Viimeiset kaksi vuotta ovat vieneet Jari “Jon Landlord” Salosta 140 keikan vuosivauhdilla. Salosen Vinyylidisco on yltänyt myös mm. Espanjaan, Venäjälle, Viroon ja radiotaajuuksille. Matkassa ei ole mukana roudaria eikä autonkuljettajaa. Koko paketti on omissa käsissä!
Pohjatyö markkinoinnin suhteen on syntynyt vuosien saatossa verkostojen kautta. Tämä kaikki uurastus kuulostaa melkoiselta extremeltä ja intohimon suoritukselta, kun ottaa huomioon, että DJ:llä on taustaa tältäkin urheilun saralta.
Silti pysähtyminen oli kirjaimellista myös Jon Landlordille. Uupuminen vei voimat.
– Olen systemaattisesti alkanut taas urheilla ja yleiskunto on kohentunut. Tällä hetkellä heitän keikkoja toistaiseksi vain viikonloppuisin, Jari Salonen sanoo
OMAN ELÄMÄN TESTAMENTTI
Sanoittajan taustastaan ja suositusta 2. maanantai -kokoonpanosta valtakunnallisesti tunnetuksi tullut Salosen Jari on tehnyt aluevaltausta soololaulajana CD-albumijulkaisuillaan. Näissä “cover-kehissä” on ollut mukana myös tunnettuja vierailevia artisteja.
Seuraava virstanpylväs oli alkuvuodesta ilmestynyt 10 omaa kappaletta sisältävä kokonaisuus. Sauvakävelyjen ja elämän pohdinnan kautta Salonen alkoi taas suoltamaan laululyriikkaa. Radio Musan palkitsema ja tekijänsä näköinen “Olen jättänyt jäljen” -albumi henkii biisejä, jotka eivät sinällään ole tanssikappaleita. Sävellyksistä vastaavat Miljoonasateen Heikki Salon siskon poika Lauri Salo ja Vesa Ollinmäki. Sovituksista vastaa Neljän Suora -yhtyeen kitaristi Juha Mäki, tuottajana Jari Salonen ja julkaisijana / jakelijana, Duo Records.
Jari kertoilee tuotannostaan.
– Halusin kirjoittaa pohtivia tekstejä. “Minä kuolin sinun syliisi” kertoo omasta elämästäni ja siitä minkälaisen jäljen haluan jättää läheisille ja ystäville. Muistelen myös 70-lukua ja lapsuuttani, sekä kavereita joiden kanssa teimme pitkiä uimareissuja…
Ihmiselon hektisyys ja rauhattomuus on myös saanut tarkkailijaa
tarttumaan kynään.
– Joillakin meistä on pakonomainen tarve matkustella eikä osata olla kotona ja eletään kuin seuraavaa lomamatkaa varten. Tästä kertoo “Se riittää kun olet siinä”, jonka julkaisun jälkeen korona-pandemia jysähti, Salonen sanoo.
TÄMÄN PÄIVÄN SUOSIKEISTA
DJ Landlord ruotii aikamme suosikkeja, taidokkaita ja omaperäisiä lahjakkuuksia.
Anssi Kela
Ehdoton ykkönen ja soittaa studiossa, jopa kaikkia soittimia, laulaa hyvin ja on loistava tarinankertoja. Hän ei ole perinteinen muusikko, vaan on ottanut haltuun myös nykytekniikan ja on utelias sen mahdollisuuksista. Kelan biisit ovat 30 vuoden päästä ”Finnhitsejä”. Itse asiassa ”Nummela” on jo nyt ”Finnhits” kamaa..
Lauri Tähkä
Pitkän linjan puurtaja, joka nousi ykköstähtien joukkoon siirtyessään bändistä soolouralle. Viimeisin levy ”Meidän tulevat päivät” on loistokas kaikin puolin; biisit, laulu, tunne, tuotanto, soundi. Tähkä on Suomen kovimpia live-esiintyjiä. Olen lavan takana nähnyt hänen festarikeikan 2019 ja se oli kuin huippu-urheilijan urheilusuoritus.
Ellinoora
Tämän hetken omaperäisempiä naisartisteja. Vereslihalla tehtyä tulkintaa ja biisit tavoittavat nuorten sielujen maailmaa. Kirjoittaa biisejä miehensä kanssa, joka on myös samassa bändissä. Toimiva kaksikko, jonka käsistä syntyy puhuttelevaa ja hienoa matskua. Levyjen biisi tuotanto huippuluokkaa, soundit loistavat ja biiseissä on annettu tilaa niin, että ne myös hengittävät.
JVG
Suomen kansa ei voi olla väärässä. Vakavampi Jare ja valloittavan höseltäjä Ville ovat osuneet hittien suoneen. Kaverukset ovat dominoineet Spotifyta ja keikkojen markkinoita. JVG on tämän ajan ”anarkista punkkia” rap-näkökulmasta. He kokoavat ympärilleen biisien teon ajaksi ”konemiehet”, tuotantotiimin ja syntyy tämän ajan suosituinta ja viihdyttävintä musiikkia.
Nyt 54-vuotiaana totean, että olen vierestä voinut nähdä miten JVG:n musa todella villitsee tanssilattiat. Käsittääkseni duo on nyt yrittämässä lokeroitua myös iskelmän suuntaan ja keikoilla heillä on ollut mukana ”ihan oikea” bändi.
Pyhimys
Jostain Itä-Helsingin lähiöstä (toim.huom. Länsi-Helsingistä, kun Malminkartanossa junnuna bunkkaili) ”normi”-räppäreitten yläpuolelle noussut ja erikoisella ”yläluokkaisella” tyylillä puhuttelevat kuulijoitaan tarinoilla, joissa on suuri tunne. Pidän erityisesti Pyhimyksen selkeästä artikuloinnista, eikä hän yritä olla Suomen nopein räppääjä. Hänellä on kaksi eri ”haaraa”; huumori ”Teflon Brothers” ja vakava Pyhimys soolona.
Pyhimys teki Mäkin (Mäkki) kanssa uusversion meidän ”Mixet tahdo olla munkaa”- biisistä. Vuosi oli silloin 1994 ja Pyhimys oli 13-vuotias.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.