V/A : Black Hole – Finnish disco and electronic music from private pressings and unreleased tapes 1979-1991 – “Neljäs kirstullinen kadonneita ja ennenkuulemattomia diskoiluja”

(Svart Records 2022)

Svart Records on jälleen kerännyt kunniakkaasti kulttuurityöhön verrattavissa olevaa äänilevykokoelmasarjaa. Tällä kertaa lähdemateriaali löytyy harvinaisista, kotimaisista 1979-1990-luvun alun independent-kustanteisista dance pop- ja underground disko- ja elektroäänitteistä. Nyt on vuorossa sarjan neljäs ja viimeinen osa “Black Hole – Finnish disco and Electronic music from private pressings and unreleased tapes 1979-1991 – “. Tätä aiemmin samasta sarjasta on julkaistu kolme kokoelmalevyä: early 80’s synth pop and underground electronic music compilations “Satan in Love”, “Dance For Your Life” ja “Cold War On The Rocks”.

20 biisiä sisältävä “Black Hole” alkaa lahtelaisen, Charlies-taustaisen Peak Funktionin villeistä, perinteisen mallisista, Amerikan tyylisistä vuonna 1979 tuotetuista funk-disko-biiseistä, joista “Untitled A-side” vakuuttaa eniten. Porilaisen Free Feeling Bandin “Keep Your Soul Alive” pitää kiinnostuksen liekkiä hyvin yllä. The Groove Nightin “Maybellenen” “Mottoritie on kuuma” -sointukierron mallinnos Rick Astleyn tyyppisellä äänellä varustetun nuoren Timo Kiiskisen tulkitsemana sisältää jo aikansa kansainvälisiä sävyjä. Maarit Hurmerinnan, Irina Milanin ja Esa Niemisen taituruutta esittelevä Kim Kuusen “SMO” ei Kraftwerk-tyyppisessa piikkilankadiskossaan ole sekään hullumpi. Syntaxin “Jump Off” sisältää hienoja melodialinjoja. Kokoelman nimibiisi, “Black Hole” on puolestaan hieman mitäänsanomattomampi

Slbumin puolivälistä löytyy albumin suurimpien biisien kavalkaadi. Michael Jackson-imitaattorina paremmin tunnetun Jarkko Väljän “Tunnen” piiskaa seksikkäällä lauluäänellään instantisti hien pintaan. Helena Millerin “Kuumaa laavaa” junttaa maltillisella, duurivetoisella hölkkäbiitillä hyvän mielen päällä, vaikkakin biisi on ilmeisen hentoisesti modattu The Pointer Sistersin “I’m So Excitedista”. Albumin timantti on sittemmin Bad & Ryydin “Ehtaa tavaraa” -hittihuumorialbumin tuottajakaartin Hutsi Huttunen-Ipi Kaipiainen koostaman, uusromanttisen Pxies-diskoyhtyeen järisyttävän koukuttava ja melodramaattinen “I’m So Fool” ja kipakka “Guilty of the Crime” edustavat albumin parasta ja kansainvälisintä antia. Paul Oldhamin luotsaaman Celestial Soundsin “A Vision” olisi oikein pätevä house-pala, ellei läpi puskisin liikaa ikivihreät kasaridiskot, Londonbeatin “I’ve Been Thinking About You” ja Black Boxin “Ride On Time”.

Kokoelman musta hevonen on Tanjalotta Räikän akustisen kitaran esittämä ja Leevi And The Leavingsin Gösta Sundqvist-vainaan syntetisoima, kylmän sodan aikainen ydinaseiden vastainen euroviisukokelas vuosimallia 1989 “Huominen Eurooppa”. Biisin vakavuus jopa huvittaa, mutta tämän hetken kriittinen maailmanpoliittinen tilanne huomioon ottaen, biisi on camp-henkisestä jäykkyydestään huolimatta edelleen relevantti.

Otto A. Tarjoaa päätteeksi sävellyksensä ohessa hieman myös oih, niin rakasta 8-bittistä soundia Commodore 64-pelimusiikin kaltaisessa “Sun Behind The Radar part 3: Waiting For The Future”. Anssi Timon Korg- ja Yamaha-syntikoilla väsätty ja näperretty kokoelman päätösbiisi “Fantasia” on myös kelpo tamppaus omassa kategoriassaan.

“Black Hole” on hieno ja silmiä avaava päätös ja loppukaneetti kattavalle selektiolle arvokkaita, miltei unohduksiin painuneita kasarin diskotanssilattioiden numeroita. Kokoelma toimii myös viihdyttävänä ajan stereokuvana kenelle vain ja nostalgiannälkäiselle kasarinuorelle kuin häkä. Kolme ja puoli pinnaa pyörähtää meillä Noisessa ylös neljään.

4/5