Soundwave-festarin konkurssin jäljiltä tuli julki bändien keikkaliksoja

Australialainen Soundwave-festari meni konkurssiin viime vuonna ja ilmeisesti isolle osalle bändeistä jäi keikkaliksa saamatta. Yleensä nuo keikkaliksat ovat suuria salaisuuksia, joten tämän konkurssin myötä julki tullut lista keikkapalkkioista, joita bändit karhuavat nyt jälkikäteen on varsin mielenkiintoinen.

Alla listaus bändeistä ja heidän karhuamistaan maksamatta jääneistä palkkioista. Hinnat siis Australian dollareissa ($100 000 = n. 66 000€)

Soundgarden $2,132,075.00
Slipknot $1,645,299.29
The Smashing Pumpkins $1,267,446.43
Live Nation Worldwide, Inc
Tämä lienee jonkinlainen koostevaade useammasta bändistä
$1,180,325.56
Faith No More $751,076.20
Marilyn Manson $588,000.56
Incubus $571,428.58
Slash $484,628.00
Fall Out Boy $394,107.14
Judas Priest $349,560.55
Ministry $203,952.01
Godsmack $200,000.00
Lamb of God $161,323.33
All Time Low $141,144.70
Antemasque $138,721.43
Papa Roach $93,050.93
Steel Panther $92,517.57
Millencolin $91,874.50
Gerard Way $89,510.75
Fear Factory $78,263.96
Apocalyptica $65,601.90
Hollywood Undead $65,183.54
The Vandals $57,142.86
Falling In Reverse $54,064.98
Atreyu $52,044.64
New Found Glory $43,279.88
Tonight Alive $38,500.00
Nothing More $35,000.00
Godflesh $33,314.00
The Aquabats $32,787.26
Lagwagon $30,274.52
Of Mice and Men $29,040.00
Crossfaith $25,431.55
Fucked Up $24,779.40
Killer Be Killed $24,513.00
Patent Pending $22,000.00
Escape the Fate $21,985.68
The Swellers $21,412.24
Dragonforce $21,000.00
The Interrupters $20,231.14
Twin Atlantic $20,154.85
Emily’s Army $19,185.29
Monuments $19,153.00
Lower Than Atlantis $18,800.06
Deathstars $17,500.00
Sleepwave $17,470.35
Animals as Leaders $16,607.14
Coldrain $16,270.50
The Color Morale $11,464.58
The Raglans $11,059.82
The Treatment $8,193.74
Nonpoint $8,137.54
Area-7 $7,594.20
Ne Obliviscaris $5,720.60
 YHTEENSÄ $11,569,204.75

 

Mielenkiintoiseksi tämä tosiaan muuttuu, kun alkaa spekuloida sillä miksi jokin bändi ei Suomen festareilla näy. Jos vaikka ottaa esimerkiksi Tuskan, jonka kolmen päivän lippu maksaa tällä hetkellä 115 euroa ja tapahtumassa käy noin 10 000 henkeä vuosittain, niin kokonaisbudjetti on vähän reilu miljoona euroa.

Tuosta listauksesta voi nähdä aika nopeasti, että turha mitään Slipknotia on Tuskaan odotella, ehkä Ministryn voisi Tuska-organisaatio jo uskaltaa ottaakin. Toisaalta Ministryn vetovoima ei taida ihan nykyään enää riittää headliner-statukseen, jolla esim. hieman halvempi Lamb of God pystyi Tuskassa käymään. Ts. jos Suomessakin haluaisi nähdä kovempia lineuppeja, niin yksinkertaisesti pitäisi lipun hinta olla korkeampi ja silti pitäisi saada enemmän porukkaa paikalle.

Tuskan satasen lipun pitäisi käytännössä muuttua kahdeksi sataseksi ja kävijöitä pitäisi olla samaten tuplamäärä. Flow esimerkiksi operoi tällä hetkellä noin 170e:n lipulla ja reilun 20 000 kävijän konseptilla ja heidän kiinnitykset alkavat olla jo järjestään kansainvälisiä isoja nimiä, mutta kovin montaa meganimeä ei tuollakaan vielä saa.

Toki hinnat vaihtelevat aina paikasta riippuen. Australiaan on pitkä matka, mutta Euroopan festareita rundaavalle bändille yksittäisen keikan hintalappu on varmasti alhaisempi kuin tuossa listauksessa.

Pari nimeä tuossa listassa pistää kyllä silmään. Godfleshin saisi tuollaisella parikymppisellä kiloeurolla ja jostain syystä Dragonforce karhuaa vain vajaata 15:ttä kiloeuroa. Ei nuo pikametallimiehet voi olla noin halpoja. En myöskään ymmärrä miksi kukaan on halukas maksamaan menneitä muistelevasta The Smashing Pumpkinsista lähes miljoona euroa.

Toisaalta, eihän tuo lista sinänsä ole bändien keikkaliksoja suoraan, vaan se mitä he perivät maksamattomia laskuja. Mutta hauska tuollaisen listan kanssa nyt yksi lauantai-ilta on viettää spekuloiden millaisen festarin itse rakentaisi esimerkiksi miljoonalla Australian dollarilla.


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.