(Svart Records 2018)
Turkulaisten räppiposse Ronskibiitin ja elektropetolauma Nightsatanin kollaboraatio sai alkunsa vuosia sitten, kun Klaus Kustaa ehdotti turkulaisen independent-levykaupan tiskin takana työskennelleelle Nightsatanin Wolf-Ramille yhteisen levyn tekemistä. Aikaa tuosta hetkestä kului reilusti, ennen kuin ajatus saatiin luotua lihaksi. Kaikesta huolimatta tuo odotuksen aika on ollut kaiken kärsimisen arvoista. Kesällä 2017 Ilmiö-festivaaleilla fyysiseen olomuotoonsa kiteytynyt Ronski & Satanic sykkii debyyttialbumillaan laajalla sektorilla tummanpuhuvaa säksätystä, rutinaa ja jytkettä raikkaalla ja rikkaalla ulosannilla varustetun räppäyksen siivittämänä. Runsaudensarven lailla tykittävästä räppäyksestä vastaa ronski kolmikko Anssi “Satan Poika” Sata, Klaus 666 Kustaa ja Kreep-U. Taustoista vastaavat puolestaan Nightsatanin Wolf-Rami, Inhalator III, Mazathoth.
Täältä Tullaan Kuolema!:n Musiikillinen matka etenee trap-biiteillä pelittävistä biiseistä hitaampien, osittain livenä soitettujen, vanhan liiton rap-beatejen kautta junglen ja 80- ja 90-luvun taitteen popahtavien elektrokulkujen kautta trip hopiin ja cyber discoon. Assosiaatiot Ronski & Satanicin synkänsävyisestä ilmaisusta sinkoavat vinhasti ympäriinsä: dark wave-flirttailusta Wham!:iin, Notkeaan Rottaan ja vaikkapa Raptoriin. Taustalla leijuu kuitenkin alati Circlen uhkaava, vääntynyt varjo. Mötley Cruen Shout At The Devil:ille syvään kumartava albumin etukansi uppoaa kuin Kanye Kimiin.
Albumin biisien taso on vaarallisen kova kautta linjan, ja biisien pienet nyanssit aukeavat useiden kuuntelukertojen myötä yhä komeammiksi. Kokonaisuudelta hienoja biisejä nimetäkseni: Darvinismi, Suhteellista, (Jaresta ja Jerestä opettavaisen tarinan kertova) Kaksosparadoksi, Mustat Pilvet, ja Rio Grande ovat ensiluokkaista tavaraa. Reverend Bizarren ja Spiritus Mortisin Albert Witchfinderin (Sami Hynnisen) feattaama, riemukkaan pseudo-saatanallinen trap-raita Coveni on musiikillisesti ehkä albumin moderneinta räbäytys-osastoa ja tyylilajissaan se on niin crossoveria kuin crossover vaan koskaan voi olla. Varsinaisen albumin päättävä Galileo Galilei on hyytävän kaunilla melodiakuluilla operoiva trap-biitti, joka toimii samalla upeana tribuuttina loppukesästä tapaturmaisesti menehtyneelle kulttuurin ja elektronisen musiikin monitoimimiehelle Perttu Häkkiselle.
Albumin bonusraitoina on sitten tolkuttoman tehokkaasti alitajuntaan porautuvalla groovellaan ja Pekka Saurin ylistyksellään varustettu, tajuntaan liimautuva korvamato Yölinjalla, joka on lopullinen naula arkkuun. Kun vielä tämän päälle tiskiin lyödään vielä 8-bittisen Nintendo-tyyppisen pelimusiikin ja hienosti alataajuuksillaan möyhentävän dark wave-biitin yhteensulauma Ronski ja Satanic Anthem, on Svart Records lyönyt tiskiin yhden kohta loppuun kuluvan vuoden kovimmista kotimaisista vaihtoehtomusiikkikiekoista. Tämän kokonaisuuden myötä teflonbrothersit ovat nimensä mukaista, löysää materiaa siinä missä Ronski ja Satanic ovat saatana vie rautaa ja ihan omilla ehdoillaan. Bonusbiisien siivittämän loppunostatuksen seurauksena neljä ja risat pyörähtää ylös päin neljään puoleen, ja neljä ja puoli ei voi muuta kuin muljahtaa edelleen yhden pykälän ylemmäs. Tuskin maltan odottaa näkeväni tämän spektaakkelin live-esityksen.
5/5
Täältä Tullaan Kuolema -levyn julkkarikeikka:
Turun Dynamo Perjantaina 14.12. 2018 klo 21.00
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.