Queen ja Adam Lambert viihdyttivät nostalgisella show’llaan täpötäyttä Tampereen areenaa – Myös Freddie piipahti lavalla

Queen + Adam Lambert: The Rhapsody Tour, 24.7.2022 Tampere

Heinäkuu 2022 on Tampereella yhtä dinosaurusten juhlaa: vajaan viikon sisään kaupungissa esiintyvät sekä Status Quo, Queen, Deep Purple että Uriah Heep (ja tietenkin Popeda!). Valtaosa edellä mainituista on toki tuttuja näkyjä Tampereella, mutta Queenin kaltaisen jättiläisen saamiseksi kaupunkiin tarvittiin muutakin kuin Kalervo Kummolan jyrähdyksiä – nimittäin Vladimir Putinin harhaisia sotatoimia Ukrainassa ja Hjallis Harkimon takavuosien yrityskauppoja Putinin lähipiirin oligarkkien kanssa. Hartwall-areenan mentyä näistä syistä käyttökieltoon Tampereella iloittiin, sillä tämänkin jättikonsertin korvaavaksi paikaksi kelpasi uutuuttaan kiiltävä Nokia-areena, jonka puitteita ei ole suotta kehuttu.

Huom! Kuvat saa klikattua suuremmiksi.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Liput kävivät kaupaksi sen verran hyvin, että Queenin ja Adam Lambertin jo toistakymmentä vuotta jatkuneen yhteistyön hedelmistä päästiin nauttimaan Tampereella lopulta kahtena iltana putkeen. Harvinaista herkkuahan tämä onkin, vaikka kokoonpano on esiintynyt Suomessa kahdesti aiemminkin (Kaisaniemessä kesällä 2016 ja Hartwallilla marraskuussa 2017). Jo vuonna 2019 alkanut ja koronan takia pitkällä tauolla ollut The Rhapsody Tour on ollut melkoinen magneetti ympäri maailmaa, tuoreimpana esimerkkinä tästä kymmenen loppuunmyytyä show’ta Lontoon O2-areenalla kesäkuussa. Ei hassumpi syntymäpäivälahja viime viikolla 75 vuotta täyttäneelle Brian Maylle!

Tampereen keikkoja pääsi todistamaan halvimmillaan alle sadalla eurolla, mutta todellisille massimiehille oli tarjolla myös jos jonkinmoisia ökypaketteja. Kalleimmista VIP-paikoista (joita markkinoitiin ikään kuin oopperan aitioina monine ekstrapalveluineen ja jotka oli upotettu osaksi lavarakenteiden taustaa) sai maksaa yli tuhat euroa. Niin vaan näillekin paikoille oli löytynyt täyttäjänsä, ja ainakin ensimmäinen keikka oli loppuunmyyty. Katsojamääräksi ilmoitettiin 11 500, joskin ainakin omassa katsomolohkossani oli myös kymmeniä tyhjiä penkkejä.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Kellon lähestyessä konsertin ilmoitettua alkamisaikaa Nokia-areenalla oli hämmästyttävän hiljaista. Ei nyt sentään mitään kirkkomeininkiä, mutta ei hallissa nyt ihan rock-keikaltakaan tuntunut. Huutojen ja kätten yhteen iskemisen sijaan liki jokainen tuijotteli jännittyneenä massiivisia lavarakenteita ja niihin heijastettuja valoja tai valmisteli puhelintaan kuvausasentoon. Eturivistä saattoi bongata myös ainakin yhden Freddie Mercuryn kaksoisolennon hihattomassa t-paidassaan, pikkuviiksineen ja pilottilaseineen…

Onneksi tunnelma vapautui heti, kun esirippu laskeutui ja Brian May ja Adam Lambert juoksahtivat lavalle Now I’m Heren tahtiin. Silmiään myöten bling-blingillä somistautunut ja ahkerasti asuaan vaihtanut Lambert osoitti heti mahdollisille epäilijöille, että hän jos kuka on sekä laulajana että showmiehenä ansainnut paikkansa Freddie Mercury -tulkitsijana. Vaikkei ääniala luonnollisestikaan ole yhtä laaja kuin Mercurylla, karismaa löytyy sitäkin enemmän. Anttituiskumainen perseen sheikkaus Fat Bottomed Girlsin päätteeksi sai myös ansaitut suosionosoitukset.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Silinterihatustaan huolimatta Lambert ei toiminut varsinaisena tirehtöörinä, vaan puhemiehen vastuuta kantoi enimmäkseen May. Herrasmiehenä hän tervehti juhlakansaa suomeksi ja muisti esitellä yleisölle myös roudarit ja muun tekniikan väen. Ja vaikka May onkin vaatimattoman oloinen mies, iltaan mahtui myös yllin kyllin sankarillista sooloja ja catwalk-poseerauksia kitarankaula pystyssä. Pisteet siitä, ettei pakollinen sooloiluosio ollut pelkkää tiluttelua, vaan pääosin jopa yllättävän rauhallinen avaruustrippi tältä astrofysiikan tohtorilta.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Brian May myös lauloi yksin kaksi seesteistä biisiä (Love of My Life ja ‘3´9) ja antoi tuttua taustatukea moneen muuhunkin kappaleeseen. Mallikkaasti sujuivat niin ikään rumpali Roger Taylorin soolona laulamat I’m in Love With My Car ja These Are the Days of Our Lives. Jälkimmäisen näistä Taylor esitti lavan catwalk-osion etuosasta, jossa hänen rumpusettinsä oli osan keikasta. Samaiselle paikalle lavaa ilmestyi keikan alkupuolella myös tyylikäs prätkä, jonka selästä Lambert esitti nahka-niittiasussaan – minkäs muunkaan kuin – Bicycle Racen. Hieno tribuutti Rob Halfordille.

Runsaaseen kahteen tuntiin oli ängetty lopulta hieman liiankin paljon tavaraa. Koska biisejä oli yli kaksikymmentä, osasta oli karsittu pois kokonaisia säkeistöjä tai muita osioita. Esimerkiksi Tie Your Mother Down kuultiin huomattavan lyhyenä versiona. Myös mukaan ahdetut parit pienet pyrot ja pommit olivat lähinnä tussahduksia ja jäivät tyylikkään valoshow’n jalkoihin.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Sykähdyttävin nykyteknologian mahdollistama hetki koettiin, kun lavalle heijastettu Freddie Mercury ikään kuin duetoi Love of My Lifen lopun Brian Mayn kanssa. Uudemman kerran Mercury ilmestyi stagelle vielä encorejen aluksi huudattamaan yleisöä Wembleyltä vuonna 1986 napatulla videopätkällä, jonka päätteeksi hän kiittää yleisöä tyylikkäällä Fuck You! -huudahduksella.

Mercuryn ääntä kuultiin pitkin keikkaa myös taustanauhoilta, joilla terästettiin muun muassa A Kind of Magiciä ja varsinaisen setin päättäneen Bohemian Rhapsodyn kuuluisaa väliosaa. Biisi, jota on kuunneltu pelkästään Spotifyssa käsittämättömät 1,8 miljardia kertaa, oli monille illan selkeä kohokohta. Radio Ga Ga ja We Will Rock You simppeleinä kertseineen ja taputuksineen tosin nostattivat eniten desibelejä keuhkoista ja perseitä penkeistä. Ilta päättyi luonnollisesti paperisilppusateeseen ja We Are the Championsiin, jonka illan kuningatar Lambert tulkitsi asiaankuuluvasti kruunu päässään.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Freddie Mercuryn kuolemasta on vierähtänyt jo yli kolme vuosikymmentä, mutta Queenin suosio tuntuu vain kasvavan vuosi vuodelta. Kiitos siitä kuuluu ennen kaikkea yhtyeen uniikille musiikille, joka tavoittaa näyttävien kiertueiden, musikaalien ja Hollywood-elokuvan kaltaisten ulostulojen ansiosta jatkuvasti myös uusia sukupolvia. Suosiota selittää osin myös se, ettei Queen ole koskaan kaihtanut kaupallisuutta, ja bändin musiikki on soinut tänäkin kesänä uudessa Coca Colan mainoksessa.

Kaupallisuudessa ei välttämättä ole mitään pahaa. Dollarin (tai punnan) kuvat silmissään Queen on kuitenkin sortunut myös pahaan ylilyöntiin, kun se esiintyi vuonna 1984 Etelä-Afrikassa, jonka käytännössä koko maailma oli asettanut myös kulttuurin kattavaan boikottiin maan yltiörasistisen apartheid-politiikan takia. Queen päätyikin YK:n mustalle listalle ja pysyi sillä 1990-luvulle asti. Vuonna 2022 vastaava teko olisi esiintyä Putinin Venäjällä. Tähän Queen sentään tuskin on vaarassa sortua, sillä Venäjä-boikotista lipeäminen ryvettäisi maineen todennäköisesti vieläkin pahemmin 1980-luvun Etelä-Afrikka-kohu.

Queen + Adam Lambert, Tampere, Finland, 24.7.2022. Photo: Olli Koikkalainen

Queen + Adam Lambert, The Rhapsody Tour, Tampere, Nokia-areena, 24.7.2022:

Intro: Innuendo

  1. Now I’m Here
  2. Hammer to Fall
  3. Somebody to Love
  4. Killer Queen
  5. Don’t Stop Me Now
  6. In the Lap of the Gods… Revisited
  7. I’m in Love With My Car
  8. Bicycle Race
  9. Fat Bottomed Girls
  10. Another One Bites the Dust
  11. I Want It All
  12. Love of My Life
  13. ’39
  14. These Are the Days of Our Lives
  15. Crazy Little Thing Called Love
  16. Under Pressure
  17. A Kind of Magic
  18. I Want to Break Free
  19. Who Wants to Live Forever
    (kitarasoolo)
  20. Tie Your Mother Down
  21. Radio Ga Ga
  22. Bohemian Rhapsody
    ——————————-
  23. We Will Rock You
  24. We Are the Champions

Outro: God Save the Queen

Teksti ja kuvat: Olli Koikkalainen

Comments

4 responses to “Queen ja Adam Lambert viihdyttivät nostalgisella show’llaan täpötäyttä Tampereen areenaa – Myös Freddie piipahti lavalla”

  1. Sanna

    Nyt on kyllä pakko kysyä kirjoittajalta, että mihin perustuu väittämä ettei “Lambertin ääniala luonnollisestikaan ole yhtä laaja kuin Mercurylla”. Vaikka Freddie olikin uskomattoman lahjakas ja poikkeuksellinen laulaja niin on myös Lambert. Vertailu sinänsä on turhaa, kun Lambert ei yritä olla Freddie tai häntä parempi, mutta tuollainen kommentti on Lambertin taitojen aliarvioimista.

    Brian May said:
    “They’re difficult songs to sing, Queen songs. There’s too much range. So many people can’t sing them in the original key, even if they are good singers, Adam comes along, and he can do it easily. He can do it in his sleep!
    He can sing higher than even Freddie could in a live situation. So I think Freddie would look at this guy and think, ‘Hmm… Yeah. Okay.’ There would be a kind of, ‘Hmm … You bastard. You can do this.’

  2. Di

    Ainoa asia, josta pidän artikkelissa, olevat kuvat.

    1. Kyöpeli

      Täällä toinen, joka vahvasti kyseenalaistaa väitteen Freddie Mercuryn laajemmasta äänialasta. Brian Mayn kertoma vaikuttaa pitävän paikkansa: monilla Freddien esiintymisestä jääneillä tallenteilla Freddie helpottaa kappaleita laulamalla livetilanteessa ei-niin-korkean version. Lambert harvemmin, hänkin muistaakseni joskus. Huom! Tässä ei ole mitään vikaa, eikä tämä edes liikoja kerro kummankaan äänialasta. Molempien äänialaan nuo sävelet kuuluvat. On selvää, että jokainen studiossa pystyy kovempaan suoritukseen studiossa, jossa saa keskittyä vain
      laulamiseen ja yrittää niin monta kertaa kuin haluaa.

      Joka tapauksessa: Adam esittää musiikin samalta korkeudelta kuin Freddie ja tekee livenä helpotuksia jopa vähemmän kuin hän. Studiotemppuja emme häneltä ole Queenin kanssa kuulleet emmekä tiedä, mihin hän pystyy siellä. Ei mitään syytä olettaa äänialaa suppeammaksi.

      Lisään vielä: Freddie Mercuryn poikkeuksellisen laaja ääniala on nähdäkseni myytti. Hän lauloi hyvin korkealta, mutta niin laulavat monet muutkin. En olisi yllättynyt, jos olisi niin, että Queenissa itse asiassa korkeimmalle pääsee Roger Taylor. Erityisen matalalta Freddie ei laula koskaan, ja poikkeuksellinen laajuus toki vaatisi myös sitä.

      Enkä yritä hetkeäkään väittää, ettei Freddie Mercury olisi ollut poikkeuksellinen laulaja. Hän oli uskomaton. Tuo uskomattomuus ei vain minusta perustu äänialan laajuuteen vaan johonkin muuhun. Äänenväriin, voimaan ja tulkintaan.

  3. Kk

    Liput kävivät hyvin kaupaksi. Niin hartwall areenaan

Leave a Reply

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.