Pohjoismaiset musiikkipäivät tarjoavat nykymusiikkia 12 konsertissa, neljällä klubikeikalla ja kahdessa galleriassa.
Tänä vuonna 125 vuotta täyttävä Pohjoismaiset musiikkipäivät -festivaali alkaa tiistaina 15. lokakuuta Helsingissä. Vuodesta 1888 järjestetyn festivaalin merkkivuotta juhlistetaan monipuolisella nykymusiikin konserttitarjonnalla, jonka festivaalin kolme taiteellista johtajaa, kapellimestari Nils Schweckendiek, kitaristi Petri Kumela ja säveltäjä Sami Klemola, ovat valinneet. Festivaali tarjoaa kolme rinnakkaista konserttisarjaa, joissa esitetään nykymusiikkia orkesteri-, kuoro- ja kamarimusiikkikonserteissa sekä elektroakustisen musiikin klubilla Korjaamon vintillä. Tämän lisäksi Galleria Huuto Jätkäsaaressa ja Galleria Akusmatassa on esillä ääni-installaatioita sommiteltuina yhdessä maalauksien ja veistosten kanssa.
Orkesterikonserttien sarjassa esiintyy Suomen huippuorkestereita, kuten Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta ja Lapin Kamariorkesteri, sekä Helsingin kamarikuoro. Kapellimestari- ja solistiniminä esiintyvät maailmanluokan tähdet mezzosopraano Virpi Räisänen, viulusti Peter Herresthal, kitaristi Ismo Eskelinen sekä kapellimestarit Baldur Brönnimann, Kaspars Putniņš ja John Storgårds. Kamarimusiikkisarjan esiintyjiä ovat mm. Uusinta-kamariyhtye, Tempera-kvartetti, The Golden Horns sekä joukko eturivin kamarimuusikoita. Tämän lisäksi klubi-illoissa kuullaan musiikinlajien raja-aitoja ylittäviä elektronisen musiikin teoksia, improvisaatiota, vintage-syntetisaattoreita sekä soivaa höyrykonetta. Klubi-iltojen house-bändinä esiintyy elektroakustiseen musiikkiin erikoistunut defunensemble. “Klubiohjelmat hyrräävät elektroakustisen ja kokeellisen musiikin eri genrejen ympärillä sekoittaen eritaustaisia tekijöitä ja esiintyjiä raikkaalla tavalla”, kertoo Klemola, klubi-iltojen taiteellinen johtaja.
Festivaalin teema, Parallel Societies, viittaa nyky-yhteiskunnan heterogeenisuuteen sekä siihen, mitä yhteistä voidaan löytää eri kulttuurien ja ryhmien keskuudesta. “En voi taata, että jokainen kävijä tulee pitämään jokaisesta esitettävästä teoksesta, mutta kirjo on hyvin laaja ja keskustelunaiheita varmasti riittää”, toteaa orkesteri- ja kuorokonserttien taiteellinen johtaja Schweckendiek. Jo avajaiskonsertissa tiistaina Tapiola Sinfoniettan konsertissa Musiikkitalolla kuullaan valikoima eri tyylejä, kun esitetään viisi teosta kolmesta eri maasta, jotka kaikki käsittelevät elämän todellisuuksia omalla tavallaan. “Festivaali on hieno mahdollisuus kuulla, minkälaista musiikkia tällä hetkellä sävelletään Pohjoismaissa”, Schweckendiek jatkaa.
Yksi festivaalin kohokohdista on perjantaina 18. lokakuuta Musiikkitalon harjoitussalissa tapahtuva Anybody There? -konsertti, joka esitetään täysin pimeässä. “Pimentämällä sali yleisöltä suljetaan näköaisti, jolloin kuuloaisti herkistyy. Yleisö ei pysty ennakkoimaan mitä soitetaan ja mistä musiikki tulee. Tällä korvalla olen valinnut koko ohjelmiston”, kuvailee kamarikonserttien taiteellinen johtaja Kumela.