Eteläafrikkalainen kuoro Ladysmith Black Mambazo keväällä Suomeen

Eteläafrikkalaisen kuoromusiikin merkittävä lähettiläs konsertoi huhtikuussa Tampereella ja Helsingissä.

Joseph Shabalala perusti Ladysmith Black Mambazo -kuoron Etelä-Afrikassa vuonna 1964. Zulu-heimon musiikkiperinteestä kumpuava mieskuorolaulu on äärimmäisen harmonista ja pehmeää, mutta sanomaltaan vahvaa. Tiukimman apartheid-politiikan aikaan syntynyt ryhmä liputti alusta asti tasavertaisuuden puolesta ja toi samalla toivoa Etelä-Afrikan sorretulle kansanosalle.

Ladysmith Black Mambazon rakkaudellisen lämmin soundi nousi maailman tietoisuuteen viimeistään Paul Simonin Graceland-levyn myötä vuonna 1986. Sen jälkeen eteläafrikkalainen a cappella on saavuttanut laajaa kansainvälistä huomiota, mm. viisi Grammy-palkintoa. Viimeisin Grammy osui kohdalle vuonna 2017, kun Shaka Zulu Revisited -albumi noteerattiin tittelillä Best World Music Album.

Ladysmith Black Mambazon musiikki antoi myös voimia vapaustaistelija Nelson Mandelalle hänen pitkinä vankilavuosinaan. Kun Mandela sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1993, juhlissa esiintyi Ladysmith Black Mambazo. Vuotta myöhemmin kuoro lauloi juhlallisuuksissa, jotka järjestettiin Mandelan Etelä-Afrikan presidentiksi valitsemisen kunniaksi.

Ladysmith Black Mambazon johtajana ja ykköslaulajana toimii nykyisin Joseph Shabalalan poika Thamsanqa Shabalala, joka säilyttää kuoron sen yli 50 vuotta kestäneen tyylin. Tampere-talossa ja Helsingin Savoy-teatterissa on huhtikuussa 2019 luvassa täyteläinen annos rauhaa, rakkautta ja tasapainoa; laulua ja tanssia, kuten vain Ladysmith Black Mambazo osaa.

KEIKAT
su 28.4.2019 Tampere, Tampere-talo (liput alk. 44 e/50 e ovelta)
ma 29.4.2019 Helsinki, Savoy-teatteri (liput. alk. 45,50 e/50 e ovelta)

Liput molemmille keikoille tulevat myyntiin pe 9.11.2018 klo 9.
Ennakkomyynti Lippupiste.


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.