ARS-näyttely palaa vuonna 2017 – nyt pureudutaan digitaalisen murroksen vaikutuksiin

ARS17 on kansainvälinen nykytaiteen suurnäyttely, joka täyttää Kiasman taiteella, esityksillä, elokuvilla, keskusteluilla ja työpajoilla. Teemana on globaali digitaalinen murros, jonka vaikutukset näkyvät kulttuurissa, taloudessa sekä ihmisten identiteetissä ja käyttäytymisessä. Kiasmassa maaliskuussa 2017 avautuva näyttely esittelee uuden vuosituhannen taiteilijat ja tarjoaa tuoreen lähestymistavan nykytaiteeseen laajentamalla kokemuksen myös verkkoon.

Digitaalisuudesta on tullut merkittävä osa ihmisten arkea. Teknisten ratkaisujen lisäksi se on mukana sosiaalisten suhteiden hoidossa, yhteisöllisyyden syntymisessä ja kommunikaatiossa. Yksi näyttelyn keskeisimmistä kysymyksistä on, miten taiteilijat ovat kohdanneet tämän kaikkia koskettavan muutoksen. Taide ottaa edelläkävijän roolin myös digitaalisen kulttuurin murroksessa.

Nykytaide on riippuvainen digivallankumouksesta, mutta myös kyseenalaistaa sen vaikutuksen ja auttaa meitä jäsentämään ympäröivää maailmaa. Verkon käyttö koukuttaa ja vaikuttaa: kuinka rajusti digitalisoituminen ja sosiaalisen median muodot ovat muuttaneet todellisuuskuvaamme?

Kiasma kehittää ARS17-näyttelyssä myös taiteen esittämistapoja ja jaettavuutta sekä kokoelmatoimintaa kohti virtuaalista online-galleriaa. Näyttely sisältää useita verkkoon laajenevia teoksia, joiden tarkoitus on osallistaa yleisöä ja jatkaa näyttelykokemusta museon seinien ulkopuolelle.

ARS-näyttelyt ovat Suomessa vuodesta 1961 alkaen järjestettyjä suuria kansainvälisen nykytaiteen katsauksia. Näyttelyt ovat tavoittaneet yhteensä yli miljoona kävijää ja esittäneet teoksia noin 600 taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä. ARS17 on yhdeksäs nykytaiteen suurnäyttely, joka järjestetään neljättä kertaa Nykytaiteen museo Kiasmassa. Edellinen näyttely oli vuonna 2011.


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.