Gonin-Ish – Naishikyo-Sekai
Uudelleenjulkaisua pukkaa nousevan auringon maasta. Alunperin 2005 julkaistu Naishikyo-Sekai on japanilaisen Gonin-Ishin kakkosalbumi, joka nyt Season of Mistin myötä julkaistaan myös yhtyeen kotimaan ulkopuolella.
Progemetallin viitekehyksissä kun liikutaan, niin on luonnollisesti selvää, että soittotaidolle annetaan suuri arvo. Biisit nykivät ja laskostuvat odottamattomiin suuntiin, kosketinsoittimilla ja varsinkin pianosoudeilla ollessa suuri osa musiikissa. Tuotanto on puhdasta ja selkeää, kuten odottaa sopiikin eikä yhtye kuulosta turhan raskaalta. Lievä tunteettomus yhtyettä toki vaivaa, mutta mitäpä tämän tyylin yhtyettä ei vaivaisi. Satunnaiset thrash-tyyppiset riffit piristävät iloisesti palettia, kun yhtye jumittuu hetkeksi liialliseen nysväykseen.
Vokalisti Anojin ilmaisu vaihtelee puhtaasta, korkeasta laulusta omaperäisehköihin kurkkuääntelyihin sekä miltei black metalin omaiseen rääkyyn. Joskus toki teatraalisuudessa vedetään roimasti yli ja lopputulos on lähinnä ärsyttävä, samaten kuin loppumaton soitinakrobatiakin. Liiallisesti hermoja ei kuitenkaan koetella ja runsaasta sooloilusta huolimatta useimmiten toimitaan kokonaisuuden ehdoilla.
Vaikka yhtyettä on joissakin yhteyksissä verrattu Sighiinkiin, on kokonaisuus kuitenkin ehkä lähempänä Liquid Tension Experementiä ja vastaavia yhtyeitä, tosin luonnollisesti vokaaleilla varustettuna. Viittaukset äärimmäisen metallin puolelle jäävät loppujen lopuksi juuri sen laulusuorituksen varaan ja silloinkin liikutaan useimmiten normaalin melodisen laulannan puolella. Näin ollen Naishikyo-Sekaita uskaltaa suositella myös perinteisemmän progressiivisen metallin ystäville.
Arvosana : 4/5
Arvostelu julkaistu : 2009-01-12
Arvostelija : Jukka Jääskeläinen
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.
Comments
One response to “Levyarvostelut”
[…] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]