Levyarvostelut

Ruudolf – Born In The U.S.A.

Vuonna 2001 Rudy Rääväsuu nimellä räpin Suomen mestaruuden voittanut Ruudolf julkaisi kesäkuun lopulla kolmannen albuminsa Born in the U.S.A. Debyyttialbumi Doupeimmat jumala seivaa nosti Ruudolfin suomenkielisen räpin aatelistoon ja vuonna 2006 julkaistu kakkoslätty, Semi-Hot Ruudolf megamixtape, lisäsi suosiota entisestään. Ennen Born in the U.S.A:n julkaisemista Ruudolfilta ilmeistyi vinyylinä Mr. Universum EP, jolla olleet kolme biisiä ovat myös mukana Born in the U.S.A. -albumilla. Tämän lisäksi Van Damme -raita on julkaistu aikaisemmin Soundcheck-kokoelmalla eli täysin uusia biisejä on uudella levyllä vain neljä.

Hieman yli puolituntinen setti on taattua Ruudolfia. Flow on tutun letkeä ja lyriikatkin kulkevat edellisiltä julkaisuilta tutuilla alueilla. Itsensä, vaimoehdokkaan ja perheen lisäksi Ruudolfin lyriikat käsittelevät tietenkin uskoa. Läpät ovat osaksi melko kuultuja, mutta muutamia erinomaisuuksia tältäkin julkaisulta löytyy. Albumin nimikkoraita, Born in the U.S.A, Marvin Gaye sampleineen on levyn valopilkku ja Ruudolfia parhaimmillaan. Muista uusista kappaleista myös avausraita, Hot Chocolate, erottuu edukseen lopun raflahehkutuksineen.

Ottaen huomioon sen, että puolet albumin biiseistä on julkaistu jo aikaisemmin, Born in the U.S.A. tarjoaa kuulijalle kovin vähän rahan vastinetta. Toki Ruudolfin räppäys on teknisesti ehkä Suomen taitavinta ja läpätkin jaksavat hymyilyttää useammankin kuuntelukerran jälkeen, mutta silti neljä uutta biisiä on vaan liian vähän. Toimikoon tämä siis hyvänä välitilinpäätöksenä ennen uuden täysipitkän julkaisua.

Arvosana : 3/5
Arvostelu julkaistu : 2008-08-06
Arvostelija : Timo Korander

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Comments

One response to “Levyarvostelut”

  1. […] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.