Levyarvostelut

Hexcraft – Demo I/07

Kuopiolainen Hexcraft nimeää demonsa mukana tulleessa tiedotteessa vaikutteikseen Isengardin, viikinkiaikaisen Bathoryn ja Burzumin. Rehellisyyden nimissä ei kuitenkaan voi sanoa, että yhtyeestä pahemmin Bathoryn vaikutusta kuulisi, jos lähdetään hieman yleistä tasoa syvemmälle. Burzumia joidenkin riffien hypnoottisessa tyylissä pystyykin jo etäisesti aistimaan. Suurimmaksi vaikuttajaksi nimetty Isengard on minulle jäänyt aika etäiseksi, joten siitä en osaa mennä sanomaan. Yhtyeen kolmen biisin ja vähän vajaa 11 minuutin kestoinen ensidemo ei kuitenkaan onnistu vakuuttamaan, oli asia sitten miten oli.

Vaikka yhtye itseään black metaliksi nimittääkin, on tätä kovin vaikea sellaiseksi mieltää. Keskitempoisesti etenevä musiikki ei ole erityisen aggressiivista ja bändin soitto vaikuttaa jotenkin kovin löysältä. Rankemmalla kädellä soitettuna voisi kyllä kuvitella tämän miltei black metalilta kuulostavankin, mutta sekään tuskin vaikuttaisi kovinkaan paljon, koska sounditkin ovat varsin ponnettomat. Kitarat ovat liian taustalla ja vaikka yhtyeessä onkin kaksi kitaristia, ei sitä juurikaan pääse huomaamaan. Vokalisti Thorgrimin laulusuoritukset ovat pääasiassa matalahkoa puhdasta laulua, joka kuulostaa outoa kyllä siltä, että tämä yrittäisi jäljitellä edesmenneen Reverend Bizarren vokalisti Albertin maneereja. Muuten laulut ovat hieman voimattomia, mutta sen luulisi korjaantuvan harjoituksella. Kokonaisvaikutelma bändistä on jotenkin oudon epäsikiömäinen, joka ei ainakaan yhtyeen tässä kehitysvaiheessa ole vielä mikään kehu.

Ei demo aivan toivotonta jälkeä ole, mutta ei siitä loppujen lopuksi kuitenkaan saa oikein mitään irtikään. Soundit eivät onnistu vakuuttamaan ja kappalemateriaalikin on heppoista eivätkä heikohkot laulusuoritukset asiaa paranna. Kuitenkin Hexcraftin musiikissa on omanlaista kieroa tunnelmaa, joka kaikesta huolimatta onnistuu puskemaan läpi. Se ei demoa kuitenkaan pelasta eikä lopputulosta pahemmin paranna, mutta jonkinlainen perusta kuitenkin löytyy, jolle voi alkaa tulevaisuudessa rakentaa. Paljon treeniä yhtye kuitenkin vielä kaipaa.

Arvosana : 2/5
Arvostelu julkaistu : 2008-04-13
Arvostelija : Jukka Jääskeläinen

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Comments

One response to “Levyarvostelut”

  1. […] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.