Levyarvostelut

Red Carpet – The Noise Of Red Carpet

Red Carpetin kakkoslevyn julkaisuajankohta osuu nappiin. Yhtyeen ilmava ja kuulas indie-pop on hieno musiikillinen vastine syksyn raikkaille tuulille ja pudonneiden lehtien keltaamalle maalle. Orkesterin ehdoton vahvuus piilee äärimmäisen kauniissa lauluharmonioissa, jotka tuovat mieleen niin Simon & Garfunkelin kuin paikoin myös Porcupine Tree -mies Steven Wilsonin. Stemmat ja taustalaulut soivat täyteläisesti ja kauniisti.

Jos on laulupuoli kunnossa, niin ei soittopuoleltakaan suurempia murheita löydy. Kaiutetut kitarat henkivät niitä jo mainittuja raikkaita tuulia ja komppiosasto rullaa kuin niitylle telmimään laskettu hepo. Yhtyeen lauluntekijät ovat jokainen tehneet keskenään hieman erilaisia kappaleita, mikä tuo sitä kaivattua vaihtelua levylle. Yksittäisistä sävellyksistä mainittakoon Heli Seppälän toisesta maailmasta olevan oboen siivittämä, kaunis Sigh sekä vähän synkemmissä tunnelmissa liikkuva parisuhdekuvaus What Have I Done. My First Goalin sympaattinen tarina kertojan ensimmäisestä jalkapallomaalista saa hymyn jokaisen pallopelejä harrastaneen huulille.

Aivan täydellinen levy The Noise of Red Carpet ei kuitenkaan valitettavasti ole. Joitakin kappaleita olisi voitu hieman typistää levyn siitä suurempia kärsimättä, tällaisenaan kokonaisuus on hieman turhan pitkä. Ihmetystä herättää myös “piilobiisi”, jossa koskettimet soittelevat lyhyesti sanottuna rasittavan puhelinäänen päälle kaikenlaista. Sisäpiirin vitsi, kenties? Ehdottomasti kuitenkin katsastamisen arvoinen paketti kaikille hyvän indie-popin ystäville.

Arvosana : 4/5
Arvostelu julkaistu : 2005-10-19
Arvostelija : Juho Leppänen

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.