Kills, The – No Wow
Amerikkalaisen W:n (Alison Mosshart) ja englantilaisen Hotelin (Jamie Hince) muodostamaa The Killsiä on perustamisestaan saakka verrattu The White Stripesiin. Ainoa syy tähän lienee kokoonpanojen samankaltaisuus; molemmissa soittaa yksi mies ja yksi nainen (ja kyllä, molemmissa tapauksissa kyse on rockista). The Killsin maanläheisessä lo-fi-bluesissa on toki jonkin verran autotallielementtejä, mutta musiikillisesti kaksikko on paljon lähempänä P.J. Harveyn riisutuimpia tuotoksia kuin Jack ja Meg Whiten Detroit-retroiluja.
The Killsin konsepti on hyvin yksinkertainen. Primitiivisen konekompin päälle soitetaan säröistä ja vähemmän säröistä blueskitarointia ja lauletaan kaksin äänin. Siinä se, eikä muuta tarvita. Yhtyeen viileän tummanpuhuva ja dekadentti tyylitaju murtaa NME-trendihypetystä varten pystytetyn suojamuurin. Duon musiikissa on samaa vastaansanomatonta coolia kuin The Jesus & Mary Chainissä ja samaa hypnoottista pulssia kuin Suicidessa. W:n sielukas blues-vaikerointi ajautuu paikoin syvälle Polly Jeanin reviirille, mikä ei sinänsä häiritse, koska kaksikon yhteislaulussa on omanlaista ilmettä ja rosoisissa kappaleissa on voimakasta hehkua.
The Kills on heti alkuun ladannut levyn parhaimman kappaleen. No Wow (Radio Germany) kihelmöi salaperäisesti ja kasvaa maukkaaseen rock-huipentumaan. Rokkia tarjoaa niin ikään I Hate the Way You Love, joka häntäosineen vastaa albumin hiteimmästä annista. Albumin virallista Velvet Underground –tunnelmointia puolestaan edustaa juurevasti soiva Rodeo Town. No Wow’n vähin elein luotu tunnelma pitää loppuun asti. Väkevää kokonaisuutta laimentaa vain muutama heikompi esitys, kuten ärsyttävän pökkelömäisesti polkeva At the Back of the Shell. Muuten levyä sietää kyllä kuunnella ja fiilistellä. Etenkin trendi- ja retroallergikolle tämä on hyvää terapiaa.
Arvosana : 4/5
Arvostelu julkaistu : 2005-06-29
Arvostelija : Tom Sundberg
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.
Comments
One response to “Levyarvostelut”
[…] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]