Smak – Myrsky
Kaverini selitti Smakin mielestäni erinomaisesti: “Kyllä ärsyttää monia äijiä, kun nuoret pojat soittavat noin hyvin.” Popmetallia soittava Smak koostuu siis noin 15-vuotiaista kolleista, jotka ovat mm. voittaneet Ääni&Vimma Junior -kisan, kun olivat 13 ja tänä vuonna pääsivät finaaliin asti varsinaisessa Ääni&Vimma -skabassa. Teja Kotilainen (tuo tuottaja-managerimies mm. The Rasmuksen, Crashin, Killerin ja Kwanin takaa) blokkasikin kisoista Smakin talliinsa ja edessäni on tällä hetkellä Smakin ensimmäinen virallinen julkaisu, Myrsky-single.
Kuuntelin ihan vertailun vuoksi, miten paljon bändi on kehittynyt tämän vuoden aikana. Nähtävästi kaimani Anssi Kippo on tuottajana onnistunut tehtävässään, sillä askel on todella suuri. Tässä huomaa selkeästi eron demotason ja tuotetun biisin välillä. Vaikka biisit ovat samat kuin demolla, ne ovat kuin toisesta maailmasta kaikkine isoine ja pienine nyansseineen, merkittävimpänä varmaan konesoundien ja pianon ajoittainen mukaan tulo. Parin ensimmäisen sekunnin ajan saattaisi luulla, että kohta alkaa Linkin Parkin uusi biisi, mutta puhtaan laulun alkaessa tämä mielikuva pyyhkiytyy pois. Kallen laulu on lievän aikuistumisen myötä madaltunut viimevuotisesta demosta ja nykyisellään istuu ainakin minun korvaani paremmin. Myrsky pyyhkii tasaiseen tappavaan tahtiin biisin loppuun asti. Ei ole kauniimpaa kuin myrskyn jälkeen jää varmasti soimaan päähän, kun biisin on kuunnellut. Se on jossakin määrin ärsyttävää, mutta sitäkin tehokkaampaa.
Melkein kaikki on jo muuten kasassa, ainoa mihin enää panostaisin, on paremmat biisit. Mutta jos otetaan säveltäjien ikä huomioon, niin en edes uskalla veikata, kuinka kovia jätkät ovat tekemään biisejä parikymppisinä… Sain itse viisi tuntia kestäneen kotimatkan aikana biisistä yliannostuksen, mutta hyvä biisi on silti kyseessä.
Arvosana : 4/5
Arvostelu julkaistu : 2004-07-12
Arvostelija : Anssi Tenhunen
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.
Comments
One response to “Levyarvostelut”
[…] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]