Levyarvostelut

Jairus – The Need To Change The Mapmaker

Tällä Kentistä ponnistavalla nuorella viisikolla on suuret taiteelliset ambitiot. Yhtyeen debyytti on haastava sekoitus alternativea, emoa, progea ja hardcorea. Mitään ennenkuulumatonta Jairus ei sinänsä tarjoa, vaan lataa musiikkiinsa kovasti Hopesfallia muistuttavia, kauniin raivoisia hetkiä. Samalla tässä musiikissa on jotain välittömästi puhuttelevaa, jotain magneettista joka kumpuaa muustakin kuin biisimateriaalista. Tässä on tyyliä.

The Need to Change the Mapmaker on sikäli vaikea levy arvostella, ettei sillä tunnu olevan kuin pari mieleenpainuvaa kappaletta. Ensimmäisen Lucco Sleeps On Screenin ja viimeisen Ara Pacisin välinen maasto on epätasaisen muodotonta, muttei koskaan tylsää kuunneltavaa. Jairus onnistuu luomaan emotionaalisen vuoristorata-ajelun, jossa pysähtymisen ei liiemmin anneta aihetta. Se mahassa tuntuva jännä tunne vaunun kiitäessä jyrkkää mäkeä alas, ilmenee kyllä useastikin, mutta pitkäikäisempää ekstaasia on vaikea saada irti.

Jairusin esikoinen on lämmöllä ja intensiteetillä tehty, vahvan tunnelmallinen levyn. Tuo tyylikkäästi luotu tunnelma ei kuitenkaan alkuinnostuksen jälkeen pure niin tehokkaasti kuin sen pitäisi. Voi olla, että vaaditaan ne kaksitoista+ kuuntelukertaa, ennen kuin yksittäiset kappaleet avautuvat toden teolla. Mutta tässä ollaan vasta 6-7 kerrassa, ja tämänhetkinen tunnetila aiheuttaa edelleen skeptisyyttä. Vaikuttava debyytti tämä joka tapauksessa on, ja se sijoittuu reilusti kolmen pisteen paremmalle puolelle, kovasti nelosporttia kolkuttaen.

Arvosana : 3/5
Arvostelu julkaistu : 2004-03-19
Arvostelija : Tom Sundberg

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.