Kääntöpiiri – Hämärä
Pistin levyn tilaukseen tätä arvostelua tehdessäni joten en ole tätä levyä vielä ostanut joten tämä arvostelu on bändin sivuilla olevien mp3-klippien perusteella. Bändi on kokenut basistin vaihdoksen tässä vaiheessa ja sen kyllä huomaa, nimittäin bassot ovat myös hieman enemmän esillä.
Levyn ensimmäiset kaksi biisiä ovat siinä mielessä pikkaisen erikoisia koska ne ovat mielestäni levyn heikoimmat biisit, vaikka eivät huonoja olekaan. “Hämärä” biisi on tosiaan hämärä ja hieman kuiva. Levyn toinen raita “[-]” on kirjoitusasunsa puolesta erikoinen, mutta itse biisi ei taas ole mitään erikoista. Sen verran pitää sanoa, että kertosäe on hyvä. Toiseksi viimeinen raita on toimiva muutaman kuuntelukerran jälkeen, ensin biisi tökki kaikista eniten, nyt kuulostaa jo hyvältä kaiken progressiivisen kynäilyn jälkeen.
Yllätyksenä huomasin levyn viimeisenä olevan Rajamailla biisin olevan uusi versio, mielestäni bändin parhaasta biisistä. Biisi lähtee räväkästi käyntiin kunnon rääkäisyllä. Mutta ihmettelin minkä takia bändi on jättänyt biisin äänimaailmaa rikastuttaneen pianon pois, se mielestäni sopi erittäin loistavasti kyseiseen biisiin ja mörisevä kakkosääni ei kuulosta yhtä hyvältä kuin selkeä ääni alkuperäisessä. No mielipiteitä on monia, ei tämäkään mikään huono veto ollut. Itse olen sitä mieltä, että vanha versio biisistä Rajamailla on parempi.
Levyllä ei ole yhtään huonoa biisiä, mutta biisit ovat aika tasapaksuja. Samaa rääyntää tuntuu olevan käytettynä useammassa kohdassa levyä (tulee mieleen Soulflyn Primitive levy, jossa ekan biisin alussa olevaa näpyttelyä käytettiin joku 3-4 kertaa). Tulevaisuudessa bändin uusi DJ saattaa tuoda jotain erikoisempaa suondia bändin tuotantoon. Seuraavaa lättyä odotellen.
Arvosana : 3/5
Arvostelu julkaistu : 2002-10-11
Arvostelija : Anssi Tenhunen
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.
Comments
One response to “Levyarvostelut”
[…] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]