Scala & Kolacny Brothers – Scala & Kolacny Brothers
Belgialainen tyttökuoro esittämässä versioita kuuluisista rock-hiteistä, pelkän pianon toimiessa useimmiten ainoana säestäjänä, hmm. Ajatus kuulostaa jo paperilla hiukan oudolta, eikä Kolacnyn veljesten ideoima kaava tunnu muutenkaan käyvän kaikilla sylintereillä.
Monesti palkittu kuoro johtajineen luo tälläkin kertaa takuuvarmaa jälkeä, ja iso osa uusimman albumin kappaleista on kuultu jo muissa yhteyksissä. U2:n jo alkujaan seesteinen With or Without You, Foo Fightersin Everlong sekä Radioheadin Creep ovat kaikki kelvanneet trailereiden taustamusiikiksi. Ratkaisua voi pitää luonnollisena, sillä näin rauhallinen ja tunnelmallinen musiikki on kuin luotu kuvamateriaalin taustaksi. Jopa Depeche Mode (I Feel You) ja Nirvana (Smells Like a Teen Spirit) ovat saaneet sametinpehmeän käsittelyn, ja kappaleiden alkuperäisen aihepiirin huomioiden kyseessä on jo lähes täydellinen ideoiden päälaelleen kääntäminen.
Albumista olisi voinut muotoutua hienokin kokonaisuus, jos Kolacnyn veljekset olisivat uskaltaneet rikkoa edes pariin otteeseen kaavojaan. Nyt jokainen kappale tungetaan läpi täsmälleen samasta sapluunasta: sovitukset hidastavat kappaleita, soololaulajia tai soolosoittimia ei kuulla, ja pianokin tyytyy vain ohjailemaan hiljaa taustalta. Kuoro ei myöskään pääse missään vaiheessa irrottelemaan kunnolla, sillä tärkeintä on olla koko ajan mahdollisimman miellyttävä ja seesteinen. Miksi tämä levy on sitten tehty? Nähtävästi siksi, että monet elokuvat ja TV-sarjat kaipaavat taustamusiikkia ja kaiketi näitä tulkintoja on mukava kuunnella jossain eurooppalaisessa kirkossa puku päällä. Luulisin.
Arvosana : 2/5
Arvostelu julkaistu : 2011-10-17
Arvostelija : Mika Roth
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.
Comments
One response to “Levyarvostelut”
[…] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]