Levyarvostelut

Jumalhämärä – Resignaatio

Synkkää kauraa kylvävä Ahdistuksen Aihio Productions julkaisee kotimaisen Jumalhämärän hämmentävän debyytin vuonna 2010, vaikka yhtye on perustettu jo 1996. Jäniksen selässä ei siis olla, ja edellinen EP vuonna 2007 Slaughter the Messenger oli tekele joka jakoi leirejä ja varmasti jätti jälkeensä hämmennystä ja sekasortoa. Kauas ollaan tultu Jumalhämärän alkuaikojen sahauksesta, Resignaatio on tunnelmaltaan ja sisällöltään hämyisä ja kummallinen julkaisu.

Kuuden biisin trippi blackmetallia/noisea pistää kuuntelijan pohdiskelemaan muutakin kuin kauppalistaa ja haikeat kansallisromanttiset elementit luovat outoja fiiliksiä. Jumalhämärä kiertää kaukaa blackmetallin alla mahdollisesti esiintyvät lokeroinnit, tämän bändin psykedeelinen ja surrealistinen ulosanti esittelee milloin jazzahtavaa koomailua, kylmää ja raakaa blackmetallia, kuorolauluja ja monikerroksista tavaraa, joka vangitsee kuuntelijan ikävään kylmään verhoonsa.

Äänimaailma on primitiivinen ja diskanttivetoinen, niin kuin raa’assa ug-bläkyssä olemme tottuneet kuulemaan. Vokaaliantia piisaa niin örinän, kärinän kuin puhtaidenkin suoritteiden välimaastossa. Raidat Resignaatiolla kellottavat aina yli kymmenen minuutin avausraidasta alle neljän minuutin rykäisyihin.

Jumalhämärä lähestyy blackmetallin etiikkaa omine keinoinensa juurruttamalla veisuihinsa vihaa, ahdistusta ja epätoivoa psykedeelisillä elementeillä, ollessaan samalla tukahduttavan painostava. Resignaatio on matka jonnekin, johon et halua mennä, mutta varmasti palaat uudelleen. Ja uudelleen.

Arvosana : 4/5
Arvostelu julkaistu : 2010-11-29
Arvostelija : Markus Tukiala

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.