Levyarvostelut

Hassisen kone – 20 vuotta myöhemmin LIVE 2000

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Ismo Alanko tuskin esittelyjä kaipaa. Musiikkihistoriaan vahvan jälkensä jättänyt taiteilija perusti Hassisen koneen kolmekymmentä vuotta sitten vain hajottaakseen sen pari vuotta myöhemmin. Koneen diskografia jäi kolmen levyn mittaiseksi, mutta määrää tärkeämmäksi nousee laatu. Ilmeisimpien hittien takana taso pysyy vähintään yhtä kovana.

Kuten nopeat laskutodistukset osoittavat, 20 vuotta myöhemmin ei ole ideana uusi – ainoastaan formaatti (CD) on tuore. Aikoinaan DVD:nä julkaistu keikka on nauhoitettu Joensuun Eastpop 2000 -tapahtumassa, jossa yhtye esiintyi 12000 hengen yleisön edessä. Alangon lisäksi lavalle nousivat kaikki muutkin yhtyeessä jossain vaiheessa soittaneet Jukka Ormaa lukuun ottamatta.

Hassisen kone ei luottanut pelkkään nostalgiaan, vaan treenasi ruosteet pois livesoitostaan. Albumin 17 raitaa käydään läpi kronologisessa järjestyksessä, joka särjetään vain lopun encoressa. Suurimman huomion saavat debyytti Täältä tullaan Venäjä ja sitä seurannut tummasävyisempi Rumat sävelet. Jostain syystä Harsoiselta teräkseltä on mukaan kelpuutettu ainoastaan nimikkobiisi ja ikisuosikki Levottomat jalat.

Tekninen toteutus tukee yhtyeen tiukkaa yhteensoittoa. Albumi kuulostaa rehellisesti liveltä, joskaan ei suttuiselta vaan rosoisen elävältä. Alangon humoristinen juttelu kappaleiden välissä vie tapahtumia luontevasti eteenpäin, samalla mies ikään kuin karsii turhaa juhlahumua keikan ympäriltä. Tätä taustaa vasten Paskan suggeroiva vaikutus tuntuu täydelliseltä lopetukselta mainiolle keikalle ja albumille.

Arvosana : 4/5
Arvostelu julkaistu : 2010-09-06
Arvostelija : Jukka Kastinen

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.