Levyarvostelut

OTEP – Smash the Control Machine

Olin jo ehtinyt unohtaa kokonaan amerikkalaisen OTEPin, joka vuosituhannen alussa pyrki pinnalla ison levy-yhtiön listoilta jonkinlaisessa numetalin jälkihuuruissa. Luulin itseasiassa bändin olevan jo menneen talven lumia, mutta eihän tuosta edellistä the_Ascension-levystäkään ole kuin kaksi vuotta, mikä meikäläiseltä tosin meni täysin ohi. Smash the Control Machine on ensimmäinen levy bändin siirryttyä Victory Recordsille ja samalla se merkitsee myös bändin “alkuperäisen” kokoonpanon paluuta yhteen. Alkuperäinen lainausmerkeissä siksi, että kitaristi Rob Patterson tuli mukaan vasta ensimmäiselle albumille.

Tuo mainitsemani numetal-leima ei kuitenkaan sovi OTEPille. Sen vain saa helposti niskaansa, kun osuu samaan aikakauteen toisen trendin kanssa. Alternativemetalliksi tama pitänee luokitella. Uusi levy tarjoaa paikoitellen erittäin toimivaa menoa, mutta yleisilme jää kuitenkin kovin sekalaiseksi. Sinkkunakin julkaistu levyn nimiraidan tiukka jyräys, Numb & Dumbin death metalista muistuttavat huudot, Oh, so Surrealin black metal –kitaroinnit yhdistyvät hiukan liian geneerisen tuntuiseen hiljaa-kovaa-hiljaa-kovaa-variointiin.

Jos tämän levyn palaset asetellaan pöydällä yksitellen, niin näyttää helposti siltä, että lopputulos voi olla jopa huikea. Todellisuus on kuitenkin se, ettei tästä jää lopulta katseltavaksi kuin ihan kiva kuva, mutta mestariteoksesta ei tarvitse haaveilla. Joka tapauksessa tämä albumi on bändin tähänastisen uran menestynein, jos katsellaan puhtaasti listasijoituksia. Oma kuulijakunta on siis löytynyt ja varmasti tälläkin levyllä lisää faneja liittyy vokalisti Otep Shamayan ihailijakerhoon. Huono levy ei ole kyseessä, mutta kovin keskikastin tuotos kuitenkin.

Arvosana : 3/5
Arvostelu julkaistu : 2009-10-12
Arvostelija : Tero Kallio

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein arvio on julkaistu 12.12.2011 ja vanhin 5.2.2001. Yhteensä arkistosta löytyy 10190 levyarviota.

Comments

One response to “Levyarvostelut”

  1. […] „Levyarvostelut-Konsortiumsprojekt III – Terra Incognita (Die unentdeckte Welt)“. Noise.fi [fi] (Rezension) (auf Finnisch). 26. Oktober 2003. Abgerufen am 26. Februar […]

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.