Machinae Supremacy – Nostalgianälkäisten sydämiin omin voimin
Kun olennainen osa musiikkia on tietokone- ja videopelivaikutteet, ei liene yllätys, että suosio on helppo saavuttaa pelkästään netin välityksellä. Ruotsalainen Machinae Supremacy aloitti taipaleensa jo vuonna 2000 ja on ehtinyt keräämään poikkeuksellisen laajaan fanijoukon, vaikka nimet levytyssopimukseen kirjoitettiin vasta kuluneena syksynä.
Metallia, Nintendo- ja kuusnepasoundeja sekä hardrock- ja punk-vaikutteita yhdistävä Machinae Supremacy pyöräytti ensimmäiset nauhoitetut biisinsä nettihakemistoon jakaakseen ne perheilleen ja kavereilleen. Sana lähti kuitenkin leviämään, ja pian 20 000 ihmistä oli ladannut biisit itselleen.
– Pidän siitä, että suosio on tullut tällä tavalla. Olemme tavallaan pioneereja. Ihmiset ovat tottuneita imuroimaan musiikkia netistä ja se on yksinkertaisesti kätevin tapa saada musiikkia. Me vain olemme yrittäneet tehdä hyvää musiikkia ja laittaa sen ihmisten saataville, vokalisti Robert Stjärnström toteaa.
Vuonna 2004 Machinae Supremacy julkaisi omakustanteena debyyttialbuminsa Deus Ex Machinae, ja samana vuonna yhtye pyydettiin myös tekemään soundtrack pc-peliin Jets’n Guns. Tuorein albumi Redeemer valmistui vuonna 2005. Levy-yhtiöt tekivät tarjouksia yhtyeelle, mutta koska ne eivät bändiä miellyttäneet, keväällä 2006 bändi alkoi myydä levyä omassa nettikaupassa.
Loppukeväästä 2006 Spinefarm esitti kiinnostavan tarjouksen neljän levyn sopimuksesta, johon Machinae Supremacy tarttui. Redeemer miksattiin ja masteroitiin uudelleen ja julkaistiin tämän jälkeen virallisesti.
– Spinefarm löysi meidät juuri oikeaan aikaan. Olimme käyttäneet paljon aikaa oppiaksemme, kuinka kaikki tehdään itse. Kun levy-yhtiöt alkoivat ottaa meihin yhteyttä, tiesimme ettemme halua yhtiötä, joka ei voi tehdä kuin saman minkä voimme tehdä itsekin. Uskon, että Spinefarm on sekä kyvykäs että halukas markkinoimaan meitä ihmisille, jotka ovat aikaisemmin olleet tavoittamattomissamme. Esimerkiksi Skandinavian ulkopuolella odottaa iso kansainvälinen yleisö, Stjärnström jatkaa.
Stjärnström pohtii, että musiikkiteollisuuden kehitys on menossa suuntaan, jossa levy-yhtiötä ja jakelijoita ei ole ehkä pian olemassa samassa muodossa kuin nykyään. Levy-yhtiöt alkavat menettää otettaan samalla sekä bändeistä että kuuntelijoista. Yhtiöt eivät ole välttämättä enää niin merkittäviä kuin aiemmin, vaan paino kääntyy markkinoinnin ja keikkamyyjien suuntaan samalla kun raha taotaan esimerkiksi keikoista, oheistuotteista ja lisensseistä.
Mies kuitenkin huomauttaa, että kehitys ei ole täysin mustavalkoinen.
– Joka tapauksessa joku toinen kärsii ja joku toinen hyötyy. Uskon, että loppujen lopuksi kuluttajat saavat eniten. Levy-yhtiöitä odottaa dinosaurusten kohtalo, ja ihmiset ovat valmiita sopeutumaan aikaan, jolloin yhtiöt eivät enää monopolisoi musiikin jakelua.
Kasibittimelodiat ja hevikitarat
Vaikka Machinae Supremacyn musiikki onkin pitkälti energista metallia, on sen tärkein vire nostalgiset tietokonepelisoundit ja -melodiat. Koko bändi on kasvanut 80-luvun pelien seurassa, ja tapa tehdä musiikkia on bändin jäsenille keino saada tietokonepelien historiaan liittyvät nostalgiakiksit.
– Olimme kaikki huolettomia räkänokkia 80-luvulla ja pelasimme kaikki älyttömästi Commodore 64:lla ja Nintendolla. Jo ennen kuin aloimme tehdä musiikkia, näiden pelien musiikkimaailma oli muokannut meidän ajatteluamme. Myöhemmin mukaan sekoittui tietysti kaikenlaista muuta, kuten vaikkapa punk rockia ja Kissin kaltaisia bändejä, Stjärnström kertoo.
Machinae Supremacy ei silti sen tarkemmin ole missään vaiheessa harkinnut tyyliään. Musiikki on muokkautunut heti ensimetreiltä alkaen itsestään sellaiseksi kuin se on. Yhtye huomasi keksineensä jotakin uutta ja piti tyylistään, vaikka ei sen tarkemmin ajatellut, että ”kyseessä on meidän soundi”.
Stjärnström itse määrittelee Machinae Supremacyn metallinäkökulmasta katsoen jonnekin Göteborg-soundin, kasarihardrockin ja punkin välimaastoon. Tietokonepelipuolella nokka osoittaa vahviten kohti kuusnepa- ja Nintendo-aikakautta.
– Melodiset kasibittikoukut sopivat loistavasti yhteen hevikitaran kanssa, ja tämä yhdistelmä on meidän tavaramerkkimme. Voisin sanoa musiikkimme olevan SID-metallia, Stjärnström viittaa kuusnelosen legendaariseen äänipiiriin.
Tietokonepelimusiikin historiasta Stjärnström haluaa nimetä sellaisia poikkeuksellisen merkittäviä säveltäjiä kuin Chris Hülsbeck, joka on vastuussa useiden Amiga- ja C64-pelien musiikeista, Koji Kondo, joka on säveltänyt Super Mario Brosin musiikit, ja Nobuo Uematsu, joka on Final Fantasy -sarjan mahtipontisten musiikkien taustahahmo.
– Nämä säveltäjät – monien muiden lisäksi tietenkin – ovat auttaneet muovaamaan ymmärrystämme siitä, miltä videopelien musiikkien tulee kuulostaa. Me tiedämme sen, kun kuulemme sen. Nykyään monien pelien soundtrackit ovat enemmän tavallista orkestraalista musiikkia tai lisenssoitua valtavirtamusiikkia, mutta esimerkiksi sellainen loistava peli kuin Metroid Prime todistaa, että kunnon pelimusiikkia tehdään edelleen omaperäisellä tyylillä.
Sanoitusten kaksi puolta
Machinae Supremacyn sanoitukset viistävät useita erilaisia aiheita. Bändi yrittää vältellä politiikkaa, vaikka toisinaan yhtye ei voi mitään sille, että se haluaa ilmaista mielipiteensä jostakin päivänpolttavasta aiheesta.
– Silloinkin kyse on enemmän puolen valitsemisesta kuin siitä, että haluaisimme muuttaa jonkun mielen, Stjärnström tähdentää.
– Kaiken kaikkiaan haluamme tehdä biisejä, jotka kertovat useammasta kuin yhdestä asiasta. Sanoitukset saattavat esimerkiksi kuvata jotakin, joka ei sinällään vaikuta kovinkaan tärkeältä mutta joka sisältää jonkun syvemmän merkityksen.
Stjärnström selventää asiaa esimerkillä.
– Rogue World Asylum uudella levyllä sisältää paljon viittauksia videopelimaailmaan, kuten kohta ”we have found the colored keys”. Samalla biisi kuitenkin kertoo myös uudesta muurista, jota israelilaiset rakentavat Lähi-idässä siitä huolimatta, että ihmiskunta on oppinut jotakin Berlinin muurista ja Kylmästä sodasta. Ja “hän”, johon sanoissa viitataan, on itse asiassa rauhan ja vapauden julistus.
Stjärnström toivoo, että yleisesti ottaen Machinae Supremacy välittää individualismin viestiä, joka ei tosin aina ole yksiselitteisen positiivinen. Bändi haluaa kertoa, että on tärkeää olla ylpeä omasta itsestään sellaisena kuin on, kunhan pysyy oikeudenmukaisena ja reiluna.
Viestin välitys jatkuu entistä vahvemmin tulevan albumin myötä. Stjärnström kertoo, että uusien biisien teko on ollut paljon hauskempaa, kun ei tarvitse olla huolissaan siitä, mitä tulevalle tuotokselle tapahtuu. Vilpitön ilo näkyy myös yhtyeen keikoilla.
– Meillä on aika hyvä rokkiasenne. Emme käytä tuntikausia ulkonäkömme värkkäämiseen, ja saatamme vetää pari bisseä ennen keikkaa. Menemme lavalle, soitamme ja annamme kaikkemme. Peruskokoonpano on kaksi kitaraa, laulut, rummut ja bassot, mutta totta kai syntikoilla höystettynä. Rakastamme olla lähellä yleisöä, ja lähes poikkeuksetta menemme hengaamaan heidän kanssaan keikan jälkeen.
Haastattelu julkaistu : 2006-11-22
Kirjoittaja : Kalle Heino
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 25.8.2009 ja vanhin 12.1.2002. Yhteensä arkistosta löytyy 556 haastattelua