Francis Bacon teki huutokauppaennätyksen, maailman arvokkain taulu on nyt yli 100 miljoonan euron arvoinen

Viime yönä Christie’s-huutokaupassa tehtiin historiaa, kun Francis Baconin taulu Three Studies of Lucian Freud teki maailmanennätyksen ylittäen samalla 100 miljoonan euron rajan. Lopullinen huutohinta oli 142 405 000 dollaria eli n. 106 000 000 euroa, samalla ylittyi edellinen ennätys Edvard Munchin Huuto myytiin viime vuonna hieman vajaalla 120 miljoonalla dollarilla.

Edellinen ennätys Baconin työlle oli vuodelta 2008 86,3 miljoonaa dollaria. Vuonna 1992 kuollut Bacon oli itseoppinut mm. Picassolta vaikutteita ottanut englantilainen expressionisti.

Eilinen huutokauppa oli Christie’sille muutenkin melko onnistunut. Post-War and Contemporary -nimikkeen alla oli huudettavana yhteensä 73 työtä, joiden yhteenlaskettu hinta oli 691 583 000 dollaria. Kovia hintoja keräsivät Baconin lisäksi mm. Jeff Koonsin Balloon Dog (n. 58m$), Andy Warholin Coca-Cola (n. 57m$), Mark Rothkon No 11 (n. 46m$) ja myös Jackson Pollock, Willem De Kooning ja Roy Lichtenstein ylittivät 30m$:n rajan.

FRANCIS BACON (1909-1992) THREE STUDIES OF LUCIAN FREUD $142,05,000
FRANCIS BACON
(1909-1992)
THREE STUDIES OF LUCIAN FREUD
$142,405,000
JEFF KOONS (B. 1955) BALLOON DOG (ORANGE) $58,405,000
JEFF KOONS
(1955-)
BALLOON DOG (ORANGE)
$58,405,000
ANDY WARHOL (1928-1987) COCA-COLA $57,285,000
ANDY WARHOL
(1928-1987)
COCA-COLA
$57,285,000
MARK ROTHKO (1903-1970) NO 11 $46,085,000
MARK ROTHKO
(1903-1970)
NO 11
$46,085,000
JACKSON POLLOCK (1912-1956) NUMBER 16 $32,645,000
JACKSON POLLOCK
(1912-1956)
NUMBER 16
$32,645,000
WILLEM DE KOONING (1904-1997) UNTITLED VIII $32,085,000
WILLEM DE KOONING
(1904-1997)
UNTITLED VIII
$32,085,000
ROY LICHTENSTEIN (1923-1997) SEDUCTIVE GIRL $31,525,000
ROY LICHTENSTEIN
(1923-1997)
SEDUCTIVE GIRL
$31,525,000

Posted

in

,

by

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.