Black Sabbathin esiasteen mukaan nimetty, Sunn O))):in syntyyn ratkaisevasti vaikuttanut Earth saapuu ensimmäistä kertaa Suomeen keikalle. Dronedoomin 90-luvulla kehittänyt seattlelaisyhtye on sittemmin siirtynyt americana-vaikutteisen kitaroinnin määrittämille, kevyemmille vesille. Earth konsertoi Helsingin Tavastialla kiirastorstaina 21.4. Haastattelussa yhtyeen johtohahmo ja ainoa alkuperäisjäsen Dylan Carlson.
Eräs asia josta pidän Earthissä on se, että musiikissa on runsaasti tilaa. Voi antaa ajatuksen virrata, ja koska se on instrumentaalimusiikkia, eivät ajatukset kiinnity mihinkään tiettyyn ideaan. Onko tämä tilan tuntu läsnä myös soittaessasi?
– Ehdottomasti. Minuun vaikuttivat suuresti Jimi Hendrixin ja Buzz Osbournen kaltaiset innovatiiviset kitaristit. Ne olivat ensimmäisiä kuulemistani soittajista, jotka tutkiskelivat monipuolisesti äänen koko kenttää. Se ei ollut vain sähköistetyn kitaran soittamista. Instrumentaalimusiikista pidän paljon siitä, että siinä kommunikoidaan monella eri, osin ristiriitaisellakin, tasolla samanaikaisesti. Se sisältää lukuisia eri ideoita ja tunteita, ja äänen eri nyansseihin kiinnittää enemmän huomiota. Se on välittömämpää kuin teksteillä varustettu musiikki. Äänihän oli alkujaan se ensisijainen kommunikaatiomuoto.
Musiikistanne välittyy mielestäni myös hyvin meditatiivinen viba.
– Ehdottomasti. Näen sen niin, että soittaessani kanavoin jotakin. Kukaan ei ole keksinyt musiikkia, vaan se tulee kaikki samasta lähteestä. Jokainen yksilö kanavoi sitä omalla tavallaan, niin kuin vesi joka omaksuu lasin muodon.
Miten suhtaudut minimalismiin?
– Pidän paljon puhtaista äänistä. Pitkissä, toistoon perustuvissa kappaleissa on myös se mielenkiintoinen puoli, että ne muuttuvat ajassa.
Julkaisitte maaliskuussa uuden kaksiosaisen albumin ensimmäisen puoliskon, Angels of Darkness, Demons of Light I. Käsittääkseni lähestyitte sävellystyötä hieman vapaamuotoisemmin tällä kertaa. Kuinka suuri osa levyn musiikista on improvisoitua?
– Vanhimmat ja ”sävelletyimmät” kappaleet ovat Old Black ja Father Midnight, mutta loppu perustuu osin yhdessä Wolves in the Throne Roomin kanssa tehdyllä kiertueella soittamaamme materiaaliin, ja osin studioimprovisaatioihin. Jälkimmäisiä on esimerkiksi nimikappale, joka antaa osviittaa siitä, miltä albumin toinen osa tulee kuulostamaan.
Albumin toisen osan julkaisu taisi siirtyä seuraavaan vuoteen?
– Itse asiassa se tuleekin pihalle jo joskus lokakuun paikkeilla, niin kuin oli alun perin suunniteltu. Tässä oli hieman säätöä levy-yhtiön kanssa, mutta onneksi asiat saatiin järjestettyä.
Kerro miten sello tuli mukaan uutena soittimena Angels of Darkness, Demons of Lightilla. Voisin kuvitella, että näin vähistä elementeistä rakennetussa musiikissa instrumentaation muuttaminen on suhteellisen iso päätös.
– Ei oikeastaan. Minulla ei ole ikinä mitään suurta suunnitelmaa. Näin vain tapahtui. Edellislevy The Bees Made Honey From the Lion’s Skullin äänimaailmaa vaivasi mielestäni liiallinen tiheys. Liikaa informaatiota varsinkin harmonisissa äänikerroksissa. Pidän tästä uudesta kokoonpanosta. Tässä on ilmavampaa otetta ja melodiat pääsevät puhtaammin esiin. Kaikilla on myös tasavertaisempi rooli soittajina.
Selloa soittaa Lori Goldston, joka muistetaan mm. Nirvanan legendaarisesta Unplugged-keikasta. Miten päädyitte häneen?
– Se oli onnellinen sattuma. Steve Moore, joka silloin soitti kanssamme urkuja, ei päässyt eräille keikoille joten hän ehdotti korvaajakseen Loria. Pidän tavasta, jolla hän lähestyy soitintaan. Hän soittaa sitä rock-mentaliteetillä ja hän on myös mahtava improvisoimaan.
Mikä siis on Earthin nykyinen line-up, kun kerran Angelina Baldoz tuli soittamaan bassoa livenä? Onko Karl Blau edelleen mukana, vai?
– Ei. Hän vain auttoi levyn nauhoituksissa, eli ei ole mukana livenä. Angelina on ihan virallisesti uusi basistimme ja me tulemme todennäköisesti äänittämään hänen kanssaan tulevaisuudessa.
Onko uuden levyn nimen taustalla muuta kuin vastaparien sekoittaminen ristiriitaisempaan muotoon?
– Taisin kaikkein teennäisimmilläni antaa sellaisen lausunnon, että näen tämän uuden tuotoksen ikään kuin anti-monoteistisena, anti-loogisena levynäni. Kyllästyin jossain välissä kaikkeen paskaan mikä tuohon liittyy. Vanhuus taitaa näkyä, mutta minä kovasti kaipaan jonnekin myyttiseen kultaiseen aikaan, jolloin kaikki oli paremmin.
Luinkin jostain että olet innostunut keijuista ja magiasta…
– Jep, kiinnostuin kelttiläisistä ja englantilaisista kansantaruista. Ja olen myös kuunnellut paljon folkia viime aikoina.
Niin kuin Fairport Conventionia?
– Joo, ja sitten on sellainen uusi northumbrialainen yhtye kuin The Unthanks, josta pidän todella paljon.
Musiikkinne on muuttunut melkoisesti alkuaikojen särövoittoisesta dronedoomista. Soitatteko vielä vanhempaa materiaalia?
– Soitamme aina jotakin vanhaa. Olemme onnellisia siitä, että meillä on ollut niin uskollinen fanikunta, joka on pysynyt kanssamme, vaikka olemme laajentaneet musiikillista spektriämme. Se on hauskaa ja toisaalta tapa antaa hieman takaisin. Samaa musiikillista jatkumoa se silti on. Hitaat tempot, pitkät kappalekestot ja avosoinnut kuuluvat edelleen olennaisesti Earthiin, mutta kovaäänistä metallimusiikkia emme enää soita.
Sovitatte ilmeisesti vanhat kappaleet livenä uuteen kokoonpanoon ja tyyliin sopivasti. Mitään murskaavan raskasta ei siis liene lupa odottaa?
– No, sello on välillä aika meluisa. Se on nykyään bändin raskain soitin.
Olet ilmeisesti suunnitellut soololevyä jo jonkin aikaa?
– Jep, äänitän sen vuoden 2012 alussa ja toivottavasti saan sen julkaistua ennen maailmanloppua… Siinä on vain minä ja akustinen kitara plus jotain outoilua. Saa nähdä mitä tapahtuu.
Onko mitään mietteitä liittyen tulevaan Suomen keikkaan?
– En ole aikaisemmin käynyt siellä, joten olen hyvin innoissani. Pidin aikoinaan todella paljon Smackistä ja Hanoi Rocksista. Ja kasvoin lukemalla muumikirjoja!
Earthia lämmittelee yhdysvaltalainen Sabbath Assembly, joka sekin on huomioimisen arvoinen keikkavieras. Yhtyeessä soittaa Jessica Toth (Jex Toth), Dave “Xtian” Nussin (No-Neck Blues Band) ja Randall Dunn (mm. Master Musicians of Bukkake). Yhtyeen viime vuonna julkaistu debyytti perustuu 60-70-luvulla vaikuttaneen mystisen The Process Church of the Final Judgment -kultin hymneihin.
To 21.4. Earth (USA), Sabbath Assembly (USA) @ Helsinki, Tavastia.
http://www.myspace.com/earthofficial
http://www.myspace.com/sabbathassembly