Bubbling UG

Catastrophe

Modernia metallia soitteleva Catastrophe onnistui BUG-viikolla vakuuttamaan tämän toimittajan siinä määrin, että yhtyeen tekemisistä piti ottaa hieman parempaa selkoa. Valoa yhtyeen tekemisiin tarjoaa kosketinsoittaja Henri Heikka. Lukekaa siis juttu, ja käykää verkossa ja ladatkaa…demo on kokonaisuudessaan kundien sivuilla tarjolla. Näin voitte sitten tulla taas valistamaan toimittajaa katteettomista lausunnoista.

Aloittelitte 2001 lainakappaleilla, mitä siellä vedettiin – mitkä ovat sellaiset joita tekisi nyt mieli soittaa?

– Niin kuin lähes kaikki aloittelevat hevibändit, covereina soiteltiin lähinnä Iron Maidenia, Megadethiä ja Dream Theateria. Megadethin materiaalia tulee vieläkin soiteltua. Muuten cover-rintamalla ollaan siirrytty bändeihin, joiden tyyli on lähempänä Catastrophea, kuten Testamentiin.

Ensimmäinen demonne tuli ulos 2003 – mitä on tapahtunut siitä tähän päivään?

– Demoja on tehty kolme Brokenin jälkeen, miehistönvaihdoksia; kakkoskitaristi vaihtunut kaksi kertaa, sävellyspuolella on kehitytty paljon, keikkoja jonkun verran.

Minkälainen kehityskaari demoillanne on?

– Lyhyesti sanoen, koko ajan on menty rankempaan ja omaperäisempään suuntaan. Eri juttuja on kokeiltu ja löydetty asioita mitkä ei toimi Catastrophessa ja mitkä toimii. Bändin tyyli löytyi Blankness-demolla ja sillä tiellä aiomme jatkaa.

Mikä on katastrofaalisinta mitä Catastrophelle on sattunut?

– Todennäköisesti taannoinen Raahen keikka, jossa bändi – eikä vähiten rumpali – oli ehtinyt keikkaa ennen ottaa alkoholia hieman liian paljon. Riikola oli keikalla vielä fanin asemassa ja poika meni hukkaan ennen keikkaa, hänet löydettiin asfaltilta nukkumasta omasta oksennuksesta. Hyvää ainesta Catastropheen siis. Rumpalilta unohtui keikalta varakapulat, joten mies ninjaili biisin loppuun yhellä kapulalla, kun yksi kapuloista hajosi. Muutenkin keikka oli aika katastrofi, Karisella, joka oli niihin aikoihin ainoa kitaristi, lähti äänet pois kesken biisin ynnä muuta kivaa.

Riikola, Karinen ja Heikka kantavat vastuun uudella demolla musiikista ja sanoista – mikä on työjako jatkossa?

– Riikola varmaan ottaa enemmän vastuuta Karisen ollessa armeijassa, muuten työnjako pysyy samanlaisena.

Jatkosta sen verran, että onko seuraavan demon aika 2007 vai tapahtuuko jotain radikaalimpaa siihen mennessä?

– Noh, Burden In Metä olisi tarkoitus lähetellä levy-yhtiöille kunhan arvostelut saadaan mukaan, joten tietysti sitä toivoo, että ensi vuonna päästäisiin jo levyn tekoon. Ollaan Riikolan kanssa sävelletty uutta materiaalia ja seuraavaa demoa pukkaa heti, kun biisejä saadaan sopiva määrä, todennäköisesti kolmesta neljään, sävellettyä ja treenattua. Eli näillä näkymin ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Minkälainen keikkakunto yhtyeellä on?

– Tällä hetkellä todennäköisesti aika huono, koska bändi on pienehköllä sävellystauolla. Mutta kyllä se siitä, kun uusia biisejä päästään treenaamaan.

Musiikissanne vuorottelevat suoraviivaisuus ja melodisuus, kuinka hyvässä balanssissa nuo ovat keskenään ja onko tarvetta muutoksille seuraavalla kierroksella?

– Olemme tyytyväisiä nykyiseen melodisuuden ja rankemman tavaran liittoon, joten eiköhän samaan malliin jatketa. Eli suurempia muutoksia ei todennäköisesti ole odotettavissa.

Mainittu melodia on hyvin hallussa, mistä moinen?

– Olemme aina kokeneet melodian tärkeäksi musiikissamme, joka varmaan juontaa juurensa Iron Maidenien sun muiden soitosta ja musiikkimieltymyksistä, jotka ovat laidasta laitaan. Eli mätön lisäksi tulee kuunneltua paljon myös melodisempaa tavaraa. Monipuolisuus ja tarttuvuus ovat asioita, joita haluamme musiikkiimme, joten molemmat puolet, rankka mättö ja melodisuus tulevat säilymään.

Onko koskettimien käyttö ollut luontaista alusta alkaen – ja kuinka tärkeänä pidät niitä?

– Itse kosketinsoittajana pidän tietenkin niitä erittäin tärkeänä. Koskettimet ovat aina kuuluneet Catastrophen soundiin ja ne on ollut yksi osa, mikä tekee meistä – toivottavasti – omaperäisempiä. Omaperäisyys on aina ollut tärkeä asia bändissä, eli mitään muita bändejä ei lähdetä apinoimaan, vaan koitetaan tehdä oma mielenkiintoinen tyyli. Se ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, joten väkisellä ei mitään progea aleta vääntämään.

Mitenkäs sopimushalukkuudet ja yhteydenotot?

– Levytyssopimus on yksi tavoitteistamme, joten kaikki levy-yhtiöpomot, yhteystiedot löytyy kotisivuilta.

Miksi Burden In Men kaksi kappaleista on uudelleennauhoitettu?

– Biiseissä oli jotkin asiat jääneet kaivelemaan, joko sovitus- tai soundipuolella, joten haluttiin äänittää ne uudestaan tyydyttävämpään muotoon.

Missä haluaisit nähdä yhtyeen vuonna 2007/2008?

– Levyttämässä isolle levy-yhtiölle ja maailmankiertueella! Heh heh..

Haastattelu julkaistu : 2006-10-23
Kirjoittaja : Jarno Leivo

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.