The Sheena Hyenas
Vuonna 2003 hajosi Paraisilla pientä underground-nimeä itselleen saanut The Great Oshkosh Experience. Mutta kului vain pari kuukautta ja tuhkista sikisi rock-bändi, joka tottelee nimeä The Sheena Hyenas. Nyt tämä samainen poppoo on saanut pihalle ensimmäisen virallisen EP:nsä, joka on saanut nimekseen This Is a Great Escape. The Sheena Hyenasin tarinaa valottaa Masa.
– Meillä on kaikilla neljällä juuremme Paraisilla, ja ollaan tunnettu toisemme pienestä pitäen. Martin ja Sam ovat soittaneet yhdessä jo 11-vuotiaina. 90-luvun puolessavälissä meidän kaveripiirissä oli paljon bändejä, ja niissä merkeissä sitten teinivuodet vierähtivät. Martin, Sam ja Stefan soittivat Disaccord-nimisessä punkbändissä, kun taas Matsin punkbändi oli Toddler. 1997 me neljä ruvettiin soittamaan yhdessä The Great Oshkosh Experiencessä. Se oli antoisaa aikaa, musatyylikin alkoi olla rokimpaa. Suoraviivaista Stooges/MC5-meininkiä väittävät sen olleen. Kun The Sheena Hyenas syntyi, tuntui se heti oikealta ratkaisulta – löydettiin se kuuluisa ”meidän juttu”. Puolen vuoden sisällä ruvettiin tekemään treenikämppädemoja, ja loppuvuodesta 2004 valmistui kolmen biisin promo-cd. Sitä sitten levitettiin ympäri maata ja vedettiin keikkoja. Kesällä 2005 tehtiin taas kasa demoja, joista sitten valittiin viisi kappaletta uudelleen nauhoitettavaksi tuolle This Is a Great Escape -EP:lle.
Oshkoshin Stooges-henkisestä väännöstä on on siirrytty hiukan valtavirtarockimpaan suuntaan. Mitä ovat ne suuret tiennäyttäjät hyeenoille?
– Vaikutteita tulee tietysti joka tuutista, mutta esimerkiksi KISS, Led Zeppelin, AC/DC, Rollarit, The Who, Ramones ja Pink Floyd ovat jättäneet pysyviä jälkiä. Tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sittenhän vaikuttimia voi löytyä ihan muualtakin, kuten arkielämästä ja jopa toisistamme.
Bändin ensimmäinen virallinen omakustannejulkaisu saatiin siis pihalle vastikään ja jälki on komeaa. Millainen prosessi tuon levyn teko oli?
– This Is a Great Escapen tekoprosessi oli meistä todella onnistunut. Päätettiin vaan tehdä asiat kunnolla, ja siinähän me sitten periaatteessa tehtiin kaikki itse esituotantovaiheesta varsinaiseen studiotyöskentelyyn. Stefan osaa nämä hommat mainiosti, joten meidän ei tarvinnut maksaa kenellekään nappulanvääntäjälle siitä hommasta. Apuna studiossa meillä oli pari kaveria, Antte Johansson ja Oskar Skaag, molemmat hyvin päteviä tyyppejä. Tuntui hyvältä saada olla studiossa ilman että joku on koko ajan hengittämässä niskaan. Päästiin kokeilemaan eri mikitystekniikoita ja soundeja, sekä tekemään omia tuotantoratkaisuja perustelematta niitä kenellekään ulkopuoliselle. Se että me tuotettiin EP itse oli hyvä ratkaisu, sillä yhteistyö toimi yllättävänkin hyvin.
– Suurempia ongelmia ei onneksi ollut, mitä nyt jotain pieniä aikataulun venymisiä ja sellaisia. Kuten monilla bändeillä tällaisessa tilanteessa, meilläkin oli suurimpana ongelmana tämä talouspuoli. Kun tekee kaiken itse joutuu kyllä jos jonkinlaisten ongelmien eteen, mutta lopultahan me sieltä suosta ylös päästiin.
Levyn miksasi jonkinlaiseksi suomalaisten rokkareiden suureksi mieheksi noussut Jürgen Hendlmeier. Kuinka paljon vaikutusta oli kyseisellä ammattiavulla?
– Kun biisit oli nauhalla, Stefan teki niistä raakamiksaukset. Oltiin jo aikaisemmin ajateltu, että olisi kyllä hemmetin hienoa, jos saataisiin tuo Jürgen miksaamaan, ja hänhän innostui asiasta. Jürgen Hendlmeierhan on tehnyt hienoa jälkeä ennenkin, ja me tiedettiin että se pystyy saamaan meidänkin materiaalista mahdollisimman paljon irti. Meidän kannalta oli hyvä tässä vaiheessa saada luotettava ulkopuolinen korvapari miksaustyöhön, ja Jürgen sai kuin saikin EP:n kuulostamaan juuri siltä kuin sen pitääkin kuulostaa.
– Vielä ei ole arvosteluja näkynyt, mutta eiköhän niitä pian ala ilmestyä. Mutta ihmisten suullinen palaute on ollut tähän mennessä helvetin hyvää, mikä tietysti lämmittää sydäntä. Tärkeintähän on se mitä mieltä kuulija itse on, eikä se mitä kriitikko sanoo. Positiivista on myös se, että pari valtakunnallista radiokanavaa on nostanut bändiä esille EP:n ilmestymisen jälkeen.
Millaiset ovat jatkosuunnitelmat tulevaisuutta silmällä pitäen?
– Tällä hetkellä satsataan täysillä levyn ja bändin esilletuomiseen, se on tärkeintä juuri nyt. Samallahan noita biisejä syntyy koko ajan, ja kun kesäkin on tulossa, niin me tullaan viihtymään treenikämpässä soitellen ja demoja nauhoittaen. Seuraava looginen askel meille, lisääntyvän keikkailun lisäksi, on varmaankin pitkäsoiton tekeminen.
Olette keikkailleet toistaiseksi ainakin lähinnä tuolla Länsi-Suomessa. Onko muun Suomen lavojen valloitus jo kiikarissa?
– Kyllä. Pikkuhiljaa tässä laajennetaan reviiriä, keikkoja on luvassa ympäri Suomen maan. Nyt onkin helpompaa lähteä kauemmas, kun on tuo levy repussa. Ruotsin puolelle on suunnitteilla pikku rundi syksyllä.
Noise.fi kiittää jälleen ja toivottaa turvallista matkaa toivottavasti maailman ääriin asti.
Haastattelu julkaistu : 2006-05-23
Kirjoittaja : Tero Kallio
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.