Mukajazz
Joni Rouskun ja Pauli Lepistön Mukajazz tekee nimensä mukaista musiikkia. Puhtaasta jazzista ei ole kyse, vaan musiikissa yhdistyy vaikutteita dubista, jazzista ja electronicasta. Yhtyeen voimakaksikko vierastaa fuusio-sanaa, joten kyseessä onkin mukajazzia.
– Fuusio-sana on täysin ylikulutettu ja ärsyttävän mediaseksikäs, tosin tätä levyä voi ehkä kuvailla parhaiten juuri sillä. Emme lähteneet tietoisesti hakemaan mitään tiettyä musiikkityyliä, vaan kontrabassolla, koskettimilla ja rummuilla leikittely vain jotenkin johti jatsahtavaan suuntaan, Joni kertoo.
Yhtyeen juuret johtavat vuoteen 2000 ja Kiasmalla järjestettyyn katukulttuuriin keskittyvään URB-festivaaliin. Tuolloin Joni ja Pauli musisoivat vielä eri projekteissa, mutta pitävät kyseistä tapahtumaa sysäyksenä, joka laittoi rattaat pyörimään ja johti Mukajazzin syntyyn.
– Meillä kummallakin oli omat hiphoppiin liittyvät bändikuviomme vuoden 2000 URB-festivaalien aikaan. Paulilla oli Degerö Soulkvartetti –niminen kokoonpano ja minä vaikutin Jotain Hiluu –kollektiivissa. Festivaalin päätöskonsertissa yhtyeemme vetivät yhdessä puolen tunnin mittaisen setin, jonka suurilukuinen yleisö palkitsi varsin hyvällä vastaanotolla. Tapahtuman jälkeen keskityimme pääasiassa omiin projekteihimme, emmekä satunnaisia yhteistyökuvioita lukuun ottamatta tehneet kimpassa mitään, Joni tarkentaa
Homman nimi oli vuosien ajan puhtaasti hiphop. Kumpikin Mukajazz-kaksikosta perehtyi jo yläasteikäisenä hiphoppiin tekemällä biittejä ja kirjoittamalla riimejä.
– Lyriikoiden taso ei enää ajan mittaan kasvanut, vaan kehitys oli jumiutunut sillä puolella paikalleen. Omat tekstit tuntuivat alan taitajien tuotoksiin verrattuina aika orvoilta, joten painopiste siirtyi sävellyspuolelle, Joni kertoo.
Kaksikon ensimmäiset julkaisut näkivät päivänvalon omilla tahoillaan vuosituhannen vaihteen jälkeen. Jonin bändi julkaisi Jotai hiluu –kasettiomakustanteen vuonna 2000, Paulin Degerö Soulkvartetti oli puolestaan herättänyt erään suomalaisen pienlevy-yhtiön kiinnostuksen. Levyn julkaisusta oli jo sovittu yhtiön kanssa, mutta jostain syystä albumi ei ilmestynyt koskaan.
– Paulin DSK sai alustavan levytyssopimuksen suomalaiselta pikkulafkalta, mutta yhtiö teki heille pitkän vitkuttelun jälkeen oharit, mikä laimensi kiinnostusta projektia kohtaan. Paulin mielenkiinto siirtyi sen jälkeen lähinnä breakdanceen ja sitä kautta nopeatempoiseen instrumentaalimusiikkiin. Itse keskityin enemmän electronica-henkiseen jumitteluun ja julkaisin Aaltomuoto –soolodebyytin vuonna 2002.
Pauli on keikkaillut rumpalina ympäri Eurooppaa breakdance-tanssija Topi Tateishin eli D’Maestren kanssa. Lisäksi hänen tekemänsä kappale pääsi mukaan Kool Kat Recordsin vuonna 2003 julkaisemalle Polartracks-kokoelmalle. Lisäksi hän on tehnyt musiikkia lukuisiin lyhytelokuviin.
– Suomalainen superlupaus elokuva-alalla, Aleksi Raij, on Paulin vanha ystävä ja sitä kautta Pauli sotkeutui leffakuvioihin. Lyhytelokuvia on esitetty pääasiallisesti elokuvafestivaaleilla, niin Suomessa kuin ulkomaillakin – hyvällä menestyksellä.
Mukajazz on perustettu vuoden 2004 syksyllä Göteborgissa, jossa Joni ja Pauli opiskelevat yliopistossa. Yhtyeen kymmenen biisin debyyttiomakustanne näki päivänvalon maaliskuussa 2005. Levyn kansitekstien mukaan yhtyeessä musisoi iso joukko muusikoita, mutta pojat kertovat Mukajazzin huijanneen kuulijoita.
– No, suurin osa bändimme jäsenistä osaa kävellä seinien läpi, eli tämä on täysin tietoista asiakkaiden sumuttamista. Tosiasiassa kaikki soittimet levyllä ovat meidän kahden kädenjälkeä, vaikka levyn konepohjaisuutta voi olla vaikea uskoa, kun kuulee lopputuloksen. Ilman omaa bändiä ei saa kunnioitusta jazzpiireiltä, arrogantteja mulkkuja kun ovat. Kaikki kunnia tosin heille!
Mukajazzin debyyttiomakustanne on nauhoitettu Jonin Volrat Thams -kotistudiolla. Studio on saanut nimensä sen kadun mukaan, jolla Jonin koti ja studio sijaitsevat. Treenikämpälle ei ole ollut vielä tarvetta, koska naapurit ovat ainakin toistaiseksi sietäneet hyvin kaksikon musisointia.
Mukajazzin musiikki perustuu pääsääntöisesti koneiden varaan, mutta liiallista sämplejen käyttöä kaksikko varoo.
– Käytännössä koko homma pohjautuu pc-pohjaiseen sekvensseriohjelmaan ja vst-tyyppisiin virtuaali-instrumentteihin, joita sitten soitamme midi-koskettimistojen kautta. Olemme pyrkineet pitämään sämplejen käytön minimissä ja keskittyä oman ilmeen luomiseen, Joni toteaa.
Kaksikolla ei ole selkeää työnjako musiikinteossa, vaan kumpikin puuhailee pääsääntöisesti kaikkien musiikin osa-alueiden kanssa. Kappaleetkin syntyvät pääasiassa yhteistuumin.
– Jos haluaa väkisin eritellä, niin Pauli vastaa suurimmaksi osaksi lead-osuuksista ja minä hoidan teknisen puolen kuten efektit ja masteroinnin. Suurin osa biiseistä syntyy sitä kautta, että jompikumpi on työstänyt biisin raakileen ja siihen sitten yhdessä kasataan lihaa luiden ympärille. Lisätään instrumentteja ja muokataan saundimaailmaa sekä rakennetta. Sen jälkeen biisejä on hiottu yhteisvoimin ajan kanssa, rakkaudella ja ammattitaidolla.
Jonin mukaan Mukajazz koostuu kahdesta erilaisesta muusikosta, jotka tekevät musiikkia erilaisten mieltymysten ohjaamina. Pauli on mieltynyt rumpalitaustansa takia rytmiikkaan ja orgaanisiin instrumentteihin, Joni puolestaan luottaa kone-elementteihin.
– Eroavaisuuksiamme muusikkoina kuvaavat parhaiten soundimaailmat biiseissä Nacci ja 041, jotka teimme suurimmaksi osaksi kumpikin omissa oloissamme. Minun tekemäni Nacci-kappaleen loppuosa on puhdasta electronicaa, Paulin työstämä 041 on puolestaan alusta loppuun breikkaavaa rytmiä.
Mukajazz on ehtinyt saada mukavasti kiitosta debyyttiomakustanteestaan sekä kuulijoilta että kriitikoilta. Positiivisen palautteen innoittamana kaksikko aikoo myös nousta lavalle, mutta ainakin alussa keikkailu rajoittuu asuinpaikasta johtuen Ruotsiin.
– Tarkoituksena on yrittää pyörähtää kesällä myös Helsingin diskoissa ja keskiolutkuppiloissa villitsemässä rahvasta. Spektaakkeleissa tullaan näkemään mitä todennäköisimmin myös vierailevia artisteja, jatsitupakkaa, tulehtuneita natiiveja, farkkupukuja ja kuluneita permiksiä!
Mukajazzin omakustannetta myyvät seuraavat levykaupat: Dis’n’Dat, Digelius, Lifesaver ja The Funkiest
Haastattelu julkaistu : 2005-05-17
Kirjoittaja : Panu Hietaneva
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.