The Republic Of Desire
Lappeenrantalainen industrial-pumppu The Republic of Desire julkaisi helmikuussa tähänastisen uransa vaikuttavimman taidonnäytteen, omakustanne-EP KVBERin. Yhtyeen metallisulattamossa perinteikäs industrial fuusioituu useisiin raskaan musiikin tyyleihin, kuten death metaliin. Noise.fi otti nettiteitse bändin mainframeen yhteyttä, ja tavoitti sieltä kolme organismia, vokalisti-ohjelmoijan Kalle Lindbergin (K), kitaristi Lasse Alanderin (L) ja basisti Paavo Alanderin (P).
The Republic of Desire on perustettu vuonna 1997. Kertoisitteko miten bändi sai alkunsa ja miten ollaan päästy tähän päivään?
K: Bändi sai alkunsa siinä 96-97 hyvin perinteisellä kitaristit tapaavat kuviolla, joskin vaihdoin melkein heti pelkkään lauluun. Musiikki oli alussa huonoa ja linja hakusessa. Death metal -vaikutteita on aina ollut, jos ei muussa niin laulussa. Ihan ensimmäiset matskut oli kyllä vähän jotain industrial metal -kamaa, mutta siihen aikaan hardware oli ainut tapa tehdä säädyllistä konemateriaalia ja se oli myös monta kertaa kalliimpaa kuin nykypäivänä.
Sitä kamaa tehtiin tietokoneella kuten nykyäänkin, mutta käytössä oli scream tracker 3 ja 4-raituri. Löydettiin sen jälkeen oikea rumpali ja basisti, niin homma muuttui death metallin kautta johonkin taiteilumetalliin, mutta se oli pettymys soittajille ja kuulijoillekin. Huomasimme olleemme väärässä. Muutenkin death metal oli alkanut taas kiinnostaa ja teknologia mahdollisti “ammattimaisen” tuotannon kotioloissa, joten päädyimme tähän pisteeseen.
Onko musiikki muuttunut matkan varrella?
L: Selkeämpään visioon.
P: Olemme nyt päässeet siihen pisteeseen, että bändi toimii yhtenäisenä yksikkönä ja musiikki on yksinomaan the Republic of Desireä…
K: Edellisessä kysymyksessähän musiikin ulkoinen muutos tuli selvitettyä melko hyvin. Sanotaan, että musiikki alkaa pikkuhiljaa kuulostaa siltä miltä sen pitäisi kuulostaa.
Mitkä bändit myönnätte vaikuttajiksi? Itselläni tuli tuollainen Front Line Assembly meets Fear Factory meets Total Devastation -fiilis uutta Kvber-EP:tänne kuunnellessa.
L: Vaikutteita on aika laajalta alueelta. Metalcore, black metal, neo classical (siis neoklassinen industrial, ei se Malmsteen-hevi K huom.), industrial.. ei ehkä niinkään paljon yksittäiset artistit. Pieniä kunnianosoituksia löytyy levyltä.
K: No, tuon FLA:n voin tunnustaa vaikuttaneen levyn materiaaliin jonkin verran, sekä monet muut industrial aktit genren laidasta laitaan… Oikeastaan on aika paha mennä sanomaan, kun nykyään tulee kuunneltua niin paljon erilaista musiikkia, muutakin kuin industrialia. On vaikea sanoa mistä vaikutteet ovat tulleet. Fear Factorya meistä kukaan ei kuuntele joten se tuskin on vaikuttanut musiikkiin.
Kertokaapa uudesta KVBER-äänitteestänne.
P: Itselleni KVBER on ollut se levy missä ei löydy vieläkään mitään korjailtavaa, levyä tehtiin pitkällä kaavalla ja biiseistä nauhoiteltiin aika paljon ns. demo versioita ennen kun matsku tyydytti kaikkia ja kuulosti oikealta. Toisin sanoen: tällä levyllä ollaan saavutettu tähän mennessä parhaiten toimiva kokonaisuus.
K: Levyä tehdessämme minulla oli tavoitteena yhdistää yhtyeen soittoon saumattomasti industrial elementtejä – saada niistä kone-elementeistä tasavertaisia soittimia perinteisten metallisoittimien kanssa. Itse KVBER:in saavutuksena pidän sen omaperäisyyttä. En väitä, että levyllä olisi tehty jotain aivan ennenkuulumatonta, mutta olen tyytyväinen levyyn. Olen sanoittanut tällä kertaa sen verran onnistuneesti, että vielä ei alkanut harmittamaan.
Kvberin on julkaissut Porno Sonic Sound -niminen… niin onko kyseessä levy-yhtiö vai mikä?
K: PSS on DIY-henkinen levy-yhtiö, joka ei tee mitään. DIY siinä mielessä, että artisti tekee kirjaimellisesti kaiken itse. KVBER:n lisäksi yhtiö on julkaissut “random number limited edition” cd-r painoksia artistilta nimeltä Matsuhiro (P. Alander goes electrodubhop). Eli ei kannata lähetellä demoja.
Millä eväin The Republic of Desire lähtee valloittamaan maailmaa?
P: Periksi antamaton asenne ja selkeä oma visio, kaikilla osa-alueilla.
K: Tuo edellä mainittu omaperäisyyden tavoittelu ja huolellinen biisin kirjoitus. Tarkoituksena on siis tarjota jotain sellaista mitä ei joka päivä kuule ja sen lisäksi hyvin toteutettuna.
Haastattelu julkaistu : 2005-04-21
Kirjoittaja : Tom Sundberg
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.