Tytär
Vuonna 1995 Savon kunnailla maa vapisi pelosta – oli nimittäin tapahtunut pitkälle tulevaisuuteen vaikuttavan ja peruuttamattoman tapahtumaketjun ensireaktio.
Kitaristi Teemu, rumpali Kerhohuone ja laulava kitaristi Wile kohtasivat, iskivät sekopäiset päänsä yhteen ja aloittivat nykypäivään asti ulottuneen sävelten kauniin kieron raiskauksen.
Tämän aivoriihen edellä mainitut kolme pääpirua kulkivat vuosien saatossa taiteellisten kasvukipujen ja puhtaan musiikillisen orgioinnin sotkemana nimien D.O.A., THD ja Quanabo kautta Trio Groundediin, jonka omissa piireissään legendaarisen uran jälkeen ilmaisun kieli vaihdettiin englannista suomeksi. Tästä alkoi pieni pätkä historiikkia Sisarena, joka osoittautui vision yhä kirkastuessa vääräksi nimivalinnaksi. Seuraamuksena Sisar-nimen yllä leijuvista synkistä pilvistä syntyi se lopullinen oma lapsonen. Nykypäivänä tämä nuotteja väkivaltaisesti kohteleva äpärä on orkesteri nimeltään Tytär – tuo kieron savolaisen rakkauden ruumiillistuma.
Nykyään kokoonpano koostuu viidestä vakituisesta jäsenestä. Alkuperäisen kolmikon lisäksi mukana ovat myös basisti Ville, vetopasuunaan puhaltava Eriksson ja satunnaisemmin keikoilla vieraileva perkussiosankari herra Ä.
Raskaan metallivalun ympärille kiedottu, divarin 50-luvun osastolta peräisin oleva rautalankakela on saanut herrojen kasvaessa ja kypsyessä uusia syvyyksiä ja sävyjä, eikä näitä sydänvereltä löyhkääviä aromeja ole tarkoitus pitää omana tietonaan. Kansan haltuun!
Edellisestä Kääntöpuoli-demosta (2002) on edetty monella eri saralla. Mukaan saatiin toinen kitara, jolloin rautalangan henki nousi entistä paremmin esille. Toisena merkittävänä tekijänä mainittakoon myös että vaihde ”keventyi” lyriikoiden osalta syvempään tuntemuksien tulkintaan.
– Uuden materiaalin kerrontatyyli ei ole ihan niin suoraa kuin aiemmin, enkä enää paljasta ihan kaikkia vitutuksen aiheita päin naamaa, kun rupes jo ihan itseään ahdistamaan se suorasukkaisuus. Kohta ois varmaan järkyttyneet vanhemmat tulleet kolkuttelemaan ikkunoiden taakse syytteet kourissa – lapset seuraisivat siinä vierellä tilannetta ranteet auki viillettynä. Ei se ois ollu hyvä anti loppuelämälle tuokaan, tulkkaa Wile.
Uudet biisit ovat ajattomia teoksia, joilla yritetään saada kansa liikkeelle, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kun kyse on Tyttärestä niin voidaan leikkimielisen mustalla huumorilla puhua raskaan iskelmän prinsseistä.
– Vanhat erityisesti mukaan! Haluaisin nähdä vanhat kunnon lavatanssit ja kossupullot. Niin ja ne puukkotappelut tietty! Puvut päälle ja naistenhakuun. Perkele! Tytär komppaa niin, että heinäpaalit syttyvät palamaan ja loppujen lopuksi koko saatanan lato, visioivat Wile ja Kerhohuone.
Tulevalla julkaisulla bändi yrittää saada keinolla millä hyvänsä kaiken tarvitsemansa ja ansaitsemansa huomion, jotta musiikki päätyisi kansan korviin. Pitkään kestäneelle alamaailman hiljaisuudelle kaivataan totisesti vaihtelua.
– Fakta on kuitenkin se, että musiikkimme on hyvää ja antaa musiikillisella saralla kuulijalle paljon. Sellainen musiikki kuuluu ihmisille koettavaksi, Kerhohuone miettii.
– Sais edes polkastua sen yhden täyspitkän albumin, joka jäis elämään historian kirjojen havinaan, mutisee Wile pilke silmäkulmassaan.
Kääntöpuolen valmistumisen jälkeen orkesterin ”tuotannollislogistisessa” elämässä kärsi kaksi tehokasta vuotta. Henkinen burnout viilteli Tyttären sairaalakuntoon kooman ja kuoleman rajamaille.
– Olemme todellakin lähteneet tämän ”sairaalareissun” myötä niin syvältä, että henkinen puhdistautuminen on ollut miltei mahtipontista!, herrat yhtyvät mietinnöissään.
Pöytä on raivattu ja päivänkakkara on aseteltu koristamaan ilmapiiriä. Tällä kertaa otetaan ihan alusta ja tehdään kaikki niin hyvin kuin mahdollista. Levy-yhtiöiden ovien väliin sattumanvaraisia ruumiinosia työntäen elämään yritetään saada muutosta. Jos yhtyeen anti ei kelpaa, niin sitten irtaimisto myyntiin ja levy ulos omin rahoin. Luottamus ja kristallinkirkas visio orkesterin potentiaalista on kuitenkin loppujen lopuksi asia joka ratkaisee.
– Seuraavaksi pusketaan niin, että tippuu lasit ikkunaruuduista. Raamatun lukemista iltaisin kynttilänvalossa. Jyrätään kansalle tietoutta ja syötetään musiikkia lasten korvalappustereoihin. Siinähän on sitten äiteellä ja iskällä taas ihmettelemistä.
Haastattelu julkaistu : 2005-01-20
Kirjoittaja : Ismo Korhonen
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.