New Deadline
Vaihtoehtopunkrockia soittava lahtelainen New Deadline on lyhyen historiansa aikana saanut aikaan jo paljon. Yhtyeen laulaja Jonas Aaltio kertoo, miten Lahden kellareista ponnistetaan kovien nimien lämmittelijöiksi ja keikoille ympäri Suomea sekä aina ulkomaille asti.
Bändi tunnettiin ennen nimellä Scenic Beauty ja New Deadline perustettiin vasta vuonna 2005. Miten New Deadline sai alkunsa?
– Basistimme Lauri liittyi riveihin keväällä 2005 ja juttu alkoi toimia odotetulla tavalla. Koimme, että nimenvaihto oli tarpeellista, sillä bändi muuttui hyvin paljon ja entinen nimi oli vähintäänkin kehno. Mielestämme SB:tä ja ND:tä ei voi pitää enää samana orkesterina, vaihde laitettiin sen verran huolella isommalle.
Onko bändin nimen takana jokin suurempikin tarina vai keksittiinkö se klassisesti minuutti ennen ensimmäistä keikkaa?
– Nimen taakse ei varsinaisesti kätkeydy mitään suurempaa tarinaa. Pieni piilomerkitys sillä tosin on, sillä meidät tunnetaan ahkerina nimenvaihtajina. Tavoitteena oli keksiä nimi, joka jää hyvin päähän ja josta voisi jo ensi kuulemalta päätellä hieman musiikkityylin suuntaa. Hyllytetyistä ehdokkaista yksi suosikeista taisi olla Project Dinosaur, jonka minä ja Lauri kuitenkin varasimme tulevaisuuden elektro-duomme nimeksi.
Todellinen jättipotti tuli vuoden 2007 syksyllä, kun pääsitte Funeral for a Friendin lämmittelijäksi voitettuanne kisan Mikseri.netissä. Tuolloin yhtyeellä oli takana vasta pari vuotta ja kymmenkunta keikkaa. Mikä oli voiton salaisuus ja mitä koko hommasta jäi käteen?
– Kisalla oli meille todella suuri henkilökohtainen merkitys, olemme kaikki vannoutuneita Funeral for a Friend -faneja. Osallistuimme kisaan ja mainostimme sitä niin paljon kuin pystyimme. Kyllä työ sitten tuotti tulosta. Suuri kiitos kuuluu kaikille ystäville, lähipiirille ja faneille, jotka tukivat meitä.
Käteen jäi aivan uskomaton kokemus. Saimme soittaa täpötäydelle Nosturille, jonka yleisö koostui lähes täydellisestä kohdeyleisöstä – puhumattakaan lämmiteltävästä yhtyeestä. Tuo keikka poiki myös vuoden 2007 lopulle ja heti vuoden 2008 alkuun hyvän määrän keikkoja, joiden avulla olemme päässeet ihmisten tietoisuuteen sekä mm. lämmittelemään toista brittiryhmää LostAlonea. Solmimme myös sopimuksen tamperelaisen keikkajärjestäjän Nem-Bookingin kanssa.
Mikä on mystinen We’re rockin’ Kooka Industries –banneri Myspace-sivuillanne?
– Selitys on aika yksinkertainen. Meillä on pienimuotoinen vaatesponsorointisopimus kyseisen vaatemerkin kanssa.
Olette toimineet aktiivisesti itse bändin ympärillä. ND löytyy jo Facebookista, Myspacesta, PureVolumesta, YouTubesta, Mikseristä ja Blogspotista ja jopa IRC-Galleriasta. Lisäksi kaikkien fanituotteiden suunnittelu on lähipiirin vastuulla. Onko DoItYourself-taktiikka ollut suunnitelmallista vai luonnollinen tapa toimia?
– Kyllä meistä itse kukin oli sen varmaan tajunnut, että ei siellä kellarissa odottaminen oikeastaan tuota mitään. Päätimme, että nyt lähdetään kunnon ryminällä, jollei muuten. DIY on äärimmäisen hyvä – ja oikeastaan ainoa – tapa, jolla itsensä voi nykyisin saada parhaiten kuuluviin. Tavallaanhan tässä vaiheessa täytyykin asiat tehdä itse, koska tarvittavia taustatahoja ei löydy. Onneksi lähipiiriin on siunaantunut monitaitureita yhdeltä jos toiseltakin alalta.
Kävitte nyt kesäkuussa esiintymässä Latvian Fonofestillä suomalaisten Endriven, Deep Insightin ja One Morning Leftin kanssa. Miltä reissu maistui ja onko tähtäimessä jo ulkomaan keikkalavat?
– Se oli mahtava matka. Baltia tarjosi parastaan. Kyseinen Fonofest-festivaali oli todella positiivinen tuttavuus: kaikesta jäi hyvä maku suuhun, aina festariyleisöstä järjestelyihin asti. Keikkaakin diggailemaan saapui mukavasti jengiä. Yhtyeen perustamisesta lähtien ulkomaat ovat aina olleet vahvasti tähtäimessä, joten oli mukava päästä kokeilemaan kepillä jäätä tulevaisuutta ajatellen.
Miten biisit siitetään alkuun ND:n sisällä?
– Kitaristimme Matu tekee yleensä kappaleiden pohjat. Niistä muokkaamme ja sovitamme yhdessä valmiimpia. Itse teen laulumelodiat ja lyriikat, jotka tuon treeneihin ja sitten ei muuta kun hittien valmistus käyntiin.
Äänitätte parhaillaan uutta materiaalia. Mitä voimme odottaa New Deadlinelta tulevaisuudessa?
– Äänitimme tuottaja Jonas Olssonin kanssa huhtikuussa promosinglen. Tällä hetkellä teemme lähinnä uusia kappaleita ja keikkailemme mahdollisimman paljon. Toivon mukaan tässä lähiaikoina, sanotaan vaikka vuoden sisään, pääsisimme jopa levyntekoon.
Yhdysvalloissa Chicago on tunnettu paitsi house- ja ravemusiikista niin myös vahvasta rock-musiikin indie- ja alternativekulttuurista. Onko Suomen Chicago hyvä paikka nuorille rockyhtyeille ponnistaa eteenpäin?
– Lahden kellareissa HC-skene voi melko paksusti, joten tällaisten viivoitinjalkojen on ollut pakko vähin äänin luimia auringon valoon. DIY-taktiikka on havaittu hyväksi Lahdessakin, joten kyllähän sieltä ilmoille pääsee, jos vain jaksaa tuoda itseään esille. Mutta siis kyllä kaupungista potentiaalia löytyy.
Jos New Deadline olisi eläin, mikä eläin se olisi?
– Helsinkiläinen villikani. Keinoja hävittämiseen yritetään kovasti keksiä, mutta perkele kun ne vaan leviää!
Haastattelu julkaistu : 2008-08-07
Kirjoittaja : Felix Siivonen
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.