Sophia´s Eye
Vuosi 2007 on tuonut mukanaan paljon uusia nimiä. Huomattavan monet metalliyhtyeet, jotka ovat vaikuttaneet demobändeinä jo vuosikausia, ovat nyt julkaisseet ensimmäisen virallisen pitkäsoittonsa. Dauntless, Agonizer, Kill The Romance, Tytär… Lista on kattava. Levyrintamalle ilmiö on tuonut mukavaa säpinää, mutta samalla on hieman haikeaa todeta, että kellariosasto ei näytä enää yhtä mielenkiintoiselta kuin pari vuotta sitten. Miten käy kaikkein perimmäisen undergroundin?
Onneksi uusia tulokkaita riittää täyttämään rintamaan syntyneitä aukkoja. Esimerkiksi Mikkelissä majaileva Sophia’s Eye on kaikin puolin varsin vakuuttava orkesteri. Kuusijäsenisen bändin musiikilliset juuret ovat melodisessa deathissa, mutta yhtye pyrkii jatkuvasti muokkaamaan materiaaliaan eroon genrerajoitteluista. Ja kuten esimerkiksi Noisen “kuukauden bändi”-tittelistäkin voi päätellä, jälki on kovaa.
– Sophia’s Eyen juuret ulottuvat aina tuonne vuoteen 1999 asti, kitaristi Antti Nenonen kertaa yhtyeen syntyä. – Silloin rumpali Niko Mäkelä ja kosketinsoittaja Juho Haapiainen rupesivat jammailemaan keskenään. Minä sitten liityin pari vuotta myöhemmin mukaan kuvioihin ja soittoharrastus alkoi vakavoitua. Laulaja Erkko Romon ja basisti Tanel Tambergin myötä jengi kasvoi viisihenkiseksi ja biisejä alkoi syntyä yhä enemmän ja enemmän. Funtsittiin sitten, että materiaali kaipaisi myös toista kitaristia, joten soitettiin yhdelle tutulle, jonka tiedettiin osaavan kepittää. Tiilikaisen Eero tuli mukaan kuvioihin ja tällä jengillä mennään edelleenkin.
Bändin viimeisin demo Corporeal Ghosts syntyi kohtuullisen mutkattomasti. Sen kummempaa draamaa ei äänittäjä päässyt studiossa todistamaan.
– Joitain kitarajuttuja mietittiin studiossa uusiksi, mutta muuten biisit oli mietitty valmiiksi jo ennen studioon menoa. Äänityksissä vierähti neljä päivää, mikä riitti meille vallan mainiosti. Nauhoitusten jälkeen äänittäjä miksaili plattaa omalla ajalla ja lähetteli meille aina välillä näytteitä, joiden pohjalta heitettiin omia ideoita sekaan. Kansien tekemiseen menikin sitten enemmän aikaa erinäisten ongelmien takia, mutta nekin saatiin sitten loppupeleissä valmiiksi, vaikkakin kansilehtien teksti tuli alkuperäistä suunnitelmaa tummempana. Päätettiin kuitenkin, että näillä mennään. Olikin todella hieno fiilis, kun saatiin masteri levystä käteen ja päästiin ekan kerran kuuntelemaan oma tuotos läpi.
Yhtye saa ideat biiseihinsä varsin sekalaisista asioista. Mitään aivan erityisesti kiinnostavaa aihepiiriä Nenonen ei osaa nimetä. Myöskään bändejä tai levyjä, jotka olisivat selkeästi jättäneet jälkensä Corporeal Ghostin soundiin, ei mies halua erotella.
– Inspiraatio vaan tulee jostain. Tietysti biisien tekemiseen vaikuttaa fiilikset, mitkä on tekoprosessin aikana pinnassa ja minkälaisen vaikutelman biisistä haluaa antaa. Varsinaisesti ei ole mitään yhtä tiettyä levyä, jonka voisi sanoa vaikuttaneen ep:n soundiin. Bändin porukka kuitenkin kuuntelee musaa aika laidasta laitaan ja tämä monimuotoisuus kuuluu levyllä varmasti.
Ennen vanhaan bändit haaveilivat yksinkertaisesti levytyssopimuksesta, mutta nykyään on paljon laajempi valikoima keinoja tuoda musiikkiaan esille. Kehittynyt studioteknologia on tehnyt levyttämisestä paljon helpompaa ja internet toimii oivana jakelu- ja promootioväylänä. Sophia’s Eye aikoo kuitenkin jatkaa vielä demorintamalla, ellei mitään suuria käänteitä ilmaannu.
– Totta kai sitä toivoo, että saisi hyvän levytyssopimuksen. Ei sitä kuitenkaan tuu menetettyä yöuniaan, vaikka diiliä ei heti tuliskaan. Jos saa kasvatettua kuulijakuntaa esim. ug-piireissä, niin se vie bändiä eteenpäin ja sitä kautta pystyy luomaan hyviä kontakteja. Ollaan vähän alustavasti puhuttu, että vuoden 2008 puolella, mahdollisesti kesällä, nauhotettaisiin seuraava omakustannepromolätty.
Asennoituminen musiikkiin ja sen tekemiseen kertoo paljon bändistä kuin bändistä. Nenonen ei ne yhtyettään erityisen ryppyotsaisena, mutta ei ilmoittaudu myöskään puhtaan rock n’ roll -remellyksen kannattajaksi.
– Kyllä tuo jako taitaa mennä aikalailla tasan molempiin suuntiin. Siinä vaiheessa, kun biisejä hiotaan, yrittämme saada mahdollisimman paljon tunnetta ja persoonallisuutta kappaleisiin. Metallimusiikissa on kuitenkin tärkeää myös meininki, joten jos lähtee liikaa kikkailemaan tuon taidepuolen kanssa, niin siinä helposti eksyy raiteilta. Toisaalta kysehän on ihan siitä, minkälaista materiaalia sitä haluaa luoda. Eli kyllä noita molempia elementtejä pitää olla sopivissa määrin mukana.
Kun Nenoselta kysyy bändin uran ikimuistoisinta kohokohtaa, tulee vastaus nopeasti. Synkintä hetkeä kysellessä mies on sen sijaan varovaisempi.
– Hienointa taisi olla juuri tuon ep:n nauhotukset, ja se kun saatiin lätty eka kertaa käsiin. Keikoilla on tullut myös todella hienoja fiiliksiä. Varsinaista synkkää hetkeä ei ole vielä tullut vastaan, mutta oikeastaan kesästä 2006 kesään 2007 toiminta oli hiljaisempaa erinäisten syiden takia, mutta silläkin aikavälillä syntyi kuitenkin uutta materiaalia.
Bändi on ehtinyt jo uusien biisien kimppuun. Seuraavalla julkaisulla yhtye keskittyy hiomaan soundiaan valmiimmaksi yksityiskohtia työstämällä.
– Tällä hetkellä ollaan pyöritelty neljää uutta biisiä. Biisit laitetaan yksi kerralla valmiiksi eli kaikkia työn alla olevia biisejä ei hiota samaan aikaan. Kyllä kyseisistä kappaleista on havaittavissa taattua Sophia’s Eye -meininkiä, mutta jonkin verran kitaravetoisempaa matskua on nyt tullu. Nyt keskitytään treenaamaan näitä uusia biisejä kasaan ja katellaan samalla, mitä tuolla keikkarintamalla tapahtuu.
Haastattelu julkaistu : 2007-11-15
Kirjoittaja : Saku Schildt
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.