Bubbling UG

Access Beyond

Kouvolasta lähtöisin oleva Access Beyond on saanut osakseen paljon myönteistä huomiota viimeisimmän äänitteensä Beneath The Surfacen ansiosta. Beneath The Surface on jo hyvään alkuun päässeen yhtyeen kolmas demo, jolla Noise-kriitikko O. Koikkalaisen mukaan Access Beyond on räjäyttänyt potin. Näinpä otimme yhteyttä bändin suuntaan selvitelläksemme hieman moisen superryhmän taustoja ja lähtökohtia.

Miten, missä, miksi ja milloin kaikki oikein alkoi?

– AB syntyi Kouvolassa tammikuun 2003 pimeinä talvi-iltoina. Tarina alkaa siitä, kun Janne (g), Jussi (b) ja jäivät kimppaan tekemään musiikkia aiemman yhteisen projektin hajottua. Bändiksi ei vielä kolmen hengen porukkaa tässä tapauksessa voinut kutsua, joten lisää muusikkoja tarvittiin. Alkuvuoden 2003 aikana mukaan tulivat kolmikon vanhat tutut Matti (g) ja Jani (k). Tällä kokoonpanolla tehtiin AB:n ensimmäinen biisi.

– Musiikkityyliksi muodostui aiempaa rauhallisempi ja melodisempi linja, jota itse kuvailemme melodiseksi raskaaksi rokiksi. Viiden hengen porukalla ilman laulajaa soiteltiin kuukausi pari ja tehtiin lisää materiaalia. Samaan aikaan samalla treenikämpällä harjoitteli toinen kokoonpano, jossa Antti Peltola oli laulajana. Muutaman kerran iltaa istuttiin samassa seurueessa ja vitsailtiin Antin tulosta AB:n laulajaksi. Joskus yhdessä cover-biisejä soiteltiinkin ja yhteistyö toimi hyvin, eikä aikaakaan kun Antista tuli AB:n laulaja. Sittemmin kokoonpano on pysynyt samana.

Mitkä seikat tekevät Access Beyondista sen tai sitä, mitä se on?

– Access Beyond muodostuu kuudesta erilaisesta persoonasta, mikä tekee kokoonpanosta värikkään ja toinen toistaan täydentävän. Jokaisella äijällä on oma merkittävä rooli ja asema bändissä, eikä muutoksille ole ollut tarvetta. Yhdistävänä tekijänä toimivat samalla aaltopituudella olevat helvetin huonot jutut, sekä “pienhölmöily” varsinaisen musiikin tekemisen ohella. Siinäpä se kaikessa lyhykäisyydessään.

Mitkä ovat Access Beyondin historian tärkeimmät käännekohdat?

– Toistaiseksi AB on vailla suurta muutosta aiheuttavaa käännekohtaa… Paljon pieniä asioita on tapahtunut ja niiden pohjalta AB on kasvanut ja kehittynyt bändinä. Hommia on tehty alusta asti selkein askelin ja tavoittein, mutta läpi on käyty toki vaikeitakin hetkiä. Jokainen onnistunut suoritus kuitenkin potkii hommaa eteenpäin ja toimii käännekohtana ylöspäin. Yksittäisistä käännekohdista merkittävin on ehkäpä Beneath the Surface – omakustanne- EP:n julkaisu, joka on tuonut bändille paljon lisää julkisuutta mm. lehtien ja radion kautta. Palaute on pääsääntöisesti ollut positiivista, mikä tuo uskoa omaan tekemiseen ja suuren käännekohdan tulemiseen.

Mitä Access Beyond haluaa tarjota kuulijoilleen?

– AB haluaa tehdä musiikkia, joka herättää tunteita ja josta kuulija saa tyydytystä olotilaansa kuullessaan sitä. Tavoitteena on tarjota biisejä, jotka kestävät kuuntelua eivätkä kulu loppuun kertakuulemalla. Livenä AB haluaa tarjota tilaisuuteen ja sen yleisölle suunnitellun energisen ja viihdyttävän rockshow’n. Tavoitteena on, että mieleen jää niin musiikki kuin esityskin.

Mitkä ovat Access Beyondin vahvuudet? Entä heikkoudet?

– Heikkoutemme on musiikkityyli, jossa on vaikeata erottua joukosta. Suomessa ja jopa Kouvolassa on uskomaton määrä hyviä bändejä, jotka taistelevat erottuakseen positiivisesti suuresta joukosta ja tässä taistelussa on mukana myös Access Beyond. Rock- ja heavymusiikilla menee tällä hetkellä erittäin lujaa, ja uskomme, että omilla vahvuuksillamme pystymme osoittamaan olevamme huomion arvoisia ja saavuttamaan päämäärämme suuresta tarjonnasta huolimatta.

– Vahvuutena ovat soittajien yhteiset tavoitteet ja päämäärät sekä porukan tinkimätön asenne soittamiseen ja musiikin tekemiseen. Jokainen soittaja tuo oman näkemyksensä sekä sävellyksiin että sovituksiin, joten tässäkin kohtaa erilaiset persoonat täydentävät toinen toisiaan. Alusta alkaen AB on saanut kiitettävää taustatukea tutuilta, mitä ilman monen asian toteuttaminen olisi ollut vaikeampaa, kiitos tästä heille.

Mihin suuntaan yhtye haluaa kehittyä?

– AB haluaa tulevaisuudessa erottua ja yksilöityä musiikillaan muista alan artisteista sekä kehittyä bändinä, soittajina ja ihmisinä. Tarkempaa suuntaa määrittelemättä AB:n tavoitteena on kehittyä musiikin tekijänä, joskaan tarkoituksena ei ole muuttaa musiikin tekoa kymmenen biisiä viikossa tuottavaksi hittitehdasmalliksi. Toimivan yhtyeen edellytyksenä on moitteeton yhteishenki, ja sitä pyritään pitämään yllä ja edelleen kehittämään. AB on kaverisuhteisiin perustuva bändi eikä mikään huonolla yhteishengellä varustettu muusikon duuni, jota tehdään rahan himossa.

Mitä Access Beyond odottaa ja toivoo tulevaisuudelta?

– AB odottaa ja toivoo tulevaisuudelta jalansijaa suomalaisen rockmusiikin piirissä. Luonnollisesti toiveena on enemmän esiintymisiä Suomessa ja ehkä jossakin hamassa tulevaisuudessa myös ulkomailla. Tulevaisuuden myötä AB haluaisi myös näkyvyyttä ja kuuluvuutta eri medioissa. Kaiken edellä mainitun edellytyksenä lienevät hyvät kontaktit ja suhteet alan vaikuttajiin, mitä on pyritty/pyritään edelleen luomaan.

Mitä kesä 2007 tuo Access Beyondille?

– Kesä 2007 tuo tullessaan uuden materiaalin tekoa ja harjoittelua, sekä alustavaa valmistautumista seuraavaan nauhoitussessioon. Saattaapa AB:n bongata jostain päin Suomea myös keikkalavalta, joten seuratkaahan nettisivujen päivityksiä… Ja tietenkin kylmiä kelejä ja lämmintä olutta, sekä joulukuussa 2006 pitämättä jääneet lokajoulut!

Noise.fi miehistöineen toivottaa Access Beyondille maukkaita lokajouluja ja paljon hikisiä keikkoja tulevaan hellekesään!

Haastattelu julkaistu : 2007-04-24
Kirjoittaja : Kaisa Harju

Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.

Tämäkin sivusto käyttää "keksejä" ja siitä pitää EU-lakien mukaan kertoa myös käyttäjille. Käyttämällä sivustoa hyväksyt sen. Emme me niitä tietoja oikeastaan mihinkään käytä, mutta Googlen mainoksia niiden avulla kohdennetaan paremmin.