Uudistunut Fadeout kuuluttaa sosiaalista muutosta

Pitkään pois parrasvaloista ollut seinäjokelainen Fadeout on pitkän odotuksen jälkeen julkaisemassa debyyttialbumiaan. Bändin vokalisti Marko Pajula vastaili muutamiin kysymyksiin kertoen mm. miksi hän sai kymmenen vuoden maahantulokiellon Israeliin.

Viimeksi, kun kuulin Fadeoutista, teiltä oli juuri tullut Keep Me On The Otherside -EP. Tämä oli vuonna 2008 ja luulinkin pitkään, että bändi oli hajonnut, kun siitä ei ollut kuulunut mitään. Mitä bändille on ehtinyt tapahtua tässä välissä?

Heh, ei tässä henki ole lähtynyt, isojen muutosten tekeminen vain vaatii aikaa. Jokaisella Fadeoutin jäsenellähän on enemmän tai vähemmän heavytaustaa, mutta Keep Me On The Othersiden jälkeen koko bändi oli kyllästynyt vanhoihin kaavoihin ja pyörää alettiin keksimään uudelleen. EP:n jälkeen julkistettiin vielä The Peasant -single hyvin rajoitettuun promokäyttöön. Tämän jälkeen palaset alkoivat loksahdella paikoilleen, uusi musiikillinen suunta raikasi treeneissä ja pitkäsoiton valmistumisen jälkeen koti löytyi Secret Entertainmentilta.

Onko levyn luominen ollut kuinka pitkä prosessi?

On. Pitkä. Osaa levyn biiseistä työstettiin parin vuoden ajan, toisaalta osa valmistui ihan loppusuoralla. Aikaa meni varsinkin sen takia, että vanhoihin heavykoukkuihin ei enää haluttu nojautua vaan pyrittiin keksimään uusia niksejä.

Bändin tyylisuunta on muuttunut mielestäni aina levy levyltä aikaisempaa kevyemmäksi ja vähemmän metallivivahteisemmaksi. Esimerkiksi vanhemmista demoista tuli vahvasti Machine Head mieleen, mutta kun kävin kuuntelemassa sivujenne kautta muutamat uudet kappaleet, niin esimerkiksi Puppets And Dolls -kappaleesta tuli aika vahva Deep Purple vivahde ja Solar Lights -kappaleesta enemmän A Perfect Circle mieleen. Mitä kuuntelijoiden tulisi odottaa tulevalta levyltänne?

Olet aivan oikeassa. Uudesta levystä ei tarkoituksella lähdetty tekemään kevyttä, mutta biisejä sovittaessa melodiset ja ilmavat ratkaisut tuntuivat vain yksinkertaisesti luontevilta. Jos levyn materiaalia täytyisi kuvailla, niin mainitsemasi bändit toimivat erittäin hyvin lähtökohtana. Periaatteessa lähdimme tuomaan 70-luvun rockin koukkuja nykypäivään, mistä varmasti monelle tulee mieleen esim. juurikin A Perfect Circle. Lopputulos on siis progressiivisuuteen vivahtavaa rockia, ei niinkään heviä.

Fadeout – Puppets And Dolls

Uuden levynne nimi on To Protect Our Way of Living ja levyn saatteessanne kerrotaan, että maailma on sosiaalisen muutoksen tarpeessa. Mistä levy kertoo?

Levy on poliittinen, mutta ei Rage Against The Machine -tyylisellä tavalla tykittävä. Tarkoitus on enemmänkin maalata kuvia ja herättää kysymyksiä kuin yrittää jyrätä kuuntelija. Levy kuitenkin heijastelee todellisuutta, jossa yhteiskunnallinen epätasa-arvo ja hyvin alkeellistenkin ihmisoikeuksien polkeminen on enemmänkin normi kuin poikkeus. Tähän poliittiseen teemaan yhdistyy perinteisempi parisuhdemelankolia. Palestine-biisissä nämä kaksi yhdistyvät.

Poliittisuudesta puheenollen, sivuillanne on linkit mm. ICAHD Finlandin (Israeli Committee Against House Demolitions), Amnestyn ja Greenpeacen sivuille ja saatteessanne kirjoititte, että sait kymmenen vuoden maahantulokiellon Israeliin ja kirjoitit Palestine-kappaleen tämän pohjalta. Voisitteko hieman kertoa tästä enemmän?

Tämä vaatiikin taustoitusta. Olen mukana ICAHD Finland -nimisessä järjestössä, joka kuuluttaa kansainvälisen lain mukaista ratkaisua Israel/Palestiina -konfilktiin. Tähän kuuluu Israelin harjoittaman laittoman miehityksen lopettaminen ja Israelin vetäytyminen kansainvälisesti tunnustetuille eli nk. vuoden 1967 rajoille.

Kesällä 2010 ICAHD Finland osallistui länsirannalla järjestettävälle jälleenrakennusleirille, jonka tarkoituksena on jälleenrakentaa talo palestiinalaisperheelle, jolta Israel on tuhonnut kodin. Oma tieni kuitenkin päättyi Tel Avivin lentokentälle ja 6 tunnin kuulusteluja seurasi 10 vuoden maahantulokielto mikä käytännössä estää pääsyni jatkossa täysin myös Israelin miehittämille palestiinalaisalueille.

Kappale Palestine sävellettiin kitaristimme Topi Wiion kanssa tämän shown jälkeen. Biisin teksti ei ole yksiselitteisesti poliittinen, vaan se on yhdistelmä Israel/Palestiina -konfliktin kontekstia ja jo aiemmin mainitsemani perinteisempää parisuhdemelankoliaa.

Kuka äänitti levyn ja missä? Oliko levyllä ketään vierailevia soittajia?

Rumpu ja bassopohjat nauhoitettiin Sami Jormanaisen johdolla Soundwall studiolla, loput nauhoituksista hoidettiin itse. Tämä osoittautui erittäin toimivaksi ratkaisuksi, koska se antoi käytännössä loputtomiin aikaa sovitusten ja äänimaailmoiden hiomiseen.

Sami Ihajoki kävi soittamassa levylle trumpettia, Jorma Lappalainen kontrabassoa, Rousonara Tastula viulua ja Katariina Wiio lauloi muutamat vokaalit.

Uuden levynne miksasi Tim Palmer (mm. HIM, U2, Pearl Jam, Ozzy Osbourne). Millaista oli työskennellä ulkomaalaisen “ison nimen” kanssa ja mikä fiilis sessioista jäi? Vaikuttiko hän levyn luomisprosessiin millään tavalla?

Palmerin kanssa työskentely oli mahtava kokemus. Tim oli valtavista meriiteistään huolimatta erittäin kiinnostunut saamaan palautetta pikkuruiselta suomalaiselta bändiltä, mikä kertoo kaverin asenteestakin jo paljon. Miksausta ja muutamaa editointia lukuunottamatta Palmer ei vaikuttanut suoraan levyn luomisprosessiin, tosin Timin ihastuminen Solar Lights -biisiin ei ainakaan vaikeuttanut sen valitsemista ensimmäiseksi sinkuksi. Haavena tietysti olisi, että seuraava plätty voitaisiin tehdä alusta loppuun Palmerin kanssa.

Levyltä on julkaistu ensimmäisenä sinkkuna todella komea musiikkivideo Solar Lights -kappaleesta. Kuka sen toteutuksesta on vastannut? Oliko tämä tietoinen valinta olla tekemättä ns. perinteistä “soittovideota” ja enemmän visuaalisesti kaunis video?

Solar Lightsin video on basistimme Jukka Uusitalon käsialaa ja se on tarkoitettu pelkästään youtube-viraalimarkkinointiin. Suunnitteilla on kuitenkin virallinen video medialle.

Bändi on ilmeisesti uudistunut, aktivoitunut ja saanut levy-yhtiön taakseen, onko muutoksia tulossa myös keikkarintamalla?

Hassua kun kysyit, Fadeoutin keikkabuukkauksista lähti juuri hiljattain vastaamaan Sam Agency, eli keikkarintamaan on tulossa huomattavaa aktivoitumista viimeistään huhti-toukokuussa. Sitä ennen tiedossa on satunnaisia pistovetoja, valitettavasti heti levynjulkaisun yhteyteen ei saatu kunnon rundia erilaisten aikataulusotkujen vuoksi.

Nyt kun on albumilinjalle lähdetty, niin milloinkas voidaan odottaa sitten seuraavaa levyä?

Noh, Fadeouthan on perustettu periaatteessa 2001 eli jos tähän ekaan meni vain n. 10 vuotta niin seuraavaan menee… toivottavasti vähemmän, köh.

Jotain lopputerveisiä tai kommentteja?

Ennakkotilatkaa se levy. Se on hyvä levy. Ja meillä ei ole rahaa.

Noise.fi kiittää Fadeoutia vastauksista

“To Protect Our Way of Living” (Secret Entertainment) ilmestyy 22.2.2012. Ennakkotilattavissa nyt Levykauppa X:stä.

 

Mahdollisesti jotain samankaltaista