Temples : Periplaneta Nova – Oman todellisuutensa mestari

Mikrofoni Promotions 2011

Usvaisen uhkaavaa, stoner-elementeillä rikastettua, psykedeelistä avaruus-doomia jurnuttava, helsinkiläinen nelikko Temples on yhtyeenä mielenkiintoinen tapaus. Ainoastaan noin kymmenessä tunnissa nauhoitettu, neljästä biisistä kostuva, mutta 39 minuutin mittainen, murskaavasti muriseva debyyttialbumi ei päästä kuulijaansa helpolla.

Periplaneta Novan fuzz-kitararunttaus on sinällään tyylikästä jatkumoa Reverend BizarrenSleepin, Kyussin, Cathedralin, Pentagramin ja Hawkwindin perinnölle. Tyylilajilleen uskollisesti Templesin musiikin kuuntelu vaatii tietyn eristyneisyyden ja ehkä myös depressiivisia ajatuksia sisältävän mielentilan upotakseen kuulijalle täysillä. Lapsilta tai aikuisilta kielletyt substanssitkaan eivät välttämättä olisi pahitteeksi levyn tunnelmaan sisälle pääsemiseksi.

Templesin musiikkia voi hyvällä omallatunnolla luonnehtia intensiiviseksi, kuin myös kylmän sisäänpäin kääntyneeksi ja äänimaisemaltaan shamanistisen junnaavaksi ja painostavaksi. Keskimääräinen musiikinkuluttaja käyttisi yhtyeen musiikin kuvailemiseksi varmaankin seuraavia luonnehtivia adjektiiveja: tylsähkö, vaikeasti tajuttava tai kummallinen.

Levy käynnistyy massiivisia mittasuhteita tavoittelevalla doom-palalla, Perimetr ja päättyy pyörremyrskyn lailla etenevään Attariin. Yhtye kasvattaa minimissään 6, 5  ja maksimissaan 13 minuutin mittaiset, lakonisen hitaasti ja minimalistisesti etenevät kappaleensa kiitoon vanhan liiton trippailevan progebändin meiningillä, mistä hyvänä esimerkkinä toimii levyn tarttuvinta osastoa edustava, pienillä äänillä käynnistyvä, mutta edetessään alati kasvava, lopulta uhkaavaan laukkaan äityvä, mutta taas edelleen utuiseen mutta tyylitajuiseen avaruushaahuiluun päättyvä The Atheist.

Temples on debyyttinsä perusteella kaikessa kumartelemattomuudessaan hieno esimerkki tinkimättömällä D.I.Y.-hengellä toteutetusta, ihmisen psyykeen ja tajunnan äärimmäisiä asioita ilmaisuunsa niputtavasta, todella raskaasta vaihtoehtoisesta rock-yhtyeestä.

 

3/5