Sotkamo Roks! : 50-tuntinen äänitekokoelma tuo kainuulaispaikkakunnan vaihtoehtomusiikkikulttuurin ja harvinaisuudet laajemman yleisön ulottuville

Sotkamolaiset ja sotkamolaislähtöiset rok-toimijat ja musikantit ovat luoneet nettiin Soundcloud.com- ja Youtube.com- sivustoille sotkamolaisjuurisen, varsin rikkaan vaihtoehtomusiikkikulttuurin läpileikkaavan audio-visuaalisen kokoelman neljältä eri vuosikymmeneltä. Nettiin luotu, massiivinen, 50-tuntinen kokonaisuus kantaa nimeä Sotkamo Roks!

Sotkamolaisten ja sotkamolaislähtöisten musiikkitoimijoiden Mika Torvisen, Antti-Pekka Klemetin, Kimmo Lukkarin, Henri Heikkisen, Jani Hyvösen, Ari Partasen, Mikko Nissisen, Antti Heikkisen ja Harri Kokkosen ansiosta nettiin on osittain uudelleenmasteroitu ja ladattu sotkamolaisjuuristen yhtyeiden arkistojen kätköistä äänite- ja videokokoelma, mikä kattaa yhteensä 48 yhtyeen/artistin tuotannon. Kokoelma koostuu yhtyeiden LP-, EP-, demo-, live- ja musiikkivideotuotannosta, mutta myös radiohaastatteluista ja muusikoiden työstämistä taideteoksista.

Kokoelman musiikillinen tarjonta ja skaala on todella monipuolinen. Se kattaa reilusti tutustumisen arvoista musiikkia mm. yhtyeiltä / artisteilta : Mustelma, Ylistys & Kunnia, Kansantauti, Ambo Child, Pilgrim Speakeasy, Kiasma, Ikuinen Vaiva, Viha, Made In China., Pekka Ryhänen, Smithers, Verner, Surque, Stillborn, Exist, Jazzorkesteri Hevosenkenkä, Cosmik Dust, Alaskan Maisema, Five Minutes for Myself, White Agony, Lewis Band, Saluuna, Oksennus, Tritonus Vähäsarja, Ilmestys, Wanhala, Kamel, Putsch`79 (pre– Bangkok Impact)  ja monia muita.

Mukana kokoelmassa on runsaasti musiikkia yhtyeiltä/kokoonpanoilta, joista Suomen mittakaavassa ei aiemmin ole ehkä laajemmin kuultu, mutta mihin tämän päivän tavanomaisuuksiin kyllästyneen musiikkidiggarin kannattaa ehdottomasti tutustua – viimeistään nyt. Mukana on runsaasti mielenkiintoisia ja laajemmin ennenjulkaisemattomia, musiikillisia harvinaisuuksia, jopa suoranaisia helmiä. Valtaosa kokoelman piirissä julkaistuista äänitteistä on ollut pienipainoksisia omakustannejulkaisuja, mitä on ollut sula mahdottomuus löytää enää pitkiin aikoihin fyysisessä levy- tai c-kasettimuodossa.

Soundcloudin “Following”-osiossa keskenään yhteen linkitettyjen yhtyeiden profiileissa on nyt mahdollista kuunnella ja ladata sotkamolaisjuuristen yhtyeiden omakustannetuotanto lähes kokonaisuudessaan pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Mukana Sotkamo Roks!:ssa on myös muualla päin Suomea perustettuja yhtyeitä/kokoonpanoja, joiden jäsenistöstä löytyy sotkamolaislähtöisiä jäseniä.

Sotkamo Roks!:n käyntikorttina ja näytepalana toimii kaksituntinen, 31 kappaletta 28 bändiltä/artistilta kokoava sampler-profiili sotkamolaisjuurisesta musiikista eri vuosikymmeniltä. :

www.soundcloud.com/sotkamoroks  (Linkki kyseiseen kokoelmaan kappale- ja esittäjätietoineen löytyy jutun lopusta liitteistä.)

 

Suomen Dallasissa, Sotkamossa elävän musiikin toiminta on kautta vuosikymmenten ollut paikkakunnan koko huomioon ottaen hyvinkin runsasta,omaehtoista ja omaleimaisen tyylitajuista. Tämä johtunee pääosin syystä, että paikallinen rok-musiikkikulttuuri ei ole joutunut enimmäkseen Sotkamon syrjäisestä sijainnista johtuen alistumaan tai mukautumaan kulloinkin valloillaan olevien tuotannollisten lainalaisuuksien tai musiikillisten trendien paineiden alla.

Vaikka menestyksen ja tuotannollisen laadun akselilla sotkamolaisjuuriset yhtyeet ovatkin ehkä vertailukohteisiinsa verrattuna vaatimattomampia, voidaan pesäpallopitäjän rok-soundin luonnehtia pääpiirteittäin asettuvan jonnekin karjalaisjuurisen voimarockin (mm. Hassisen Kone, Mana Mana, Sielun Veljet, Kumikameli, Pronssinen Pokaali, (Hullu Ukko ja) Kotiteollisuus) ja oululais-torniolaisen, maanisen räimeen (mm. Radiopuhelimet, CMX, Terveet Kädet, Viisikko ja Hebosagil) välimaastoon. Yhtyeiden ilmaisu pitää sisällään 11 000 asukkaan pitäjälle ominaiseen tapaan haastavan venkoa ja aikaa kestävää soundia, kulmikkaan satiirista sanomaa mutta ennen kaikkea tukuttain aikaa kestäviä yhtyeitä erittäin mainioine biiseineen.

Vahvasti DIY-henkinen, omaleimainen, sotkamolainen musiikkitoiminta kiteytyy mitä vahvimmin 1970-luvun loppupuoliskolle ja ajanjaksolle 1980-luvun lopulta koko seuraavan vuosituhannen alkupuolelle unohtamatta tätä päivää ja tuoretta tuotantoa. Käy, koe, kuule, käsitä ja koukutu, OLE HYVÄ! – Kainuu opettakoon, palatkaamme pohjoiseen!