Santana – Santana IV

Santana IV Records
julkaisupäivä: 15.4.2016

Alkuperäisen Santana Bandin paluu ruotuun peräti 45 vuoden tauon jälkeen kuulostaa paremmalta kuin mitä aluksi paperilta lukiessa. Kyllähän soitto toimii, koska kaikki pelimannit ovat tahoillaan soittaneet aktiivisesti erinäisissä produktioissa, mutta miten uuden tuotannon biisien laita.

Kolme vuotta sitten viisi veteraanimuusikkoa Santana, Rolie, Shrieve, Schon ja Carabello kokoontuivat yhteen. He kirjoittivat ja tuottivat peräti 16 uuden biisin materiaalin tiimityönä yhdessä ja erikseen. Uuden Santana-kokoonpanon pitkäaikaiset jäsenet basisti Benny Rietveld ja timbales-rumpali, perkussionisti Karl Perazzo ovat lisävahvistuksena. Orggikset eli basisti David Brown menehtyi vuonna 2000 vakavaan sairauteen ja timbalero Jose-Chepito Areas ei ole vuosikymmeniin soittanut Carlosin ja kumppaneiden kanssa.

Paluualbumi käynnistyy tyypillisellä Santana-afromeiningillä. “Yambu” on kuin hymni viidakolle. “Shake It” jatkaa suuntaa entistä tulisempaan Shrieven tomikompin ja kiihkeiden perkussioiden ajojahdissa. Tuttua hard rock -pohjaista vääntöä, jota ollaan voitu kuulla ripaus jo ensimmäisillä albumeillakin. “Anywhere You Want To Go” on silkkaa jatkumoa “Evil Ways” -klassikolle. “Fillmore East” lienee kunnianosoitus pyhälle keikkamestalle. Kahden erilaisen kitaristin Carlos Santanan ja Neal Schonin improvisaatioiden risteytykset ambient-hengessä kumpuavat Caravanseraj-aikoihin, jota bändi syventää kollaasein. Rietveldin kontrabassottelu on kiehtova lisäys soundimaailmaan.

Legendaarisen The Isley Brothersin laulaja Ronald Isley vierailee kahdesti. Näissä bändi soulahtelee tuttuun tyyliinsä. “Choo Choo” -komppimaailma on pastissia Jingosta, joka purkautuu jälleen armottomaan kitararockriffeihin ja -filleihin. Schonin soitossa on paikka paikoin fuusiomaailmoja Jeff Beckistä. Soitossa on hulluutta ja se räjähtää.

Gregg Rolien Hammond B3:n buespohjaiset soolot ja upea lead-laulu ovat läsnä yhtä tasavertaisesti kuin old school -aikoina. Carlosin soittama “Sueños” on tyypillinen kitaraballadi. Viihteellinen, herkkä meininki ei kuitenkaan yllä Samba Pa Ti ja Song of The Wind -klassikoiden tasolle. “Caminando” jatkaa energiallaan antaen myös kuvaa, kuinka hyvässä soittovedossa lähes 70-kymppiset bändiläiset yhä ovat. Perkussiorytmit sykkivät jamihenkisen bluesin hengessä kahden kitaristin vuoropuheluin. Santana käyttää paljon wah-wah-pedaalia, jossa Hendrix-spirittiäkin kuullaan.

Löytyykö klassikkoainesta? Mahdollisesti ehkä. “Blues Magic” on kohtelias kumarrus Peter Greenin Black Magic Womanille. Kerrassaan komeaa! “Echizo” jatkumoa Santana III-albumin (1971) “Toussaint L’Overture”. “Come As You Are” tanssittaa Afrikka-höystein albumin loppumetreillä Mr. Santana soolovokalistina.

Santana IV on paria popahtavaa lukuun ottamatta paluuta ruotuun. Oiva pastissien omainen testamentti, kuinka asiat voivat yhdessä loksahtaa kohdalleen vielä vuosikymmenien jälkeenkin.

Aina ei tarvitse uudistua. Peruuttaminenkin kannattaa menneiden aikojen atmosfääreihin, kun soittaa sen minkä parhaiten osaa.

*** 1/2