Meteliä maailmalta, osa 6: Negură Bunget (RO)

Tämä artikkelisarja keskittyy yhtyeisiin, jotka tulevat tyypillisen maantieteellisen sfäärin ulkopuolelta, minkä olen despoottisesti päättänyt tarkoittavan USA:ta, Englantia, Ruotsia ja Suomea. Mutta parhaimmillaan se esittelee paitsi yhtyeitä hieman erikoisemmista maista myös erikoisia yhtyeitä erikoisemmista maista. Ja tuttuun Noise.fi-tyyliin moni on hieman tuntemattomampaa kaliipeeria.

 

Tällä kertaa haastattelussa on romanialainen black metalia ja folk-elementtejä progressiivisesti sekoitteleva Negură Bunget. Yhtye saapuu 15-vuotisjuhlakiertueellaan ensimmäistä kertaa myös Suomeen ja soittaa täällä peräti viisi keikkaa 12-16. lokakuuta. Mm. transylvanialaisesta spiritualisuudesta ja erikoisesta laulukielestään meille kertoo yhtyeen ainoa alkuperäisjäsen, rumpali Negru.

Olette ainoa yhtye Romaniasta jonka tiedän. Voisitko kertoa hieman paikallisesta musiikkikentästä? Myös muu kuin metalli kiinnostaa.

– Paikallinen skene on kasvanut aika lailla viime vuosina. Edelleen on monia mutkia matkassa, kuten se ettei täällä juurikaan ole levy-yhtiöitä tai alan lehtiä. Bändit ovat siis pitkälti omillaan, mikä ei ainakaan nopeuta kasvua. Totta kai täältä löytyy mahtavia bändejä, kuten esimerkiksi Thy Veils (minimalismi/ambient), Bucovina (pakanametalli) ja The Egocentrics (post-rock) muutamia mainitakseni.

Kotikaupunkinne Timişoara sijaitsee Transilvaniassa tai ainakin sen läheisyydessä. Mitä mieltä olet paikkakuntalaisena muunmaalaisista yhtyeistä jotka laulavat ties mihin perustuen alueeseen kytkeytyvistä myyteistä?

– Tuo on tapauskohtaista. Joskus on imartelevaa kun ulkomaalaiset bändit ovat inspiroituneita täkäläisistä historiallisista paikoista ja legendoista, joskus taas stereotypiat puskevat surullisella tavalla läpi.

Kumpaa on esimeriksi Darkthronen Transilvanian Hunger?

– Darkthronen tapauksessa olemme erityisen otettuja, koska he ovat yksi johtavia norjalaisia black metal –yhtyeitä ja heillä on myös omassa maassaan vahva historia ja mytologia, mistä kumpuavaan spiritualisuuteen voimme samastua.

Kuinka paljon itse ammennatte Transilvanian alueen historiasta?

– Käytämme paikallisia realiteetteja taustoituksena ja lähtökohtana oman visiomme rakentamiseen. Emme ikinä viittaa spesifiin tapahtumiin tai henkilöihin, vaan tiettyihin paikkoihin, tai uskomuksiin ja seremonioihin, joiden avulla rakennamme kokonaisvaltaisempaa musiikillista atmosfääriä.

Voisitko nimetä jonkin esimerkin?

OM-levyn Ceasuri relessa (Pimeät tunnit) aloitamme erilaisista kansanuskomuksista koskien yliluonnollisia voimia joiden läsnäolon voit havaita tietynlaisista äänistä ja liikkeistä ympärilläsi. Siitä siirrymme ritualistiseen käytäntöön, jossa piirretään yksilöä näiltä voimilta suojaava ympyrä maahan. Kappale kertoo kuvatunlaisen kokemuksen intensiivisyydestä ja tunnekuohuista jotka siihen liittyät.

Ilmeisesti yhtyeen nimi ei ole romaniaa vaan sitä edeltänyttä muinaista daakian kieltä? Onko teillä myös kokonaisia kappaleita daakiaksi?

– On totta, että nimemme perustuu daakian kielelle. Daakia on kuitenkin kadonnut kieli, jonka sanoista vain kourallinen on tiedossa. Siksi meillä ei tietystikään ole daakiankielisiä kappaleita. Se mitä käytämme on aivan erityinen, vanhempi muoto romaniasta, jonka sanoja on löydetty vuosien varrella. Nämä sanat auttavat meitä sekä semanttisesti että foneettisesti totuudenmukaisemmin ilmaisemaan ideoitamme ja visioitamme.

Oletko tehnyt paljonkin kielitutkimusta vai onko tämä vanhankantaisempi romania jokseenkin lähellä nykyistä?

– Tein kielitieteellistä tutkimusta jopa ennen kuin perustin yhtyeen ja oppimisprosessi jatkuu yhä. Negură Bunget tarjoaa tälle tutkimusmatkalle syventämismahdollisuuden, johon olen aina tarttunut ilomielin. Kieli jota käytämme muistuttaa jollain tapaa romaniaa, mutta sieltä löytyy myös paljon sanoja ja ilmaisuja joista kukaan ei ole aikaisemmin kuullut. Juuri ne ovat ne kaikkein kiehtovimmat.

Puhutte paljon transilvanialaisesta spiritualisuudesta. Voisitko hieman kertoa mistä on kyse?

– Näemme transilvanialaisen spiritualisuuden alueella vuosituhanten ajan kertyneiden tapojen ja uskomusten monisyisenä yhdistelmänä. Kaikki Negură Bungetin musiikki on jollakin tapaa tämän henkisyyden ympärillä reflektointia. Se on kuitenkin monimutkainen, menneisyydestä juontuva mutta henkilökohtaisen pohdiskelun ruokkima alkeminen prosessi, joka johtaa jonkin uuden syntymiseen sekä yksilölliseen muodonmuutokseen.

Musiikissanne on elementtejä black metallista, folkista ja progresssivisemmista tunnelmoinneista. Voisitteko kuvailla miten lähdette muokkaamaan näistä kappaleita?

– Kappaleiden tekemiseen ei ole mitään kaavaa. Aloitamme aina joistakin pääaihioista ja konsepteista, mutta päädymme tuntemattomiin paikkoihin. Pyrimme jatkuvasti rikkomaan rajojamme ja tutkimaan kartoittamattomia alueita. Mitä enemmän kokeilet ja annat mielesi ja sielusi virrata, sitä palkitsevampi lopputulos on.

Vuonna 2009 Hupogrammos Disciple, yksi perustajajäsenista, sekä vuodesta 1997 yhtyeessä soittanut Sol’Faur Spurcatu lähtivät kokoonpanosta. Mikä oli syynä välirikkoon?

– Siihen ei ollut mitään yhtä konkreettista syytä. Kyse oli pikemminkin useiden eri asioiden kasaantumisesta. Kymmenen vuoden yhteistyö jätti jälkensä ja lopulta meillä oli eri näkemykset sekä henkilökohtaisista kehityspyrkimyksistä että yhtyeen evoluutiosta. Tämä teki yhdessä työskentelemisen mahdottomaksi. Olen iloinen siitä, että olemme onnistuneet kääntämään heidän lähtönsä yhtyeen kannalta positiiviseksi liikevoimaksi. Meillä on edelleen paljon kehittymisen varaa, mutta tie edellämme on esteetön, joten on meistä kiinni päästä sinne minne haluamme.

Tämänkin jälkeen väkeä on vaihtunut kokoonpanossa. Onko ollut vaikeaa löytää oikeanlaisia ihmisiä?

– Ei ole ollut niinkään vaikea löytää sopivia ihmisiä kuin työskennellä paineen alla ja tiukkojen aikataulujen puitteissa. Meillä on viime aikoina ollut yhtyeen toiminnassa aktiivisuuspiikki, joka eri syistä johtuen, on yksinkertaisesti ollut joillekin liikaa. Joten, sen sijaan että hidastaisimme vauhdin sellaiseksi joka sopisi useammille, päätimme etsiä ihmisiä joiden avulla voisimme kiihdyttää sitä entisestään. Olemme tyytyväisiä nykyiseen kokoonpanoon ja työskentelemme jo monien uusien ideoiden ja suunnitelmien parissa.

Viime vuonna julkaistu Măiestrit on ”uudelleentulkinta” alun perin vuonna 2000 ilmestyneestä Măiastru Sfetnic –albumista. Se ei siis ole pelkkä uudelleennauhoitus?

– Se on paljon enemmän kuin pelkkä uudelleennauhoitus. Emme ikinä olleet tyytyväisiä alkuperäiseen levyyn. Suunnittelimme uudelleennauhoittamista periaatteessa jo heti kun olimme saaneet sen purkkiin ensimmäistä kertaa. Tällä kertaa olimme päättäneet tehdä siitä juuri sellaisen kuin halusimme, jokaista pientä yksityiskohtaa myöten, ilman mitään kompromisseja. Meiltä meni lähes kolme vuotta hiomiseen, uudelleensovittamiseen ja viimeistelyyn, joten koen sen enemmänkin aivan uutena levynä kuin uudelleennauhoituksena.

Minkälaisia ajatuksia herättää ensivierailu Suomeen?

– Vihdoinkin pääsemme tulemaan sinne. Siitä tulee mielenkiintoinen kokemus meille jo toivon mukaan myös yleisölle. Erikoisuutta keikoille tuo myös se, että tämä on 15 v. juhlakiertueemme. Tulemme soittamaan läpileikkauksen diskografiastamme, eli myös joitakin kappaleita joita emme ole aikaisemmin koskaan soittaneet livenä.

Negură Bunget kiertää Suomea seuraavanlaisesti. Jyväskylässä ja Helsingissä lämmittelijänä toimii kotimainen black metal -akti Totalselfhatred. Turussa, Oulussa ja Tampereen Klubilla illan aloittaa Negură Bungetin jäsenistä koostuva neofolk-projekti Din Brad.

Ke 12.10. Jyväskylä, Lutakko + Totalselfhatred
To 13.10. Helsinki, Kuudes Linja + Totalselfhatred
Pe 14.10. Turku, S-Osis + Din Brad (RO)
La 15.10. Oulu, Nuclear Nightclub + Din Brad (RO)
Su 16.10. Tampere, Klubi + Din Brad (RO)

http://www.negurabunget.com/
http://www.reverbnation.com/totalselfhatred
http://www.dinbrad.com/