Livearvostelut
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Koneiston osalta lauantai oli alkanut jo kahdentoista maissa Hietsun rantalavalla. Itse kuitenkin selvisin Kaapelitehtaalle vasta hieman kuuden jlkeen, juuri ajoissa ennen Don Johnson Big Bandin keikkaa. Don Johnsonin pojista on puhuttu paljon hyv, eik suotta. Karkeasti arvioiden keikka oli paras nkemni hip hop -setti sitten 90 -luvun lopun, jolloin Beastie Boys rjytti tajuntani Ruisrockissa. MC Tommy Lindgren on suorastaan ksittmttmn energinen ja hyvntuulisuutta uhkuva esiintyj, joka sai ven mukaan heti ensitahdeista alkaen. Uusi materiaali vakuutti niin, ett allekirjoittanutkin meinaa uuden levyn hankkia heti kun budjetti antaa periksi. Varsinkin Jah Jah Blowjob oli kerrassaan mainio ralli. Encorenkin bndi veti; ensin Juuson ja Tommyn "dueton", jossa Juuso beatboxasi hmmentvn tiukan kompin ja Tommy luonnollisesti rppsi plle mink suustaan kerkesi. Ei-niin-yllttvsti encore piti mys sislln hitiksi muodostuneen One MC, One Delay. Hyvn lisn esitettiin bndin oma versio Dr. Dren ja Tupacin California Lovesta. Tm bndi kannattaa todellakin katsastaa, toimii varmasti vaikkei hip hop olisikaan lhell sydnt.
Maailman pienimmn big bandin jlkeen oli Sub Terassilla vuorossa brittilisen Gilles Petersonin DJ-keikka. Peterson luki fiiliksen hienosti, ja tarjoili yleislle perti 2,5 tuntisen setin aurinkoista rytmimusiikkia maailman laidoilta. Levylautasella pyri mm. tiukan elektronista hip hoppia, rootsin orgaanista hip hop paukuttelua, funkkia, dubia ja jopa salsaa... Loppua kohden unelias yleis intoutui jopa hieman tanssahtelemaan, mutta ennenkaikka keikka oli akkujen latailua illan koitoksia varten.
Puolessa vliss Peterson setti ptin kyd tarkistamassa menon Valssaamossa. Menossa oli Torakan keikka... linja oli Exogenicille tyypillist Suomi-psytrancea, ja hienosti nytti homma pelaavan. Vke oli tanssilattialla kiitettvsti, ja Valssaamo oli sisustettu asiaankuuluvilla fluorisoivilla psykedeelisill kuvioilla. Katosta roikkui jos jonkinmoista tribaalitaivaankappaletta, ja seini koristi miehenkokoiset neo-sienet. Turbiinisalissa levyj paukutellut Vincent Vega oli tll vlin piiskannut oman tanssiyleisns kaoottiseen hurmokseen HC-teknolla. Itse en ko. saliin uskaltautunut ovea pidemmlle. Lmptila oli varmasti yli 50C, ja paidattomat tanssijat roiskivat hiken ympriins punnertaessaan hysteerisen kompin tahdissa. Sellainen mielikuva hommasta kuitenkin ji, ett paikalla olleilla (ilmeisen hyvkuntoisilla ihmisill) oli varmasti kovasti hauskaa. Samaan aikaan Lapin Kulta areenalla soittanut Huoratron tarjoili yleislleen hieman inhimillisemp biitti. Musiikista tuli kkikseltn mieleen C64:n aikaiset tietokoneet, ja tt ksityst tuki mys screenill pyrivt animaatiot. Itse kaipasin iltaan pient rauhoitusta, joten ptin katsastaa Valssaamoa vastapt olleen Zodiaciin johtavan pimen oven, jonka ovessa komeili knnykt kieltv kyltti.
Zodiac oli suoraan sanottuna tydellisesti sisustettu ambient-huone. Pimen kytvn pss oli huone, joka oli peitetty karkeasti arvioiden n. sadalla patjalla. Valaistus oli hmr ja punasvyinen, ja screeni suolti musiikkiin sopivia visuaalisia rsykkeit. Ilta oli ollut rankka, joten knhdin lhimmlle patjalle ja annoin Twisted Himalaya Brothersin soittamien ambienthouse svelten huuhtoa korviani. Tunnelma vaipui euforiseksi, ja vaikken ollut mitn kahvia vahvempaa nauttinutkaan, alkoi pss pyri jos jonkinmoisia visioita. Ajantaju katosi siin mrin, ett kun lopulta kmmin ulos Zodiacin universumista, oli ilta vaihtunut yksi ja aikaa mennyt pari tuntia.
Zodiacin rentouttavan vaikutuksen johdosta koin olevani kykenev jlleen pieneen tanssauskoitokseen. Thn tarjosi oivan mahdollisuuden Lapin Kulta areenalla aloitellut T. Raumschmiere (ylltten saksalainen kaveri). Saksanserkku loihti myreihin perinteist big beattia viuhtoen ympriins kaikkea muuta kuin eleettmsti. Musiikista tuli mieleen Mirwaisin soundit ja Underworldin biitit, nin karkeasti ilmaistuna. Hyvin sill tossuun sai liikett. Kvin viel samaan syssyyn tutkimassa trance tilanteen Valssaamossa. Levyj oli pyrittmss Tripteaser ja valssaamo oli rin myden tynn. Tungin kuitenkin sekaan, ja n. 15 minuutin tamppaamisen jlkeen ryntsin henkeni haukkoen paita mrkn lhimpn juomakiskaan vett hakemaan. Lienee paikallaan tarkentaa, ett Valssaamossa oli 'hieman' lmmin.
Hetken pihalla chillailtuani ptin viel uskaltautua Zodiacin maailmaan. Himalajan veljekset olivat luovuttaneet DJ-nurkan Gammalle, joka soitteli levyj samassa hengess, joskin hieman usvaisemmasta pst. Zodiacissa leijui paksu makea savu, johon suht. voimakas hienhaju sekoittui luoden melko huumaavaan koktailin. Ilmeisesti en ollut ainoa joka tuli paikalle lepmn liki lmphalvaukseen pttyneen tanssimisen jlkeen. Ihmisi Zodiacissa oli reilusti enemmn kuin aikaisemmin, ja knysinkin ulos n. kolmen vartin trippailun jlkeen. Tss vaiheessa jouduin luovuttamaan, ja painumaan kotiin. Vaikka Valssaamon tarjonta (Texas Faggot ja Squaremeat) kiinnostikin, oli reilun kuuden tunnin yksininen samoilu Koneiston teknoluolastossa vienut mehut siin mrin, ett ptin ajaa kotiin kun viel silmt pysyivt auki.
Sunnuntai 27.7
Sunnuntaina koko Kaapelitehdas nytti silt, kuin Koneisto olisi jo ohi. Tavaraa krrttiin pois, ja olo oli kovin yksininen. Lavalla suolsi paksua dubiaan Fat Beat Sound System Pelle Miljoonan tukemana, ja vke oli todella niukasti, kenties vain kymmenkunta. Vaikka aikatauluun oli merkitty pieni aukko ennen seuraava aktia, nkyi Koneveljien tohtorimaskisia kavereita lavalla jo ennen Fat Beatin keikan loppua.
Seuraava keikka alkoikin ylltten suoraan, iknkuin "lennosta". Koneveljien kanssa lavalla oli toinen Exogenigin maino bndi, Reuna, ja nin sai spektaakkeli nimeltn "Koneveljet vs. Reuna" alkunsa. Itse odotin ko. keikalta valtavasti, ovathan molemmat porukat suursuosikkejani. Koneveljien "Brothers in machine" on mit mainiointa teknoa, ja keikatkin ovat jneet hyvin mieleen. Ers parhaista keikkakokemuksistani on Koneveljien konsertti muutaman vuoden takaisessa Down By the Laiturissa, jossa hemmot lmmittelivt yleis Asian Dub Foundationille. Reuna taas on vakuuttanut uudella Smelly -kokopitklln. Siksip onkin kurja sanoa, ett Koneveljet vs. Reuna kuului koneiston suurimpiin pettymyksiin. Siin miss Koneveljet ovat ennen pystyneet tyttmn lavan kolmistaankin, oli tunnelma nyt jokseenkin unelias. Unessa pojat taisivat vhn ollakin, nyttip jollain olevan viel aamiainenkin kesken. Hyvi muusikoita lavalla piisasi, ja hetkittin meno ityi maukkaaksikin jammailuksi, mutta yleisilme ji auttamatta tylsksi. Koneveljet piiskasivat paikoin hieman menevmpkin D'n'B-komppia, ja muutamia kappaleita oli jtetty jopa tunnistettavaan muotoon. Kyll pojilla varmasti hauskaa lavalla oli, mutta ei thn oikein jaksanut keskitty. Vke alkoi virrata kuin varkain yleisn puolelle, ja keikan puolilla vlein alkoi tuntua jo silt, kuin olisi oikeassa konsertissa. Valitettavasti kokonaisuus ei vain ollut osiensa summa tll kertaa.
Koneveljien ja Reunan tarjoileman lievn pettymyksen jlkeen luvassa oli Accu. Tm rytmi-ryhm on riemastuttanut allekirjoittaneen ensimmisest Koneistosta alkaen, ja kommentoipa ern ulkomaisen tunnetun musiikkilehden toimittaja parhaaksi ekassa Koneistossa kokemakseen jutuksi "the discovery of Accu". Joudun olemaan melkein samaa mielt, joten odotukset olivat erittin korkealla. Homma alkoi lupaavasti, laulaja sekoili pitkin lavaa hillittmn ilmapallonipun kanssa, ja kiljui yleislle kommentteja tyyliin "yls sielt, ei tnne oo tultu mitn sunnuntaichillailemaan". Ekan biisin lhtiess jotenkin lapsekkaan oloisesti liikkeelle oli unelias bailukansa kuin kylmn vesisuihkun niskaansa saaneet. Itse jin monttu auki tuijottamaan eteeni, kuin sken niin vsynyt ja rento tunnelma muuttui hetkess tydeksi beach partyksi. Edellisen illan tulishown pojat nyttivt kansalle mallia hulvattomilla esityksilln, ja ihmiset seurasivat. Accu jauhoi livebndin kanssa tanssimusiikkia, jonka tanssiminen vaati tilaa. Tilaa oli, ja keikka oli suorastaan mannaa korville.
Koska kyseess oli ensimminen Koneistoni Helsingiss, joudun vertailemaan tapahtumaa parin vuoden takaiseeen Turun Kupittaalla jrjestettyyn. Koneisto on muuttunut, siit ei ole epilystkn. Jrjestelyist ei jnyt moitteen sanaa, joskin passin jonottaminen kesti ksittmttmn kauan. Tm tuskin tavallista bailukansaa hiritsi, joten ei siit sen enemp. Kuitenkin, on pakko sanoa ett Turku oli Koneistolle parempi paikka kuin Kaapelitehdas. Joskin Kaapelilla jokaiselle klubille saadaan "oikea" huone, j tapahtumasta pois se ilmavuus mik Kupittaalla oli lhes olennaista. Lisksi, ei sit maauimalaa korvaa mikn! Koneistosta on kadonnut huomattava osa sit rentoutta, joka teki siit viel pari vuotta sitten vuoden ykkstapahtuman. Kuitenkin, Koneisto on tllaisenaankin konemusiikin ystville tai siit kiinnostuneille ehdoton ykkstapahtuma. Keikkoja menee toki vkisinkin pllekin, mutta koska tietyt konemusan alalajit oli viisaasti laitettu omin looseihinsa, ei monenkaan tarvinnut varmasti tehd kauheasti kompromisseja. Erityiskiitos menee tietysti juhlavelle. Koneiston fiiliksest tuli vistmtt mieleen toinen marginaalimusiikin suurtapahtuma, Tuska. Kun ihmiset ovat riittvn kiinnostuneita esiintyjist, ei jrjestyshiriit tunnu tulevan. Erittin antoisa ja hieno viikonloppu, ensi vuonna ehdottomasti uudestaan!
Tsekkaa mys osa 1
Pieni klikki auttaa, pidä Noise hengissä!
ISO KIITOS!