Kraftwerk sai Flow-kansan omaksumaan yhtenäisen silmälasimuodin

Saksalaisen elektro- ja syntetisaattoripopin pioneeriryhmän Kraftwerkin 3D-show’sta muodostui kymmenennen Flow-festivaalin huipennus.

Esitystä katsottiin kaikille festarivieraille jaetuilla 3D-laseilla, jotka oli toki varustettu asiaankuuluvasti valkoisin pahvisangoin. Heräsikin epäilys, näkyykö näillä laseilla mitään erikoista lavalta vai onko show’n hauskuus siinä, että koko yksilöllisyyden illuusiotaan vaaliva Flow-kansa on saatu käyttämään samanlaisia laseja. Ray-Ban jäi nyt kakkoseksi.

Kuitenkin pimenevässä illassa kolmiulotteisuus toimi ainakin lavan edessä, ja valtavat hahmot, rakennukset, liikennevälineet, symbolit, kappaleiden sanat ja muut elementit näyttivät liikkuvan yhtyeen ja yleisön välissä. Spacelab-kappaleessa näytettiin yleisöä lähentyvää satelliittia, joka piikki näytti tulevan kohti ja lopulta lävistävän katsojan – tai ainakin vieressä seisovan kaverin. Aivan koko aikaa ei toki kolmiulotteisuutta hyödynnetty ja esimerkiksi Tour de Francessa screeneiltä näytettiin mustavalkoisia tallenteita pyöräilykilpailusta 3D:n pysytellessä sivuosassa.

Kraftwerk Tomi PalsaKraftwerk tarvitsee visuaalisen show’nsa, koska miehistönsä puolesta sen esiintyminen on äärimmilleen vietyä minimalismia. Neljä kontrollipöytien takana rivissä seisovaa miestä on niin staattinen asetelma, että se ei monellakaan muulla artistilla toimisi lainkaan. Kraftwerkilla tämä konsepti osuu paikalleen kuin hapankaali bratwurstin kylkeen.

Hienoista kuvista ja efekteistä huolimatta keikka ei kuitenkaan ollut pelkkää silmänlumetta. Kraftwerk soitti keikalla keskeisimmät teoksensa. 70- ja 80-luvuilla syntyneet syntetisaattoriklassikot ovat ajatonta, ilmavaa ja tarttuvaa popmusiikkia yksinkertaisine robottiäänellä hoettuine iskulauseineen.

Setin vanhin kappale, vuoden 1974 Autobahn vei katsojat 80-luvun tietokonepeliltä näyttävälle moottoritiematkalle tietenkin legendaarisella kuplavolkkarilla. Välillä istuttiin ohjaamossa ja toisinaan irtauduttiin tarkastelemaan menopeliä ulkopuolisesta kuvakulmasta. Moottoritien liittymästä tosin poistuttiin aiemmin kuin yli 22 minuuttia kestävässä levyversiossa.

Jo ennen Tšernobylin ja Harrisburgin onnettomuuksia tehty Radio-Activity (1975) otti kantaa ydinvoimaa vastaan ”Stop radioactivity” -sloganilla. Ydinonnettomuuksien listaan oli nyt nostettu myös Fukushima.

Yhtyeen jäsenten poistuttua yksi toisensa jälkeen lavalta moni luuli keikan olleen siinä ja lähti jo poistumaan. Encore palautti kuitenkin osan takaisin kuulemaan vielä loppuhuipennuksen Trans-Europe Expressiltä. Kaiken kaikkiaan Kraftwerk tarjosi erittäin viihdyttävän ja kokonaisvaltaisen elämyksen Flow-viikonlopun päätteeksi.

Kymmenettä kertaa järjestetty Flow-festivaali keräsi Helsingin Suvilahteen viikonloppuna 58 000 kävijää. Lisäksi The Knifen tähdittämässä avauskonsertissa oli 3500 kuuntelijaa, joten kokonaismääräksi tuli 61 500 henkeä. Perjantai myytiin loppuun, eivätkä lauantai ja sunnuntaikaan jääneet kauas loppuunmyydystä. Festivaalijärjestelyt toimivat hyvin lukuun ottamatta ajoittain anniskelualueille ja naisten wc-alueille muodostuneita jonoja. Lähes koko alueen kattanut yhtenäinen anniskelualue oli erittäin tervetullutta kehitystä. Festarivieraiden viihtyvyyden suhteen Flow on joka tapauksessa Suomen huippua. Satsaaminen oleskelualueisiin, oheistoimintaan ja visuaalisuuteen näkyy ja tuntuu. Vertailukohtana voi käydä toteamassa paljaan alueen ankeuden samassa paikassa järjestettävillä Tuska-festareilla.

Kuvat:  Flow Festival / Tomi Palsa

Mahdollisesti jotain samankaltaista