Justin Timberlake yrittää nostaa Myspacen suon pohjasta, alku näyttää jopa lupaavalta

Myspace on pitkän hiljaiselon jälkeen heräämässä jälleen henkiin. Eilen uusi alusta julkaistiin virallisesti Justin Timberlaken johdolla. Justin on muuten mukana sivuston vuonna 2011 ostaneessa Specific Media Group -yhtiössä, joten on ihan luonnollista, että Myspacen uutta nousua haetaan Timberlaken paluusinglen voimin, jonka mies on vääntänyt yhdessä Jay-Z:n kanssa.

Myspace on tällä kertaa tosiaankin uudistettu, poissa on ikivanhan oloinen, lähes käyttökelvoton, käyttöliittymä ja tilalle on tuotu ainakin modernilta näyttävä liittymä vaakaskrollauksineen. Päätin siis itsekin tutustua tähän uutuuteen nyt, kun se virallisesti näyttää olevan julki. Heti alusta alkaen kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan kuin Strömsössä. Jo pelkkä rekisteröityminen tuntui kovin hankalalta prosessilta.

Sinänsä itse liittyminen on maailman yksinkertaisin juttu esimerkiksi Facebook-tunnareilla. Sen kun painaa linkkiä ja klikkailee “OK”-nappia pari kertaa. Ongelma tuli kuitenkin siinä vaiheessa, kun Myspace näyttää “linkityksen” jälkeen aina tyhjää ruutua – päätin kokeilla toisella koneella myöhemmin. Tässä välissä ilmeni kuitenkin, että ilmeisesti olinkin jo rekisteröitynyt, koska erään toisen henkilön rekisteröitymisen yhteydessä Myspace ilmoitti yhden kaverin eli minun jo käyttävän uutta Myspacea. Joten ei kun uudelleen yrittämään kirjautumista, eipä onnistunut vieläkään.

Muutaman minuutin lisäkikkailun jälkeen pääsin lopulta sisään ja tutustumaan uuteen liittymään, joka on alkuun melko epäselvä ja epäintuitiivinen. En ihan ymmärrä myöskään käyttöliittymäpäätöstä, jossa suurin osa etusivusta pyhitetään isolle kuvalle ja itse sisältö jää skrollauksen päähän piiloon oikealle. Kaipa tuo on sitten trendikästä ja hip-n-cool tai jotain. Kannattaa muuten ihan omia hermoja säästääkseen tutustua eri ominaisuuksien esittelysivuihin – ne avaavat paremmin ja nopeasti mistä on uudessa Myspacessa on oikein kyse.

Tiivistettynä voisi todeta, että uusi Myspace on pyrkinyt säilyttämään entisen musiikkikeskeisyytensä ja kohtuullisen hyvin onnistunut yhdistämään ainakin päällisin puolin siihen verkon sosiaalisuuden. Mitään uutta ei Myspace kuitenkaan tarjoa, oikeastaan kyse on pohjimmiltaan Facebookin, Twitterin ja Spotifyn yhdistelmästä. Jos tarjolla olisi vielä Spotifyn kaltainen musiikkikatalogi vaikka maksua vastaan ja omat suosikkibändit voisi jotenkin automaattisesti tuotua profiiliin vaikka Last.fm:n kautta, niin Myspacellä voisi olla oikeasti potentiaalia nousta takaisin yhdeksi “status quo” -sivustoksi maailmassa.

Ilman käyttäjiä ei tämäkään sivusto tietenkään toimi, joten bändien ja tietenkin myös käyttäjien pitää palata Myspaceen. Ainakin ensivaikutelman perusteella se voi jopa olla kannattavaa.

Mahdollisesti jotain samankaltaista