Henkka & Maukan “hevipaitagatessa” unohtui yksi asia

Tämä juttu on ollut ympäri metallimaailmaa ainakin koko tämän päivän (vilkaise vaikka Noiseyn juttu) – eli Hennes & Mauritzin heavy metal -vaatemalliston kustannuksella tehty käytännön pila/kannanotto/taideteos/tms.

Eli joukko pohjoismaisia metallifaneja (mukana on todistettavasti ollut ainakin Moonsorrow’sta tuttu Henri Sorvali) loivat Strong Scene Productions -yhtiön, jonka listoilta löytyi joukko feikkibändejä menneisyydestä ja väitti Henkan ja Maukan julkaisevan malliston näiden bändien tiimoilta. Feikkibändipaitoja tosiaan on siis H&M:llä olemassa, tässä esim. Mortus-paita, mutta niillä ei siis ole mitään tekemistä Strong Scenen kanssa (en toisaalta ymmärrä miksi joku haluaisi pitää feikkibändipaitaa, ehkä feikit bändit sopii paremmin H&M:n asiakaskunnalle). Tämähän taisi mennä laajemminkin läpi oikeana uutisena, mutta kyseessä siis oli vain erittäin järjestelmällisesti ja pieteetillä tehty taideproggis, kuten joukko Facebook-sivuillaankin jo toteaa. Tarkoitus on ollut nostaa esiin se, että metalliskene ei ole vain logoja ja vaatteita, vaan kyse on paljon suuremmasta ja moniulotteisemmasta kokonaisuudesta.

Tässä koko pallottelun, onko kyse H&M:n markkinointikampanjasta, onko se typerin vai nerokkain idea ikinä, jne., keskellä on kuitenkin unohtunut sellainen pikkujuttu, että nuo Strong Scenen tarjoamat “näytteet”, viimeisimpänä tämä Metal-yhtyeen Final Kill for Power, ovat oikeasti törkeän hyviä ralleja.

Eikä tässä trailerissakaan mukana olevat mitään huonoja pätkiä ole. Nämä jätkät tosiaan tuntevat asian mistä ovat taidetta vääntäneet.

Ja onhan tuo nyt oikeasti myös todella hyvä läppä kaiken lisäksi.