Haastattelut
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
-Kometa perustettiin Heinvedell 90-luvun alussa, minklaista oli meininki silloin?
O: Siellhn oli ihan ykksmeininki
T: Kurkot pssikset, perkele!
O: Timon kanssa tavattiin ylasteella ja ruvettiin sitten yhdess soittelemaan, treenattiin alussa joko Kinnusten kellarissa tai meidn navetassa, myhemmin sitten Heinveden nuorisotalolla.
T. Heinveden monitoimitalo. Siell oli kyln ainoat bndikmpt.
O: Kyll, sitten oli kerran vuodessa paikallinen nuorisodisco, miss oli sitten bndit soittamassa.
T: Nuorison mielest ne oli ehk sellaisena vlttmttmn pahana. Siell ei ollut sellaista hirvet ol ol ol ol meininki, enemminkin sit ett istuttiin lattialla, ja sitten jos joku oli pikkaisen ottanut sit kaljaa enemmn, niin saattoi uskaltaa huutaa jotakin vlill.
-Oliko teidn musiikki yhtn saman kuuloista?
O: Oli se oikeastaan jollakin lailla. Jotakin samaa tyylisuuntaa siin on ollut kautta aikain. Ja kyll meill on vielkin keikkasetiss semmoisia biisej, jotka on tosi vanhoja, jo sielt Heinvesi-ajoilta. Ei kyll en monta. Onhan se tietysti paljon muuttunutkin. Toivottavasti on ainakin vhn kehityst tapahtunut. Soinnut oli kyll silloinkin samalla tavalla vhn omituisia.
T: Ihan alkupuolella oli mys aika poppis-biisej.
J: Mutta eip niist sen enemp...
-Oliko teill ihan omia biisej, vai soititteko jotain covereita?
O: Omia heti alusta asti.
T: Totta.
O: Meill on edelleenkin nuo coverbiisit aika vhiss
T: Coverbiisit hakusessa
-Silloinhan teill oli mys eri basisti?
O: Joo, Jari on sitten tullut vasta thn uuteen tulemiseen. Meillhn oli selke vli tuossa. Ensin oli nm early years ja sitten oli monen vuoden tauko, miss oli kaikki armeijat, opiskelut ja paikkakunnan vaihdot. Jonka jlkeen pdyttiin tnne Helsinkiin. Ja 2000 luvun alussa...
T: ...rupesi vanha suola janottaa
-Mist tuli sitten se varsinainen kipin, ett aloitte elvytt tuota bnditoimintaa?
O: Siis, olihan se kaiken aikaa olemassa.
T: Se oli ehk sellaisella pienell liekill vaan, ett paloi koko ajan.
O: Kyll biisej yritettiin tehd siin vliaikanakin, mutta asuttiin vaan eri paikoissa.
-Voititte viime vuonna Suen Hot! -kilpailun, ja psitte palkinnoksi tekemn single, josta tuli alkuvuodesta julkaistu Gravy -EP. Olitteko suosiosta yllttyneit? Aika nopeasti tuntuvat asiat edenneen vaikka bndi onkin perustettu kauan sitten.
O: Ei oikeastaan. Kun me vuoden 2000 jlkeen taas ruvettiin soittamaan, niin kyll me heti
ruvettiin tekemn keikkoja. Me ollaan tehty koko ajan aika paljon keikkoja, ja semmoinen pohjasuosio on ollut olemassa. Tuo, ett saatiin tuo EP tehty, se nyt oli sen kilpailun ansiota ja se antoi semmoisen sykyksen. En min nyt tied onko suosio edelleenkn kovin suurta, mutta semmoisia ihmisi on aika paljon ollut, jotka on meidt tiennyt ja vhn odottanut tuota levy.
T: Kysyit ett oliko se ylltys, ett me voitettiin tuo. En min tied, koska me ollaan kuitenkin niin paljon soitettu, niin sit on tullut keikkarutiinia ja varmuutta. Se nyt oli semmoinen ett mennn perkele, vaan vetmn sinne ne biisit ja siellhn ne sen ratkaisun tekee. Kometa on hyv bndi, jos tykk.
O: Siell vain soitettiin. Ei sit ajateltu, ett nyt on pakko voittaa tai ei saa hvit. Sinns ihan samantekev, mutta hyv kun voitettiin.
J: Varmaan hyvien biisien ja sen keikkakokemuksen takia, jos haluaa selityksen lyt.
-Voisitteko kertoa vhn Gravyn synnyst. Ksittkseni siin on materiaalia vhn pidemmlt aikavlilt?
O: On siin melkein koko ajalta mit ollaan soiteltu.
T: Tll porukalla.
O: Niin tll porukalla.Olin tekemss lopputyt taide ja viestintoppilaitoksesta, ja oltiin nittmss Kometan kanssa. Ajateltiin, ett tehdn joku nite ja sitten samaan saumaan sattui tuo kilpailun voitto. Ei sitten tehty single, vaan kytettiin palkinto sen EP:n miksaukseen.
T: Itse asiassa pohjiahan nitettiin just tt lopputyt nhden niin monenko biisiin?
O: Kuudentoista biisin pohjat nitettiin alun perin. Mutta kyll ne varmaan aika pitklti oli jo selvill mitk biisit tulee, paitsi ett esimerkiksi tm Roll It With Your Own Hand kappale. Se oli eka kerta, kun me soitettiin se biisi koskaan, semmoisessa muodossaan. Se oli vain kokeilu, ett nitetn nyt tm, ett tss on tm uusi biisi. Se oli vhn pitempi versio, varmaan jotain kuusi minuuttia.Nykyteknologian avulla sit sitten vhn lyhennettiin.
T: Siit tuli tuollainen tosi hittistyge.
O: Se oli tmminen legendaarinen viime hetken otto, kuin viimeisen pivn vedetn jotain. Sit EP:t sitten nitettiin vhn eri paikoissa. Meidn koululla ja sitten Jarin studiossa. Miksattiin yksi viikonloppu Finnvoxilla. Dan Tigerstedt hoiti hyvin ammattimaisesti homman. Tuohon on siis kytetty aika paljon aikaa, loppujen lopuksi.
T: Niin eihn sit normaalisti EP:t ihan noin pitkn vnnet.
O: Joku vuosihan siin meni. Jos saman tahtiin jaksaa levy tehd niin kolmen vuoden pst voi olla valmista. (naurua)
-Miten teidn biisit syntyy, noin yleisesti ottaen?
J: Olavi nukkuu ja sitten me Timon kanssa kuiskaillaan kaikkea sen korvaan. Ja kun se her se sanoo ett ding! Uusi biisi, nyt lhdetn treenikselle mttmn.
T: Sitten se aina ihmettelee, ett miten me jo osataan soittaa niit kappaleita.
J: Ja sitten sanat se vnt hetke ennen kuin ne pit nauhoittaa
-Ja siin se olikin
J: Silleen se menee, hosumalla hyv tulee.(naurua)
T: Onhan se svellyspuoli tuolla Olavin osastolla, mutta treeniksellhn niit sitten sovitellaan.
O: Kotona rmpyttelen niit riffej, ja keksin niihin melodiat. Sitten aletaan soittaa niit yhdess. Joskus ne muuttuu hyvinkin paljon, joskus ei muutu hirvestikn. Yleens muuttuu. Sanojen kohdalla tapahtuu yleens niin, ett joko ne tulee sill samalla hetkell kun sen biisin riffit soittaa ensimmisen kerran. Psee inspiraatio mukavasti irti siell omassa ullakkohuoneessa, ja sitten vaan kirjoitan ne, silmt kiinni. Taikka sitten toisin pin, niin ett saatan laulaa liven niit, vuorotellen sinns ihan satunnaisia sanoja, joista tulee joku sellainen runko, mist sitten teen loput
-Osaatko sanoa mist tekstit kertovat? Ovatko ne sitten sit tajunnanvirtaa, vai onko niiss jokin tietty idea?
O: Ei ne ole mitn pelkk hlynply eik tajunnanvirtaa, paitsi jotkut saattaa kyll ollakin, mik on minun mielest ihan OK. Ett tulee sellaista teksti mik vaan kuulostaa hyvlle. Monesti olen huomannut sen, ett jos tekee jonkun tekstin hirven nopeasti, ettei ajattele sit ollenkaan, niin sielt kuitenkin huomaa semmoisia selkeit yhtenevisyyksi ja jonkun logiikan mist se tulee. Mutta sitten saattaa mys olla joku idea jostain aiheesta, mink mukaan yritt rakentaa jotain teksti. Suhtaudun teksteihin vakavasti mutta pyrin pitmn niiss tietty ironiaa tai jotain. Se on ehk se oma tyyli tehd. Mutta ei mitn katkeraa menetetty rakkautta tai mitn semmoista.
-Onhan ne aika letkeit, ja huomasin ett niiss on aika paljon sellaista rock-kliseiden viljely.
O: Joo, sen min huomasin itsekin. Tuossa on just sellaiset biisit, miss niit on aika paljon. Tajusin, kun levy oli miksattu, ett miten thn nyt sattuikaan just nm. Siin suhteessa mentiin ehk pikkaisen metsn, jos ajattelee kokonaisuutta, noissa sanoissa. Mutta tuommoisia kliseit on kyll hyv kierrtt. Kyll niit on ihan sill tavalla mietitty.
-On ollut hauskaa lukea ihmisten reaktioita Kometan musiikkiin. Vertailuja on ollut Melvinsista ja YUP:sta Entombediin ja Rage Against the Machineen. Jopa hardcore-bndi Nine mainittiin jossain. Minklaisia ajatuksia on tm hertt?
O: Minusta se on aina hirven hauskaa. Positiivisia ajatuksia hertt just se, ett monesti verrataan semmoisiin bndeihin mit ei ole itse koskaan kuullutkaan. Se on mielestni hauskaa, ja sitten se ett verrataan tosi moniin eri bndeihin. Ei tule aina sit, ett ihmiset sanoisi, ett kuulostatte ihan silt yhdelt ja samalta bndilt.
-Minulla taas tuli vhn Primus mieleen
O: Se tulee siit Trumpeterin riffist.
T: Siit on kyll aika monet sanoneet, ett kuulostaa Primukselta, vaikka ei olla kyll ikin oikein kuunnellut sit.
-Musiikkinne on kieltmtt aika omaperinen keitos, joskin siell tll on viitteit rockin historiaan. Voisitteko mainita joitakin artisteja, jotka ovat inspiroineet Kometaa, musiikillisesti tai muutoin vain?
J: Mua ainakin inspiroi hyv svengi. Oli artisti mik tahansa.
T: Niin, ja kyll sit niin monenlaista musiikkia kuuntelee, ja monenlaisesta musiikista tykk kovastikin. Kyllhn niit vaikutteita tulee sitten joka puolelta. Ei sit kyll soittaessa kelaa, ett pitisik soittaa thn nyt sellainen ja sellainen juttu, jonka soitti se ja se rumpali silloin ja silloin.
O: Kai ne tietysti tulee tuollaiset mit itse on kuunnellut. Vaikka se Nirvana. Sit kautta on joskus aikanaan lhtenyt kelaamaan sit biisintekoa. Kyllhn ne varmasti lpi kuuluu ja ollaanhan me semmoinen kitaravetoinen rockyhtye. Olen joskus esimerkiksi kuunnellut Helmeti ja vhn Melvinsi, Black Sabbathia ja tietenkin Beatlesia.
-Roll It With Your Own Handissa on hieman sellaista beatlesmisyytt
T: Se varmaan on meidn se Beatles-biisi. Muissa biiseiss ei oikein tuommoista meininki ole. Helvetin hyv biisihn se on.
O: Niin kai sitten.
T: Se on muuten jnn juttu, ett se on tullut niin lopussa kehiin tuohon EP:lle. Siit on tulleet tosi monet ihmiset sanomaan, ett se on paras biisi koko EP:lt.
-Nin teidt Riemufestareilla ensimmist kertaa liven. Todella rjhtv meininki. Mutta se mik pllimmisen ji mieleen oli se miten biisit kolahti heti, vaikka ei ollut ennen kuullutkaan niit. Onko teill jokin selitys tlle?
T: Sinulla on varmaan nyrjhtnyt aivoitus tai jotain, koska aika monestihan ihmisille ei vlttmtt ekalla kerralla kolahda. Yleens ptkt biiseist putoaa helvetin hyvin. Jengi on yleens, ett nyt lhtee hyv meininki ja kohta pudotaan. Sitten ollaan, ett mits helvetti tapahtui.
J: Niin, mutta toisaalta, onnistuessaan esiintyj voi saavuttaa semmoisen energiavirran kohti yleis, joka ottaa valtaansa.
O: Kyllhn sit on ihan tietoisesti mietitty silt kannalta, ett miten se keikka olisi mielenkiintoinen ja monipuolinen. Itsekn ei jaksa hirvesti livekeikkoja kyd katsomassa, koska jos menee jotain tuntematonta bndi katsomaan, niin ne soittaa sit samaa biisi koko sen keikan ajan.
T: Varsinkin kun ei tunne biisej ja kun ne kaikki lhtee yy, kaa, koo, nee nyt mentiin ja sitten se loppuu bnks! Ja seuraava lhtee taas yy kaa koo
nee...
J: Ramonesilla se toimii.
T: Ramonesilla kyll.
O: Siihen on kyll pyrkinyt, ett biisit olisi omanlaisia. Tyyliin nyt tulee hyv biisi, sitten tulee seuraava hyv biisi, mutta se onkin erilainen kuin edellinen. Ja sitten tulee viel erilaisempi hyv biisi. Ei tm ole mitn semmoista, ett tytyisi tehd mahdollisimman tuotteistettu paketti, vaan tuo on semmoista perusajattelua, mit pitisi kaikkien jollakin tavalla harrastaa.
T: Niin, eihn sit pysty 14 biisi vetmn liven niin ett olisi paahtoa koko ajan, ett se tulisi joka biisiss lujempaa ja lopussa sitten ihan saatanan lujaa. Vlill, jos malttaa olla vhn hiljemp, se lujakin tuntuu sitten lujalta. Se "This goes to eleven", ei toimi sill tavalla, ett on koko ajan siin yhdesstoista.
J: Ei se ole mukavaa soittajallakaan.
T: Toisaalta min kyll semmoiset HC-bnditkin ymmrrn. Kyll siitkin varmaan jotain kicksej saa, ett mtt aivan hulluna sen puolituntia.
J: Se ei vaan ole meidn juttu.
T: Joskus on hauska katsoa, kun on nit hulluja death taikka black metal bndej, miss rumpalit soittaa tosi kevyell tatsilla, koska eihn ne kovin nopeasti pysty vetmn semmoisella mtttatsilla. Minusta taas rumpujen soitto pit olla semmoista halon hakkaamista, saatana, ett sitten kun lydn, niin lydn kovaa.
-Mik on teidn mielest parasta live-esiintymisess?
O: Kyll se minusta on semmoinen mielenkiinto siin yleisn ja bndin vlill. Just se, ett joskus se homma lhtee nousuun tosi helposti ja joskus sit ei meinaa saada milln.
T: Sitten livesoitossa on se, kun ei ole mitn koneita ja muuta, niin homma on tysin tyhjn pll.
O: Homma voi kaatua hetkell mill hyvns.
J: Ja usein kaatuukin hetkellisesti, jos esimerkiksi hajoaa jotain. Ja jos min lopetan soittamisen, mitn ei kuulu. Niin yksinkertaista se on.
O: Joo, ja se on minusta hyv. Se olisi tyls, jos mitn ei koskaan sattuisi. Ja sitten kun jotain sattuu on pakko keksi jotain. Pysyyphn mieli vireess.
-Onko teill ollut joku aivan paska keikka, miss kaikki on mennyt ihan pin helvetti? Tai ollut muuten vaan ihan tappavan tyls meininki?
O: Ei meill oikein semmoisia, ett olisi mennyt ihan pin helvetti ainakaan minun mielestni.
T: Ei kyll mitn semmoisia katastrofaalisia keikkoja ole ikin ollut tai semmoisia, ett olisi ollut jotenkin ihan vammaista soittaa. Soittamisesta kuitenkin tykk niin paljon.Sehn on helvetin hieno, jos siell on tupa tynn ja hieno meininki, mutta vaikka siell olisi ne kolme ihmist, niin silti minusta on ihan hauska soittaa.
O: Eik sit oikein viitsi. Jos menee kahdensadan kilometrin phn soittamaan keikan ja tuntuu, ett se menee pieleen, niin ei siit viitsi alkaa mkttmn. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin soittaa ja koettaa sitten keksi jotain muuta viihdykett. Sit paitsi just semmoiset keikat, jossa on vhn porukkaa ja tuntuu ett ei lmpene yhtn, tulee itselle paljon enemmn sit soittofiilist.
J: Nkkulmahan on tietysti tyystin erilainen meill ja yleisll. Se vanha juttu, ett ihmiset kehuu omasta mielest huonon keikan jlkeen tai toisin pin. Niit biisej, kun veivaa sata kertaa niin itsell kriteerit on niin paljon kovemmat kuin vastaanottajilla. Tmmisissa pieniss nyansseissa sit liikutaan.
O: Siell on kummallisia asioita, joista ei pysty milln konkreettisella tavalla sanomaan mist ne johtuu. Kyllhn sen itse huomaa, kun ky bndej katsomassa. Jos on paljon porukkaa ja porukka on mukana, ei bndin tarvitse kovin kummoisesti soittaa, ett on itsekin vkisin messiss. Se on semmoinen joukkohypnoosi. Joskus on taas semmoisia keikkoja, ett miss ei ole hirvesti porukkaa, mutta se bndi toimii. Sekin meill muuten varmaan on, ett soitamme paikan ja tilaisuuden mukaan ja katsotaan, ett mik on se meininki. Meill ei ole tarvetta edustaa semmoista mukamas ison lavan bndi, kun ei ole yhtn porukkaa, jolle pit yll semmoista stadion-meininki.
-Ent muistuuko mieleen jokin ikimuistoinen keikka, josta voisitte kertoa? Olette sentn kyneet esiintymss sek Venjll ett Saksanmaalla.
O: Joo, olihan niit jotain hyvikin.
J: Kaikkihan ne jollain lailla on ikimuistoisia.
O: Pietarissa soitettiin semmoisessa isossa salissa, miss oli varmaan tuhat ihmist katsomassa. Se ji mieleen. Ja se, ett siell oli skinit jrjestysmiehin. Ja mehn ei tiedetty, ett ne oli jrjestysmiehin.
T: Se oli vhn absurdi tilanne.
O: Menee lavalle, ja sitten nahkapit siin vain edess. Ja vaikka ne jrjestysmiehin oli, kyll ne jotain natsimerkkej meillekin nytti ja huutelivat jotain, venjksi.
T: Eihn sit tmminen tavallinen tallaaja ymmrr mit ne huusi.
O: Ehk ne huusi, ett hyv bndi.
T: Niin, tulkaa meidn kerhoon!
J: Sitten me ollaan soitettu esimerkiksi Seinjoen Minibaarissa. Siell oli viisikymment ihmist eik sinne olisi en yhtkn ihmist mahtunut sisn.
T: Se oli kyll helvetin hieno keikka.
J: Me soitettiin hiljaa, pienill kamoilla ja oli ihan jrjetn meininki. Se oli vhn unplugged -tyylinen setti.
T: Oltiin vhn sovitettu biisej uudestaan. Se oli kanssa sellainen, ett ei muista milloin on keikan jlkeen ollut niin hyv mieli.
-Vhn tulevaisuuden suunnitelmia sitten, ett milloinkahan sit albumia pukkaa?
O: Nauhat on lhtenyt levy-yhtiille, kunhan ensimminen ottaa yhteytt ja pist sopivan tarjouksen, niin studioon voidaan lhte ihan vaikka saman tien
-Materiaalia on?
O: On sit sen verran, ett kyll yhden levyllisen...
T: ...pist ihan kepoisaan.
O: Kaksikin levy saisi tehty, mutta yhden helvetin hyvn. Se olisi juuri sen levyn tekeminen tss ajankohtaista. Sinns on jnnittv tilanne, ett nyt on tuo EP saatu ulos, ett mit seuraavaksi tulee. Tuokin on vain tuollainen yksittinen julkaisu, eik ole mitn levy-yhtit takana. Todennkisin vaihtoehto on, ett se menee suoraan roskikseen siell levy-yhtin konttorissa. Tai sitten se joka kuuntelee, niin sit ei kiinnosta paskaakaan.
J: Kyll se levy tehdn, ett eihn se ole kuin ajan kysymys, ett tehdn milloin tehdn.
T: Ja vaikka tuon EP:n perusteella ei tss parin kuukauden sisn olla saatu sit levytyssopimusta, niin ei me bndi jihin pistet, ett vittu en soita en ikin tai mistp sen ikin tiet.
O: Niin tss alkaa jo ik tulee ja...
Ja loppukaneetiksiMinklaisia terveisi haluaistte lhett LMSN:n lukijoille?
J: Tulkaa katsomaan keikalle, jos ette ole viel olleet.
O: Sinne keikoille vaan kannattaisi tulla katsomaan ja se levy kannattaa muuten ostaa, kun semmoinenkin on.
-Ja mist sit saa?
O: Kyll sit levykaupoista saa, jopa Free Record Shopista, mik on minun mielest kauhean hmmstyttv.
J: Levyn saa ainakin tilaamalla, jos se ei ole levykaupassa. MNW on sen jakelija, joten levykauppiaalle vaan sanomaan ett Kometaa pitisi saada niin sehn sit kyll tilaa, ihan vaikka asuisi miss tahansa Kitee-Helsinki-Sodankyl akselilla.
O: Niin ja semmoinen juttu, ett kannattaisi edes kerran testata, ett onko bndi yhtn hyv, ett ei pelkn nimen perusteella dissaa, kuuntelisi vaikka niit mp3:sia tai tulisi keikalle katsomaan. Jos ei kiinnosta yhtn, niin ei mitn vli, tai sitten voikin olla ett lytkin elmns kovimman jutun. Sislln elmns.
J: Joo, jos tulee katsomaan lupaamme vhintn kahden viikon elmisen energia, minimi tai rahat takaisin.
T: Jos tuntuu, ett et jaksa, tule Kometa-keikalle.
O: Oikein positiivista kevn jatkoa, ja kesn odotusta.
Pieni klikki auttaa, pidä Noise hengissä!
ISO KIITOS!