Haastattelut


theRMS


LetsMakeSomeNoise haastatteli esikoisalbuminsa hiljan julkaissutta theRMS:ää. Kysymyksiin olivat vastaamassa kitaristi Teemu Hostikka (TH), laulaja Mikko Hyttinen (MH) ja rumpali Tuomo Laikari (TL).

- The RMS on perustettu vuonna 1996, eli bändi on ehtinyt jo ihan kunnioitettavaan ikään. Kertokaa lyhyesti bändin historiasta.

TL: Joo, bändihän lähti siitä liikenteeseen, kun Teemu kävi kysäisemässä minua mukaan minun oman bändin reenikämpältä. Burlesque (siis entinen bändi) oli ajautunut kauas soittohommista joten olin heti mukana. Teemun kanssa reenattiin piisejä ja mukaan tuli kohta basisti ja toinen kitaristi (Marko Leiviskä). Tällöin laulajana toimi Teemu ja piisit vedettiin vielä suomeksi. "Kielletty kruunu", "Vaienneen jäähyväiset" ja "Marttyyrin päiväkirja" - siinä piisin nimiä niiltä ajoilta (huvittaa näin jälkikäteen). Basisti sai pakata kamppeensa ja mukaan tuli Leinosen Mikko, joka vaikutti tällöin bändissä nimeltä Naked Grin. Keikkoja tehtiin muutamia ja eräällä nuorisotalokeikalla oli soittamassa myös Vulture, jossa Mikko Hyttinen soitti kitaraa. Mikko ilmeisesti diggaili meiningistä ja kysäs Teemulta nätisti, että jos vaikka keskittyisit tuohon kepittämiseen ja antaisit minun hoitaa laulamisen.

MH: Kuulin ensimmäistä kertaa RMS:ää livenä ja ajattelin että " Hyviä biisejä, mutta tuo bändi tarvii laulajaa ja minulla oli yksi minä tarjottavana siihen hommaan" joten liityin mukaan.

TL: Matka jatkui ja 1998 toisen demon nauhoituksissa mukana ollut sessiokosketinsoittaja Antti Pikkarainen otettiin kyytiin. (Itse olin kyllä tähän aikaan niin koskettimia vastaan, mutta kaippa se Antti oli niin vakuuttava kun enää ei osais olla ilmankaan). -99 kesään mennessä oli käyty koluamassa pitkin Suomea ja kaksi kertaa Nummirockissa ja kerran lämppäämässä Sentencediä Nivalan Tuiskulassa, mutta nyt lähti neljä rokkaria hoitamaan armeijan alta pois. 2000 käytiin nauhoittelemassa studiossa ja seuraavana vuonna kitaristi Marko Leiviskä vaihtoi bändiä. Päätettiin jatkaa yhdellä kitaralla ja kohta saatiinkin Edeliltä auttavaa kättä ja Escapism-sinkku näki päivänvalon. Viimevuoden aikana soitettiin livenä Mafiassa, lämpättiin Senareita, julkaistiin sinkku Dust In Your Air, kuvattiin siihen video ja kesä tehtiin levyä. Helmikuussa 2003 debyyttilevy From Below sitten vihdoin julkaistiin ja nyt tehdään niska limassa töitä, jotta ihmiset saadaan aivopestyä. Vaikka aikaa onkin kulunut niin itsestä bändi tuntuu silti nuorelta ja nythän tässä ollaan vasta pääsemässä vauhtiin.

TH: Vaikka bändin ikä saattaa vaikuttaa pitkältä, pitää ottaa huomioon, että aloittaessamme oli 16-17 -vuotiaita. Tämä kaveriporukka on säilynyt koossa ja tällä hetkellä tuntuu edelleen, että soitan uudessa bändissä nimeltä theRMS, vaikka olemme kasassa olleet jo 6-vuotta. Vuonna 2001 tapahtunut miehistövaihdos muutti bändin sisäistä kemiaa melko paljon ja koimme tilanteen uutena alkuna. Tietyllä tavalla löysimme itsemme uudelleen ja musiikki kehittyi samalla harppauksin eteenpäin. Samalla saimme myös Edel Recordsin mukaan ja asiat alkoivat vihdoinkin toimia!

- Ensimmäinen EP:nne on julkaistu jo 1998, mutta pitkäsoitto on saatu aikaiseksi vasta nyt. Mistä syy tähän?

MH: Sattumien summa. Julkaisijaa etsittiin, ja musiikillisesti ja ilmaisullisesti kehityimme kokoajan, ja jälki käteen ajateltuna on ainoastaan positiivinen asia, että debyytti tuli nyt kun palaset ovat paikoilleen loksahtaneet ja bändin jäsenet tietää mitä tekee!!

TL: Hmmm... eikö se niin ole, että hiljaa hyvä tulee? Ei vaan kyllähän se tapahtui niin, että RMS:n musiikki on muuttanut muotoaan tässä vuosien mukana aika paljon. 1998 veivattiin vielä aika perusmetallia eikä siitä oltu levy-yhtiöiden puolesta kiinnostuneita. Rankimmillaan musiikki oli vuonna 2000 jolloin arvioissa viittailtiin esim. Panteraan. Oma juttu on löytynyt varsinaisesti vasta viimeisen parin vuoden aikana. Nyt tiedetään mitä me ollaan ja senpä vuoksi on erittäin hyvä, ettei diiliä saatu aikaisemmin. Silloin sitä tietenki oilisi halunnut päästä levyn tekoon, mutta onneksi ei päästy. Mistä sitä tietää minkälaista musiikkia sitä olisi päädytty soittamaan, jos silloinen musiikki olisi poikinut sen diilin.

- Pyritte ilmeisesti itse tekemään musiikin ohella kaiken mahdollisen muunkin (www-sivut, keikkamainokset jne.) itse. Haluatteko tällä kertoa jotakin filosofiastanne musiikkiin, vai onko kyseessä vain käytännön pakko?

TH: Asiat on yksinkertaisesti helpompi hoitaa näin. Alkuaikoina demojen kannet oli pakko tehdä itse ja kaikki webbimasterit, jotka meille sivuja yrittivät tehdä, tahtoivat kadota jättää hommat tuolloin tekemättä. Ja kun keikkoja alkoi ilmaantua, niin eihän meillä mainoksia ollut, joten tekemään niitä. Näin ollen asiat menivät itsestään niin, että kaikki tehtiin itse. Kun asiaa miettii enemmän, niin ehkä kaikilla on niin palava halu tehdä tätä hommaa ja päästä eteenpäin, että suurin osa vapaa-ajastakin uhrataan bändin eteen. Ja olisihan se yksinkertaisesti tyhmää palkata joku muu tekemään esimerkiksi levynkannet, jos omallakin porukalla saa ne tehtyä, ja kiinnostusta riittää. Ehkä tietty omaehtoisuus on theRMS:n perusfilosofia niin musiikillisesti kuin muutenkin.

MH: Filosofiamme on "minä ite ja nyt heti" ;)

TL: Siitä filosofiasta en tiedä, mutta itse ollaan tosiaan kaikki tehty eikä siihen ole sinällään pyritty, koska niin se vain meillä menee. Edel on näyttänyt vihreää valoa meidän hommille, joten mikäs tässä on ollessa. Meistä kolme on media-alan opiskelijoita, joten tilanne on ihanteellinen. Taitoa, näkemystä ja intoa riittää, joten olisi typerää antaa jonkun ulkopuolisen sotkea lusikkansa soppaan. Olisi tietysti joskus mielenkiintoista nähdä esim. jonkun ulkopuolisen tekemä RMS-levyn kansi, mutta vielä siihen ei ainakaan ole tarvetta. Itse kun tehdään niin lopputuloskin on samannäköistä kuin musiikki.

- Musiikillisesti teitä on vaikea sijoittaa mihinkään tiettyyn alagenreen. Miten itse kuvailisitte musiikkianne?

MH: RMS on sulatus uuni ja siitä tulee myös nuo Faith No More vertaukset! Faith No Morekaan ei ollut selkeästi mitään tiettyä metallin/ rockin alatyyliä vaan Faith No Morea! RMS on metallivaikutteista melodista poprockia runsaalla mielikuvituksella höystettynä!

TL: Niin kauan kuin meitä ei saada ängettyä mihinkään genreen, ollaan tyytyväisiä. Genret on suoraan sanoen perseestä. Ihmisillä on aina jokin ennakkoasenne joitain tiettyjä genrejä kohtaan joten osa musiikin kuuntelijoista jää helposti saavuttamatta. "RMS, minkälaista musiikkia se on?" "No en oikein pysty sitä helposti selittämään. Ota tuosta ja kuuntele itse." Onko parempaa keinoa saada bändille uusia kuuntelijoita? Sanottakoon nyt kuitenkin, että metallista sitä ollaan lähdetty eikä sitä meistä irti saa. RMS on silti musiikkia jolle on ilmeisesti myös muutkin kuin metallin ystävät antautuneet.

- Musiikillisista vaikutteistanne voitaneen turvallisesti mainita juuri tuo Faith No Moren. Mitä muita yhtyeitä laittaisitte tuolle listalle? Entä mitä levylautasella tällä hetkellä pyörii?

TH: Faith No More -vertaus on aika hassu juttu, koska itse aloin tutustumaan bändiin vasta, kun joku kertoi meidän kuulostavan hieman Faith No Morelta. Sama juttu kävi myös Alice In Chainsin kanssa. Itselläni vaikutteet tulevat rapakon tuolta puolen, ja samaten bändit, joita tällä hetkellä kuuntelen - NIN, Garbage, Machine Head, Disturbed jne.

MH: Metallicasta emme koskaan pääse eroon, koska se on syy että koskaan on kitaraan tartuttu ja siihen säröt laitettu. Jossain vaiheessa tosin mietimme, että Megadeth on ainoa bändi, jonka levyjä löytyy kaikkien hyllystä, joten kai se saattaa myös kuulua.. henkilökohtaisella tasolla melodiat ovat erittäin tärkeät ja ehkä siitä syystä maistuu myös kotimainen kevyt musiikki ikään kuin vasta painoksi rock- kukkoilulle!! Donkkareita, Poisonblackia ja Froikkareita luonnollisesti on viimeaikoina fiilistelty!

TL: Nyt on ainakin Metallica nimi mainittu parissakin arvostelussa ja niinhän se on, että kaikki ollaan sitä ikäluokkaa, jolle Metallica tuli hyvin tutuksi. Tämä on kuitenkin paha kysymys. Omasta musiikista ei osaa vaikutteita tarkastella. Bändistä löytyy kyllä niin raskaamman mätön ystäviä kuin Nine Inch Nailsinkin kuuntelijoita, joten vaikutteet löytyy niiden välimaastosta. Sanottakoon nyt omakohtaisesti, että soittimessa on tällä hetkellä Bodomin uusin. Hyllystä löytyy mm. Rushia, Primusta, Megadethiä ja Lenny Kravitzia.

- Esikoisalbumiksi From Below on harvinaisen kypsä teos. Oletteko itse tyytyväisiä tuotokseenne? Kertokaa hieman levyn sävellys- ja nauhoitusprosessista.

TL: No täytyy kyllä itsekin sanoa, että hyvä lätty saatiin aikaiseksi ja toivottavasti mahdollisimman moni muu on myös sitä mieltä. Pientä napinaahan on tullut siitä, että levyllä on niin paljon piisejä, mutta siinäpähän napisevat. Seuraavalle levylle ei kuitenkaan todennäköisesti tule ihan niin monta kappaletta mutta aivan lyhyeksi se ei kuitenkaan varmastikaan jää.

TH: Tai sitten kakkoslevy on tupla-albumi!

TL: Levyn äänityksessä vierähti koko viime kesä ja nauhalle pantiin parhaat rallit suht pitkältä ajalta (pääosin 2001-2002 sävellettyjä), joten se ehkä selittää levyn pituutta. Sävellysprosessi on ollut aika tavallinen eli tyypit on tuonu riffejä ja ideoita reeneihin, jossa niitä on yhdessä muokkailtu ja jokainen on soitollaan lisännyt siihen oman näkemykseensä ja siitähän se RMS -soundi syntyy. Studiossa nauhoitukset meni sujuvasti eikä mitään hämminkiä itse piiseistä tullut. Ainoa kädenvääntö syntyi tuottajan kanssa soundeista, mitä väännettiin aika kauan. Lopputulokseen ollaan kyllä erittäin tyytyväisiä ja levyn takana on helppo seistä.

MH: Nauhoittaessa oli hirvittävän kuuma ja henkilökohtaisesti taisin viettää patiolla sairaslomaani, telottuani polveni siihen kuntoon... ja saavuin studioon vasta rumpunauhoitusten lopussa esittelemään uuden kappaleen "Fragile when alone", joka on toinen studiossa valmistuneista kappaleista yhdessä "One eye openin" kanssa.. muutenkin levyn kappaleet ovat suhteellisen tuoreita ja ovat syntyneet ajalla 2001-2002.

TH: Mielenkiintoinen seikka on muuten se, että koko bändi ei missään vaiheessa levyn teon aikana ollut yhtäaikaa paikalla. Se kertoo ehkä luottamuksesta, joka vallitsee bändin sisällä.

- Sanoituksenne ovat varsin synkkiä ja syvällisiä. Kuinka tärkeänä tekijänä itse näette sanoitukset osana kokonaisuutta?

TL: Teemuhan on toistaiseksi tehnyt kaikki lyriikat ja eipä niihin voi olla kuin tyytyväinen. Siitä ollaankin saatu kiitosta, että lohikäärmeet on jätetty rauhaan samoin kuin itsesäälissä ja rakkauden tuskissa rypeminenkin. Voidaan sanoa, että sanat kertoo ihan oikeista tunteista, eikä aiheita ole väkisin väännetty. Lyriikat ovat musiikissa aina tärkeitä jo senkin vuoksi, että aika iso osa ihmisistä kuuntelee musiikkia melkein täysin pelkästään laulun kautta ja varsinkin laulumelodioiden. Meillä on hallussa kaikki kolme - itse musiikki, laulumelodiat ja sanat.

TH: Epätoivoa ja pohjalta nousemista. From below, siinäpä lyriikka lyhyesti.

- Olette ehtineet levyttämisen ohella mm. kiertämään maata Sentencedinkin kanssa. Minkälaisia muistoja tuolta kiertueelta jäi?

MH: Yhteistyö Senareiden kanssa sujui äärettömän hyvin! kaikki käytännön asiat hoidettiin yhteispelillä ja ymmärryksellä. Hyviä äijiähän nuo on ei niistä mitään starailioita saa kyllä tekemälläkään, vaan kyllä ne oli totaalisen jalat maassa tyyppejä.... Onhan se kiva vetää tuhannelle ihmiselle ja huomata, että siellä diggailtiin meidän menoa vaikka kukaan ei varmaan ollut aikaisemmin törmännyt edes bändin nimeen.

TL: Jaa-a, onhan se yksi merkkipylväs bändille päästä soittamaan Tavastialle ja mikä parasta, loppuunmyydylle sellaiselle. Tosiasiahan on, että Tavastian keikalla, viime toukokuussa, oltiin aivan rikki. Hyttinen meinas skipata soundcheckin, kun sillä oli niin huono olo ja väsymys ja painu hotellille nukkumaan. Unihan ei tietenkään tullu ja ei muuta kuin takas Tavalle. Keikka vedettiin täysillä ja se yleisökin tais tykätä. Seuraavaksi painuttiin Jyväskylän Lutakkoon ja siellä oli kyllä kova meininki. "Kunnon" yöunien jälkeen olokin oli parempi. Miksaaja sanoikin, että Tavastialla soitti kyllä aivan eri bändit; niin paljon esiintyminen parani edellispäivästä. Tampereen Pakkahuone oli seuraavana vuorossa ja se meni myös putkeen. Syyskuussa käytiin sitten Sentencedin kanssa Nosturissa, jossa oli aivan helvetillisen kuuma ja huono happi. Keikka oli hyvä ja loppuyöstä eksyttiin hotelli Presidentin kasinolle ihmettelemään, että missä meijän rahat on, kun kaikilla muilla on sitä niin paljon. Tuiskulan kanssa kävikin sitten ohraisemmin, kun Laihialan Ville oli niin sairas ja menimme sinne yksin. Porukka oli tietenkin hermona ja yleisöstä löytyi semmoinenkin sankari, joka repi efektilankkua lavalta ja huusi, että "homot, homot!". Kun häiriköt oli viskottu pihalle, saatiin heitettyä vallan mainio keikka. Keikkakokemuksenkin kannalta Sentencedin kanssa kiertäminen oli hyvä juttu. Livenähän se bändi punnitaan ja keikkailemaan ei opi kuin keikkailemalla.

-Mitä tapahtuu theRMS:n maailmassa juuri nyt? Entä mitkä ovat tavoitteenne yhtyeenä pidemmällä tähtäimellä?

TL: Nyt odotellaan, että saadaan sen verran nostetta, että saadaan lisää keikkoja myytyä ja festareillehan se tähtäin on ensi kesäksi. Uudesta videosta on ollut puhetta ja uusia viisuja ollaan ehditty tässä ohella vääntää jo aika monta ja niiden demottaminen saattaa piankin tulla ajankohtaiseksi. Kiire tässä ei ole kuitenkaan mihinkään. Katsellaan ja kuulostellaan mitä tässä tapahtuu ja toimitaan sitten sen mukaan. Tulevaisuudesta sen verran, että minnepä muualle sitä itseään kunnioittava artisti haluaa kuin ulkomaille. Mutta jos ei nyt jostain syystä From Below saa ihmisiä vakuuttuneiksi, niin voin kyllä ilmoittaa, että täältä pesee ja linkoaa. Tehdään seuraavaksi niin hyvä levy, että sitä saa kuunnella huuli pyöreänä.

MH: Tällä hetkellä valmistellaan uusia biisejä ja pyritään heittämään keikkaa ympäri maata mahdollisimman paljon... Päästä siihen asemaan, ettei tarvitse selitellä mikä RMS on, vaan nimen kuullessaan ihmisillä on mielleyhtymä asiaan, jota ei voi sanoin kuvailla, se täytyy kokea/tuntea!!

- Terveisenne LetsMakeSomeNoise.comin lukijoille?

MH: Valaiskaa itseänne astumalla - alapuolelta - The RMS:n maailmaan!!

TL: Pysy erossa rahastusmusiikista. Keskity musiikkiin syvällisemmin. Etsi siihen eri näkökulmia. Kuuntele eri instrumentteja...ja jos biisistä ei löydä toisella kerralla mitään uutta, sitä on turha kuunnella.


Kotisivu: www.the-rms.com
Julkaistu: 2003-03-13
Toimittaja: Alex Machine