Haastattelut


The Blow - Jälleen yksin


Kuudennella linjalla 6.11. konsertoiva The Blow on yhtä kuin amerikkalainen kuvataiteilija ja lauluntekijä Khaela Maricich. Maricich on tehnyt musiikkia jo pitkään, mutta The Blow -nimen hän otti käyttöön vuonna 2002. The Blow'ssa yhdistyy vinkeäsoundinen elektropop ja Maricichin persoonaan kiteytyvä performanssihenkisyys. Kolmen vuoden ajan The Blow oli duo, jossa Maricichin lisäksi soitti Jona Bechtolt. Viime kesäkuussa Bechtolt kuitenkin jätti yhtyeen keskittyäkseen omaan YACHT-projektiinsa.

Millaista on jälleen toimia yksin?

- Se tuntuu hyvältä. Oli todella hauskaa soittaa Jonan kanssa. Opin häneltä paljon. Yhteiset keikkamme olivat oikeastaan tanssibileitä. Jona on niin hyvä saamaan yleisön innostumaan ja liikkumaan. Mutta pidän myös hiljaisemmasta lähestymistavasta. Nyt kun olen yksin lavalla, koetan luoda kappaleille merkityksellisen raamin, ja se tuntuu todella antoisalta.

Mikä on suurin ero The Blow -sooloaktin ja The Blow -duon välillä?

- Ennen kuin Jona liittyi bändiin, käytin The Blow'ta pitkälti kokeilualustana tutkiakseni mitä kaikkea voi tehdä yleisön edessä. Kun soitimme yhdessä, keikkojen luonne muuttui. Sain kokeilla miltä tuntuu yllyttää yleisö kunnon diskohurmokseen. Nyt Jona heittää omia tanssibileitään YACHTin kanssa ja minä olen palannut performanssipainotteisempaan esiintymistyyliin. Soolokeikoillani musiikin taustalla on enemmän tarinaa. Kyse on enemmän ajatusbileistä kuin tanssibileistä.

Maricich pitää blogia osoitteessa www.thetouchmefeeling.com. Viimeisimmän merkinnän mukaan, vuoden 2006 Paper Televisionille ei kannata odottaa seuraajaa aivan heti.

- Olen viime aikoina kiertänyt ahkerasti eikä uuden levyn työstämiselle ole liiemmin jäänyt aikaa. Koetan miettiä mitä tehdä seuraavaksi, mutta kyllä tässä menee jonkin aikaa ennen kuin tiedän täsmälleen mitä.

Tuntuuko sinusta luovana taiteilijana siltä, että sinun täytyy jatkuvasti pyrkiä keksimään itsesi uudelleen?

- Ihanteellisesti ajateltuna, taiteilija luo aina uusia asioita ja tämän prosessin kautta hän myös itse kehittyy. Mielestäni on kuitenkin parasta kun tämä tapahtuu ilman liiallista itsensä tiedostamista. Uskon että rohkeasti itseään tutkiskeleva, rehellinen ja ahkerasti työtä tekevä ottaa väkisinkin uusia askelia ja tekee sitä kautta myös uusia ”keksintöjä”. Mutta idea tietoisesti itsensä uudelleen keksimisestä saa minut ajattelemaan lähinnä Madonnaa ja hänen vaihtuvia hiusvärejään. Siinä hän on varsinainen nero!

Mitkä ovat tyypillisen The Blow -laulun ainesosat?

- Viime aikoina on itse asiassa tullut tutkiskeltua enemmänkin esimerkillisten popbiisien ainesosia, siinä toivossa että joku päivä onnistuisin itsekin kirjoittamaan sellaisen. Eräs ystäväni mainitsi kerran pitävänsä kovasti laulujeni sanoituksista, mutta lisäsi, että kappaleet olisivat vielä parempia, jos sanoja olisi vähemmän. Mietin hänen ehdotustaan paljon ja pian sen jälkeen kirjoitin Hey Boyn. Mielestäni ystäväni oli oikeassa. Hey Boy on parempi laulu lyhyen tekstinsä ansiosta.

- Tärkeää on tietysti myös se miten kappale on tuotettu levyllä. Kun äänitimme levyä yhdessä Jonan kanssa, minä kirjoitin lyriikat, keksin melodian ja lauloin sen hänelle. Tuon jälkeen mietimme miltä tuotannon tulisi kuulostaa. Niillä kahdella Jonan kanssa tehdyllä levyllä hänen biitit ja soundillinen tyylitaju muodostavat ehdottomasti merkittävän ainesosan.

The Blow'n julkaisijana toimii K Records, eli Beat Happeningistä tutun Calvin Johnsonin levylafka.

- Päädyin tekemään yhteistyötä K Recordsin kanssa, koska olin osa taiteilijakollektiivia, joka piti majaa samassa rakennuksessa levy-yhtiön kanssa. Se oli iso varastorakennus ja siellä oli valtavankokoinen studio. Ennen kuin äänityslaitteisto oli ehditty siirtää sinne, ja paikka oli tyhjillään, kysyin Calvinilta saisinko käyttää tilaa yhtä piirustusprojektiani varten. Jostain syystä hän suostui. Tuntuu kuin hän olisi tukenut projektejani siitä päivästä lähtien. Olen luonnollisesti suuri Beat Happening -fani. Calvin Johnson on mielestäni nerokas lauluntekijä. Hänen musiikkinsa, levy-yhtiönsä ja bisnesetiikkansa ovat inspiroineet minua suuresti.

Olet keikkailut sekä yksinpuheluihin perustuvan soolo-oopperan, että tanssittavamman diskomusan merkeissä. Minkälaisia settejä tällä kertaa on luvassa?

- Minua kiinnostaa asettaa albumini tiettyyn perspektiiviin. Työkaluina käytän itseäni, mikrofoniani ja tyhjää lavaa. Keikat ovat vähän niin kuin stand-upia. Tai karaokea.

Minkälaisia mietteitä sinulla on Suomeen saapumisesta?

- Ainoa kokemukseni Suomesta on Helsinki-Vantaan lentokenttä vuonna 1993. Olin silloin menossa vaihto-oppilaaksi Kööpenhaminaan. Muistan kaikkien ihmisten olleen pitkiä, vaaleahiuksisia ja kauniita. Olen todella innostunut oppimaan lisää Suomesta!

The Blow esiintyy Kuudennella linjalla tiistaina 6.11. Lämmittelijänä toimii kesällä Dragon Quest debyytti-LP:nsä julkaissut Jaakko Eino Kalevi.


Kotisivu: www.myspace.com/theblowus
Julkaistu: 2007-11-02
Toimittaja: Tom Sundberg