Haastattelut


Machinemade God - Metalcoren metamorfoosi


Saksassa ollaan muutaman vuoden aikana tajuttu metalcoren hienous musiikillisena tyylisuuntana, ja nyt tuulia puhallellaan uuden tulokkaan, Machinemade Godin toimesta. Ilman puhtaita osuuksia vetävä yhtye lupautui kertomaan hieman omituisesta nimestään ja Wall of Deathista.

The Infinity Complex on debyytti-albuminne, mutta levyä kuunnellessa tulee tunne, että olette tehneet hommaa iät ja ajat. Mikä on mielestäsi tuon laadun tae?

- Tiesimme tarkalleen mitä halusimme kun aloitimme. Tosin myös se auttoi, että meillä oli kokemusta niistä yhtyeistä, joissa olimme soittaneet aiemmin. Oikeastaan kaikki tuo kokemus ja tarkat visiot siitä mitä halusimme, loi meille erittäin hyvän kasvualustan ja sitä kautta meistä tuli musiikillisesti niinkin kypsiä kuin nyt olememme, näinkin nuoreksi yhtyeeksi.

Mitä sekä yhtyeenne että albuminne nimen takana oikein piilee?

- Albumin nimi heijastelee sellaista asiaa, joka on hyvinkin monimutkainen mutta samalla ikuinen. Jotain joka edustaa itseään joka ikinen kerta huolimatta siitä miten itse toimit. Käytimme siinä elämää selityksenä ja yritimme selventää sitä kansitaiteen avulla. Siinä on munia, maansiirtokone ja sitten koko metamorfoosi maansiirtokoneesta lähestymässä kotiloita, joka siis kuvastaa kuolemaa. Oikeastaan samanlainen metodi pätee ihmisen eloon. Me synnymme, kasvamme, muutumme, käymme läpi erinäisiä vaiheita ja juuri kun olemme kylläisiä, niin kuolemme pois. Näin se on aina ollut ja näin se tulee myös aina olemaan.

- Bändin nimi puolestaan on selitettävissä usealla eri tavalla. Halusimme nimen, joka saa ihmiset ajattelemaan kyseistä nimeä ja sen merkitystä. Se ei kuitenkaan ole mitään sellaista, että haluaisimme sanoa ihmisille mihin heidän pitää uskoa. Nykypäivänä ihmiset luovat itse omat jumalansa, sekä uskovat ja sitoutuvat muihinkin asioihin kuin pelkästään Jumalaan. Ihmiset vain kuluttavat ja unohtavat kovin helposti tarkoitusperät ja erinäiset arvot. Nuo arvot voivat tosin olla yhtä hyvin kirko kuin tietokoneetkin, tai toiset ihmiset.

Onko Infinity sitten jollakin tapaa teema-albumi?

- Ei, ei todellakaan. Ainoa ideaalisuutta penäävä asia on tuo kansitaide.

Mitkä ovat suurimmat ja mahdollisesti myös ne pienemmät vaikuttajat musiikkiinne?

- Lyyriseltä puolelta se on kaikessa yksinkertaisuudessaan elämä. Musiikillisella puolella yksittäisten vaikutteiden nimeäminen on melko hankalaa. Voin kuitenkin sen verran paljastaa, että Black Flag ja Depeche Mode ovat luultavasti ne kaksi yhtyettä, jotka ovat eniten vaikuttaneet meihin. Samalla tietysti tuolta metallin puolelta nimettäköön In Flames ja Pantera. Me olemme kyllä hyvin avoimia erilaisille vaikutteille ja kuuntelemme musiikkia laidasta laitaan. Kaikessa yksinkertaisuudessa olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki mitä kuuntelet, vaikuttaa sinuun jollakin tavalla.

Minkälaista oli työskennellä Jacob Bredahlin kanssa? Tuliko sieltä suunnalta paljon ehdotuksia ja mahdollisesti sellaisia, joihin ette itse olleet valmiita?

- Jacobin kanssa työskentely oli uskomattoman hienoa. Hän on erittäin hauska ja ennen kaikkea totaalisen rento kaveri. Vaikka pidimme hauskaa, niin täytyy muistaa, että työskentelimme samalla todella ankarasti. Ei siis ollut kyse mistään ördäämisestä ja hauskanpidosta, vaan totisesta, omalla tavallaan, työnteosta. Jacob on erittäin tarkka kaveri, joten ei siinä paljoa hilluttu.

- Hän oli totaalisesti tavaramme takana, eikä siellä tullut hänenkään suunnalta mitään sellaista, jota emme olisi halunneet hyödyntää levyn teon aikana. Jacobilla oli muutamia ideoita, joiden totesimme olevan erittäin käyttökelpoisia, ja niin me sitten päädyimme tekemään asiat sillä tavalla kuin Jacob ehdotti. Lopputulokseen olemme enemmän kuin pelkästään tyytyväisiä ja onnellisia.

Nyt tuntuu olevan kovasti muodikasta puhua, että amerikkalsiet ovat varastaneet Göteborg-metallin omakseen - mutta onko tuo totuus? Musiikkihan kehittyy ja käyttää hyväkseen vanhoja soundeja jollakin muotoa, mitä mieltä te olette tästä paradoksista?

- Kuten totesin aiemmin, olemme ottaneet vaikutteemme monelta eri suunnalta, kenties jopa useammasta paikasta kuin uskallamme itse edes kuvitella. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kun bändi pystyy totaalisesti seisomaan kirjoittamansa materiaalin takana, niin se riittää. Ei sen ole merkitystä teetkö metalcorea tai soulia. Ei se ole mitään varastamista. Sitä kliseistä pyörää on melko hankala keksiä uudelleen, sillä musiikkimaailmassa kaikki on tehty jo niin moneen kertaan.

Viime kesänä kun soititte Hernen Pressure -festareilla, niin olitte ainoa signaamaton yhtye. Asettiko se teille paineita vai oliko tuo tilaisuus otollinen näyteikkuna sopimusta ajatellen?

- Se oli hieno tilaisuus meille soittaa isomman yleisön edessä, ja varsinkin kun suurin osa yleisöstä ei ollut koskaan edes kuullut meidän musiikkia. Tietysti olimme hieman hermona ennen keikkaa, mutta olemme kuitenkin aina halunneet soittaa isompia ja isompia keikkoja, joten äkkiä se hermostuneisuus karisi. Kaiken kaikkiaan olemme erittäin tyytyväisiä tuohon mahdollisuuteen, joka meille tarjoutui.

Samaisella festarilla tapautui myös ikäviä asioita, sillä eräs saksalainen katsoja sai surmansa Wall of Death -meiningin aikana. Mitä mieltä te olette diving- ja surffaustouhusta?

- Tuossa kyseisessä tapauksessa lehdistö taas hieman paisuttelia asiaa, koska todellinen syy, joka valitettavaan kuolemaan johti, ei ollut tuo mainitsemasi Wall of Death. Mutta tuo ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö kersojen tarvitsisi pitää huolta toisistaan. Keikallehan tullaan hauskanpito mielessä, yhtä lailla itse bändi kuin yleisökin. Ei sinne tulla satuttamistarkoituksessa. Keikat toimivat ainoastaan silloin jos ihmiset pitävät hauskaa toistensa kanssa. Kaikkien tulisi kunnioittaa muita ja siinä samalla nauttia keikasta.

Onko maailmassa sellaisia asioita joita pitäisi laittaa kuntoon musiikin voimalla - vai oletteko liikenteessä oman ajatusmaailmanne puhdistamisen tiimoilta, mitä musiikilliseen vaikuttamiseen tulee?

- Musiikki on hyvä konsti tavoittaa monia ihmisiä ympäri aailman. Luulen, että sen avulla pystyy vaikuttamaan ihmisten mieliin ja ajatuksiin, varsinkin nuorempien. Samalla on muistettava myös se, että bändillä on vastuu kuulijaa kohtaan omista sanomisistaan. Tällä albumillamme sanoitukset ovat tosin enemmän henkilökohtaisia kuin vaikuttamiseen suunnattuja. Toisaalta ne saattavat helpottaa joidenkin ihmisten suhtautumista vastoinkäymisiin ja niistä selviämiseen.

Ette käytä läheskään niin paljoa puhtaita vokaliosuuksia kuin nykyään on tapana, miksi näin? Ovatko sanoitukset sellaisia, että ne tarvitsevat painokkaampaa ilmaisua taakseen?

- Tuo koko puhtaiden osuuksien käyttö alkaa olla jo niin loppuunkaluttua, että halusimme tehdä asiat hieman eri tavalla. Vaikka lähes kaikki niitä käyttävät, niin en näe, että hyvän albumin tekeminen vaatisi puhtaiden osuuksien käyttöä. Samalla myös luulen, että se erottaa meitä hieman tuosta massasta, joten päätimme käyttää kokonaan mureampaa laulua.

Miltä kesä 2006 näyttää - näkisin mielelläni yhtyeenne Rock Im Parkissa Calibanin kanssa.

- Totta vie haluaisimme soitta siellä! Tosin tähän mennessä ei yhtäkään festivaalikeikkaa ole osaltamme varmistettu. Pyrimme kesällä soittamaan mahdollisimman paljon, mutta tällä hetkellä faksin osalta on ollut aika hiljaista. Olemme syyskuussa lähdössä kolmen viikon Euroopan-kiertueelle, se on ainoa varma asia. Heti kun uusia varmistuksia on tiedossa, niin se tulee meidän nettisivuille, joten sieltä vaan selailemaan.

Oikein paljon kiitoksia haastattelusta. Kerro vielä lopuksi pieni vinkki siitä miten selvitä ehjin nahoin seuraavaan albumiinne asti.

- Kiitos itsellesi. Kuunnelkaa The Infinity Complexia, nauttikaa elämästä ja bongatkaa meidät keikalla jos kohdalle sattuu.

Ei se metalcore ole niin vakava asia. Varsinkaan Machinemade Godin soittamana. Puritismi ja muodin haukkuminen sikseen, antakaa hyvän musiikin puhua puolestaan ja huonon myös. Sinähän sen valinnan lopulta teet. Toivottavasti tämä esimerkki hieman inspiroi levykaupan hyllyjen välissä valintaa tehdessä.


Kotisivu: www.machinemadegod.com
Julkaistu: 2006-04-19
Toimittaja: Jarno Leivo