Haastattelut
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Thunderstone ei ollut syntyessn mikn lauma rknokkia, vaan Laurenteella ja basisti Titus Hjelmill oli jo vuosikausien kokemus Antidote-yhtyeest.
N: Se oli hauskaa aikaa, mutta kolmea julkaisemaamme levy ei pysty en kuuntelemaan. Ne ovat aivan kauheita. Vuoden 2000 alussa rupesin sitten sveltmn studiossa kappaleita huvikseni. Ensimminen svellys oli Spread My Wings, johon Mirka soitti jo rummut. Siihen aikaan min olin lauluvastuussa, ja Pasi hoiteli vain taustalauluja. Kyseinen kappale on muuten tulevan levymme digipackin bonusraitana, ja sen kuullessaan kaikki ymmrtvt varmasti, miksi laulajaa vaihdettiin. Eihn se huono ole, mutta joka tapauksessa oli jrkev vaihtaa vokalistia.
Miksi Pasi valikoitui alussa vain taustalauluhommiin?
N: Kyseess ei ollut alussa mikn bndi, vaan kersin vain tyyppej kasaan soittamaan. En edes muista, kuka soitti mitkin, eik sill ole vli. Teimme pari demoa, eik tm ollut oikeastaan kunnollinen bndi viel siinkn vaiheessa.
Pasillakin on musiikista pitk kokemus.
P: Olimme vuoteen 1992 asti Mirkan kanssa Heat-bndiss, jossa muuten Jari Kainulainen soitti bassoa. Sitten olin vuoteen 2000 asti tekemtt oikeastaan mitn lukuun ottamatta parin vuoden keikkaa erss coverbndiss, joka tosin piti aika tiivist jopa 200 keikan vuositahtia. Olin mys mukana Tunnelvisionin alkuvaiheessa, mutta sit kesti vain jotain kolmisen kuukautta. Se ei tuntunut siin vaiheessa oikealta. Ei minulla ollut silloin mitn annettavaa etenkn tuollaiselle progeskenelle.
Koko bndin jsenist ei ole tuntenut toisiaan yht pitkn.
N: Olin nhnyt Pasia baareissa, ja knnipissni uhosin aina, ett lhde mukaan laulamaan, nyt tulee kovaa kamaa. Aika kauan tosin uhosin, ennen kuin sain mitn oikeasti tehty. Eteleurooppalaisilta firmoilta tuli sitten tarjouksia, mutta ajattelin, ett tehdn kunnolla tai ei ollenkaan. En halunnut lhte harrastelemaan minnekn kuppilan nurkkaan. Kun Nuclear Blast sitten tarjosi sopimusta, soittelin jtkt lpi ja totesin, ett pitisi varmaan perustaa bndi.
M: Min tunsin kyll muut tyypit, mutta Titusta en ollut edes nhnyt, ennen kuin ensimminen demo oli valmis. Olimme studiossakin eri aikaan.
N: Ette olleet varmaan nhneet edes kymment kertaa ennen levytyssopimuksen saamista. Muutamat treenit meill oli ollut, ja ensimminen keikkakin soitettiin joulukuussa 2000. Loppu onkin historiaa.
Bndin nime ei keksitty ihan vakavissaan.
N: Biisej piti laittaa nettiin, ja tarvitsimme jonkin nimen. Aloin katsella sanakirjasta thunderin kohdalta, ja Thunderstone tuli mieleen. Kyllhn se nauratti, mutta se ei ollut oikeasti niin korni kuin esimerkiksi Thunderstorm olisi. Tss vaiheessa bndin nime ei en tarvitse hvet.
M: Kyll silloin naureskeltiin, ett eihn tllaisella nyt voi toimia. Diilin saatuamme ajattelimme, ett nyt lhtee nimi vaihtoon.
N: Ne vaihtoehdot olivat tosin niin paljon huonompia, ettei edes kehtaa sanoa neen. Thunderstone ji otsakkeeksi, ja tss vaiheessahan sille ei en voi mitn. Kyllhn sit vielkin nkee, ett what a cheesy name, mutta mit sitten. Ei nimi miest pahenna, jos ei mies nime.
Mink takia tyyliksi valikoitui juuri melodinen hevi?
N: Olen aina kuunnellut nimenomaan melodista tavaraa ja olin Antidotessakin se kaveri, joka kuunteli kasarihevi. Kyllhn Antidoten viimeisell levyllkin huomasi epmrisi melodianluontiyrityksi.
M: Minkin olen koko urani ajan soittanut enemmn tai vhemmn melodista tavaraa, ihan lhtien tuolta 80-luvulta. Tss vaiheessa en varmaan muuta en osaisikaan soittaa.
N: Et ole varmaan ikin osannutkaan. Kerran treenikmpll yritit soittaa blast beatia, ja meinasin nauraa itseni hengilt. Olin samaan aikaan miksaamassa Wintersunin levy, jolla soittaa Kai Hahto.
Milt yhtyeen kaksi aiempaa tuotosta tuntuvat nykyisin? Kehtaako kuunnella?
N: Kyll, kevyesti. Sounditkin ovat taattua Karmila-laatua.
M: Pasin nesshn huomaa valtavan muutoksen, kun laittaa ensimmisen levyn ja The Burningin perkkin soimaan.
Nykyaikana esimerkiksi melodisen metallin esittjiksi jollain lailla luettavia yhtyeit pursuaa joka paikasta, joten on luonnollista, ett uusia nimi vertaillaan helposti aikaisempiin, joilla ei vlttmtt ole asian kanssa mitn tekemist. Thunderstone on saanut vertailukohteikseen esimerkiksi Stratovariuksen, Sonata Arctican ja perti Rhapsodyn.
N: Heti kun on tuplabassaria, syntikkaa ja kitaratilua pllekkin, alkaa vertailu. Mutta kyll meidn musiikilliset vaikutteemme ovat jossain aivan muualla, 70- ja 80-luvuilla. Stratovarius-vaikutteet allekirjoitan sikli, ett olen tuntenut Timo Tolkin 16-vuotiaasta asti. Hn antoi minulle aina levyt. Mietin muuten yhten pivn, ett ensimminen sveltmni kappale oli Spread My Wings. Eihn sill ole mitn tekemist power metalin kanssa. Toinen oli Worlds Cry, ja sehn on sellainen kasariheviraita. Kolmas oli sitten Me, My Enemy. Mietin jo siin vaiheessa, ett tehdn kolme erilaista biisi: keskitempoinen, slovari ja nopea. Kaikilla levyillmme on materiaalia aivan laidasta laitaan. Ei pitisi lukea nettifoorumeita, mutta tss vaiheessa, kun levy on tuloillaan, jollain perverssill tavalla kiinnostaa, mit ihmiset puhuvat. Jollain palstalla oli kommentti, ett nyt yhtye on suuntautunut hard rockiin. Aivan kuin sit ei olisi ollut jo kahdella ensimmisell levyll.
P: Kuulen nestni vertauksia esimerkiksi Kotipeltoon ja Kakkoon. Haistakoot kaikki paskan, saatana. Esimerkiksi Kotipellon nin ensimmisen kerran varmaan 2000-luvulla. Olen nyt 35-vuotias, ja pikkulapset puhuvat tyyliin mist olet ottanut vaikutteita. Kaikki pit aina heti samastaa johonkin. Se harmittaa.
Nino on tiss Sonic Pump -studiossa, jossa yhtyeen tuotokset on nitetty. Onko oman levyn tekoon vaikea keskitty typaikalla?
N: Meinasin kuolla tehdessni tt levy. Aika HC-hommaa tuo oli. Mutta onhan omaa levy tehdess paljon motivoituneempi kuin esimerkiksi korjatessaan kaksi piv jonkin toisen bndin bassareita. Nyt en tehnyt samaan aikaan paljon muita yhtyeit kuten The Burningin aikaan. Nyt tuossa oli vain Kiuas ja joitain muita pikkujuttuja. Mutta ei se ole se pointti, vaan deadline tulee aina plle. Sille ei mahda mitn. Oikeastaan vasta nyt tuota levy pystyy kuuntelemaan, ja ihan hyvhn siit tuli. Sen lisksi, ett nitin levyn, mys miksasin sen, mik oli niin perverssi hommaa kuin voi olla. Siin jos jossain iskee plle paranoia, ett nyt tehdn viimeist silausta myten. Ei meill ollut hirvesti pllekkisi raitoja, eli eivt ongelmat siit johtuneet. Mit nyt Land of Innocencessa on niit kuoroja. Kokeile huviksesi miksaamista, se on aika haastavaa hommaa.
On syyt udella, mit jsenten piss liikkuu kustakin Tool of the Devilin kappaleesta.
Tool of the Devil
N: Sinkkuvideobiisi, joka tehtiin sellaiseksi. Ensimminen kappale, jonka teimme tlle levylle. Se on kynyt lpi muutaman muodonmuutoksen, sill pit kuitenkin mietti, ettei sinkkubiisi oikein voi olla mikn kahdeksanminuuttinen. Tm on tietysti aivan vr tekniikka svelt musiikkia, mutta halusin tehd sen alta pois, ettei tarvitsisi myhemmin mietti, ett thnkin tuli sitten tllainen kolmeminuuttinen vliosa.
P: Kappaleen vliosaa laulettiin itse asiassa Wackenin hotellihuoneessa.
M: Video on tyypillinen pienen budjetin tekele, sill Nuclear Blast ei juuri anna noihin rahaa. Eihn se oikein kannata nykyisin, kun ei niit nytet missn. Toinen asia on tietenkin isojen bndien videoiden teko. Siis sellaisten, jotka pyrivt jossain MTV:ll. Kyllhn niill on sit budjettia.
N: Kuvaaminen oli helpompaa kuin aiemmin, ja olin itse mukana korkeintaan kymmeness otossa.
M: Minulle se oli yht helvetti, kun jouduin olemaan mukana jokaisessa kuvassa. Istuin videota tehdess rumpujen takana jotain kahdeksan tuntia ja soitin kappaleen lpi varmaan 300 kertaa.
N: Mutta hei, minulla oli kauhea krapula, joten osuuteni tuntui 150 otolta. Ja se nkyykin kyll. Kappaleesta on muuten singlell mielenkiintoinen Dance of the Devil -industrialmiksaus, kannattaa tutustua.
Sinkun kansi nytt lhinn valokopiolta. Onko thn syyn inhimillinen erehdys, vai oliko tarkoitus haistatella esimerkiksi levyj ja niiden kansia kopioiville?
M: Se on vhn eponnistunut, kiitos vain saksalaiselle levy-yhtille. Kanttahan ei tehnyt normaalisti kantemme tekev taho. Se nytti mailissa oikein hyvlt, kun kuva oli iso. Tulostus oli sitten kuitenkin hyvin demomaisen oloinen.
N: Sinkkuhan meni ilmestyttyn listalla kolmoseksi, mik tietenkin lmmitti vanhan hevijermun mielt. Eihn niit nyt tarvitse Suomessa myyd niin hirvesti pstkseen listalle, mutta olihan se kivaa. Radiosoiton saralla on kuitenkin edelleen hiljaista. Aina kun levy tulee ulos, tapahtuu kivoja asioita. Tm oli niist ensimminen. Kohta ei sitten taas ole ollenkaan kivaa, kun menee foorumeille lukemaan, miten joku 13-vuotias lammaspaimen haukkuu levyn paskaksi.
Without Wings
N: Meidn peruspowereinta osastoamme. Kertoskeest ei edes yritetty tehd mitenkn poikkeavaa. En nyt haluaisi tehd koko levy tyteen tuollaisia, mutta ihan onnistunut ralli.
M: Tmn levyn Me, My Enemy.
Liquid of the Kings
N: Tss on yhdet parhaista tekemistni sanoista, koska kappale kertoo itse asiasta, kuningas alkoholista. Pasin suoritus skeistiss on huimaavaa luokkaa. Ennen kuin viimeinen skeist lhtee lopussa, kun kuuntelee tarkkaan, sielt kuuluu napsahdus ja rasahdus, kun Leijona-pullo aukeaa. [Kosketinsoittaja Kari] Tornack korkkasi, ja min nitin. Kappale siis kertoo viinanjuonnista ja sen jlkeisist oireista.
M: Biisihn on aivan mahtavaa punkia, etenkin ne skeistt. Mukavaa rytin, josta tulee varmasti keikkasuosikki.
I Will Come Again
N: Tm on mys sinkun b-puolella. Ajattelimme, ett kun sinkku lhtee radioille, tss on toinen vaihtoehto soitettavaksi. Se on todennkisempi vaihtoehto kuin se, ett tehdn toinen sinkku. Tm on aivan selke hard rockia, mutta toisaalta vliosassa kitarat runttaavat aika raskaasti. Siit tulee keikoilla aivan selke huudatuskohta. Kertose lhtee modulaatiosta, eli kappale ei edusta perinteisimpi svellystyylini tuotoksia. Tm on hauska ralli, ja kieltmtt ihmiset ovat maininneet sen yllttvn usein levyst puhuttaessa. Tm edustaa yht puolta Thunderstonesta, ja Liquid of the Kings on ehk sitten juuri vastapuoli. Yhtyeen hauska puoli on juuri se, ett saman otsikon alle voi tehd hyvin erilaisia kappaleita.
Welcome to the Real
N: Enemmn tllaista perinnehevi. Roope Latvala kvi rykisemss thn soolon, eik ole toivoakaan, ett tekisin saman perss.
M: Tmhn on Tituksen svellys. Kuulostaa mielestni Heaven and Hellin aikaiselta Black Sabbathilta.
The Last Song
N: Tm oli viimeinen kappale, johon tein sanat. Sanojen kirjoittaminen on minulle helvetin vaikeaa, ja pdyin jotenkin miettimn, mit olen juuri nyt tekemss. Tm on todella simppeli ja perinteinen hevibiisi, jossa ei ole mitn outoa, mit nyt riffikuvio on aika kinkkinen. Kappale edustaa samaa osastoa kuin Virus debyytill ja Spire toisella levyllmme. Tornackin ksialaahan tm on.
P: Minulle tulee hirvesti mieleen vanha Rainbow.
Another Day
N: Mielestni jokaiselle hevilevylle kuuluu pakollinen balladi. Skeist on ollut ideana pssni jo vaikka kuinka kauan. Kappale ei lopu kovin perinteisen heviballadin tavoin, vaan jlleen aika raskaasti. Kuulin, ett tm muistuttaa jonkin australialaisen draamasarjan tunnaria. Miks siin, hyv musiikki hertt tunteita.
Feed the Fire
N: Perinteisemp hevi taas. Tmkin on Tituksen ksialaa.
P: Tm oli viimeinen levylle laulamani kappale ja miltei kokonaisuudessakin viimeinen. Pivtiden lisksi olin edellisen iltana ollut vetmss yhden coverkeikan. Ajoin sielt yll kotiin, nukuin pari tuntia ja trisin kuin haavanlehti. Tysin ylivsyneen piti sitten mietti, ett illalla vain studioon.
N: Tsshn on teknovliosa, jossa kauniit tyttset voivat tanssahdella. Liven vliosaa ei kyll tulla kuulemaan, mutta voihan sit muutenkin tanssahdella.
Weight of the World
N: Tm on yksi niist pakollisista nopeista, jotka on pakko tehd pitkseen saksalaiset tyytyvisin. Tsskin on tosin aika hevi vliosa, ja alussa on vhn kummallinen melodia.
M: Tm oli muistaakseni ensimmisi kappaleita, jotka tehtiin.
P: Minulle tm on aivan harmaa aukko.
Mys japanilaiset pitvt tunnetusti nopeista ralleista, ja eurooppalaisilla bndeill on perinteisesti ollut nousevan auringon maassa kova kysynt. Eik ole outoa, ett Thunderstonea ei ole pahemmin siell kyselty?
N: Moni on sanonut samaa. Ensimmisen levyn tullessa kaikki olettivat, ett nyt Japanissa heilahtaa. Toisin kvi. Siell on ollut aika hiljaista.
M: Ehk meill on vain lnsimaalaisempia melodioita.
P: Olen seurannut nettiliikennett sivuillamme. Siin miss Suomesta on sata kvij, USA:sta on 90. En ymmrr, mist se johtuu, mutta ei se kyll haittaa.
N: Katsotaan nyt ensin, mit tapahtuu, ja puhutaan vasta sitten.
Land of Innocence
N: Tm tuli yllttvn helposti. Levyn pitk biisi ei ollut viel tehty, joten tmn oli helppo antaa vain tulla. Siell on sitten vliosaa enemmnkin. Pisin biisi, mutta ylltten ehk nopeimmiten tehty. Olen thn erittin tyytyvinen.
Miten yhtyeen svellysvastuu jakautuu?
N: Min teen suurimman osan kappaleista, ja jotain olemme tehneet Karin kanssa, mutta sovituspuolta ei sovi unohtaa. Kaikki pistvt siihen oman panoksensa, jota ilman koko touhu ei olisi mahdollista.
M: Ainakaan ne eivt kuulostaisi aivan tuolta.
N: Minut on siunattu hyvill muusikoilla, sill olen ylivoimaisesti bndin paskin soittaja. Onneksi nm eivt voi antaa minulle kenk, sill teen suurimman osan biiseist. On tavallaan vaikea sanoa tarkalleen, mik on kenenkin tekem kappale, mutta kyll se selvi, kun niit alkaa tunnustella. Lhinn Tituksen ja minun tekemni raidat erottaa nin. Minun tekeleeni ovat tavallaan yksinkertaisia, mutta laitan mukaan tuotannollisesti enemmn tavaraa. Tituksen biisit taas jtetn usein aika alastomiksi, ei sinne kannata turhaan tunkea mitn.
Musiikin laiton levitys verkossa ja piraattikopioina on kiusannut musiikkiteollisuutta jo pitkn. Miten yhtye nkee tilanteen?
M: Kyllhn piratismia aina on ollut. Onhan sit itsekin ostettu piraattikasetteja joskus 15 vuotta sitten. Mutta tt netin nousemista nin suureksi piratismikanavaksi en hyvksy. Onhan se vaikuttanut levymyyntiin, se on ihan todistettu. Onhan netti toki erinomainen mainostuskanava, mutta ehk kuitenkin hieman pienemmille bndeille.
P: Olihan oma demomme jossain kymmenen ladatuimman joukossa Mp3.comissa tuossa viisi vuotta sitten, eli on tuossa hyvtkin puolensa.
Tools of Destructionin julkaisuun oli haastetteluhetkell viikko, eik sit tiettvsti ollut ainakaan viel havaittu P2P-verkoissa.
N: Huolestuttavaa. Eik kukaan en muista meit? Pitisik itse laittaa levy sinne?
Yhtye on tyytyvinen sopimukseensa Nuclear Blastin kanssa, ja ilmeisesti tilanne on sama toisinkin pin.
N: Myyntikyr on mennyt koko ajan ylspin. Mitn suuria harppauksia ei tapahtunut kahden ensimmisen levyn vlill; toivottavasti nyt tapahtuu. Niin kauan tt jatketaan, kun suunta on ylspin ja tm on hauskaa. En aio tekohengitt tt bndi yhtn. Jos se alkaa joskus yhtn jauhaa paikallaan, laitan pillit pussiin. Nukehan on suurin itseninen metallilevy-yhti maailmassa, ja hyvinhn ne hoitavat asiansa. Ainahan sit voisi kinuta, ett tehk nyt niit huppareita, mutta ei tss voi valittaa. The Burningin tullessahan Helsingiss pyri pari tilataksia, joissa oli bndin teipit ymprill. Menimme muuten Tituksen kanssa yhdell sellaisella katsomaan Pasin coverkeikkaa. Soitin Pasille, ett tulepas pihalle katsomaan, ja pamahdimme pihaan Thunderstone-taksilla hirvess knniss.
M: Tuokin on osoitus siit promootiosta, johon Nuke satsaa. TV-mainostakin oli.
Laurenne ei ole malttanut ilmaista itsen vain musiikin keinoin, vaan nyttelijnurakin kynnistyi jo viitisen vuotta sitten Badding-elokuvassa.
N: Se oli ihan hauskaa. Soitin siis bndiss kitaraa, Luca Gargano toista, Jukka Puurula oli bassossa, HIMin entinen rumpali Ptk rummuissa ja nykyinen kosketinsoittaja Puurtinen keyboardeissa. Kuvaustauoilla olimme tietenkin takahuoneessa vetmss bisse kuin oikea bndi. Kun tulimme lavalle pullojen kanssa, apulaisohjaaja tuli pyytmn, ett laittaisimme ne piiloon, koska kuvausporukassa oli alkoholisteja. Se oli hauska kokemus, mutta sittemmin olen suuntautunut pornoon.
Antidoten kuoppaamisen jlkeen Laurenne on tehnyt runsaasti studiohommia. Mist kaikki sai alkunsa?
N: Sonic Pump oli aiemmin esimerkiksi Tunnelvisionin treenikmpp. Hdimme sielt bndit pois ja mietimme, ett voisi nitell omia ja kavereiden juttuja ihan harrastuspohjalta. Mopo psi niin sanotusti ksist, ja studiohommat ovat olleet leiptyni jo muutaman vuoden. Ulkomailtakin on pikkuhiljaa alkanut tulla kiinnostusta. Vlill olisi tosin kiva nitt jotain muutakin kuin hevi. En ole opiskellut alaa missn, vaan olen tysin itseoppinut. Tll hetkell takana on noin 150 tehty nitett, joista yksi oli venlinen trubaduuri, joka soitti kitaraa ja lauloi samaan aikaan. Purkitimme 13 biisi kahdeksassa tunnissa. Se on parasta tavaraa, jota olen koskaan nittnyt, ellei lasketa Tools of Destructionia. Tll hetkell Srnisiin nousee 260-neliinen merinkalalla varustettu upouusi studio, jossa kaikki on viimeisen plle. Sonic muuttaa sinne toukokuussa.
Tulevaisuus nytt kokoonpanon osalta vakaana.
M: Ei me sill lailla kavereita olla, ei pyrit tuolla kimpassa joka ilta. Se on varmasti yksi trke tekij.
N: Kyllhn me toimeen tulemme, ja totta kai vlill kipint iskevt. Sehn on ihan normaalia, miss tyyhteisss eivt iske? Strato-rundillakin olimme viisi viikkoa samassa bussissa eik juoppohulluuskohtauksia lukuun ottamatta tullut mitn phnlyntikilpailuja.
Thunderstone on vastannut thn menness myntvsti kaikkiin keikkatarjouksiin, vaikka koko jsenist saakin leipns muualta.
N: Ei ole tarvinnut viel kieltyty. Siit on kyll puhuttu, ett jos alkaa tulla niin paljon keikkaa, ettei tit ehdi en tehd, niin rahaakin kyll tulee. Se tarkoittaa levymyynnin ja oheistuotteiden myynnin sek keikkapalkkioiden kasvua.
Yhtyeen lhitulevaisuuteen kuuluu aktiivista esiintymislavoille pyrkimist.
N: Niin paljon keikkoja kuin mahdollista. Emme me tosin minnekn pizzerian nurkkaan lhtisi, se kuvio on jo nhty. Olimme joskus Antidoten aikoihin Kyyrian kanssa oikeasti jossain pizzeriassa soittamassa. Jos tuollaisiin suostuisi tss vaiheessa, tekisi vain hallaa itselleen. Nuo oppirahat on jo maksettu. Kesll on edess pari mielenkiintoista keikkaa Mtley Cren lmmittelijn. Eri asia on sitten se, miten edustavia niist tulee bndin kannalta. Kaikkihan tietvt, mik on suurta jenkkibndi lmmittelevn kokoonpanon asema: siell ei hirvesti valoilla ja desibeleill juhlita. Jokaiselle on kuitenkin iso asia pst jhalliin soittamaan. Itsekin psen Turkuun kolmannen kerran elmssni.
Pieni klikki auttaa, pidä Noise hengissä!
ISO KIITOS!