Haastattelut


Sara - Koneistettu Saattue


Saran julkaisee 12. syyskuuta kolmannen albuminsa nimeltä Saattue. Kävimme utelemassa tunnelmia uuden levyn suhteen bändin vokalistilta Jorma Korhoselta, joka silmin nähden oli helpottunut siitä, että levy viimein saadaan pihalle.

”Pitkä odotus tulee pian loppumaan. Aloitettiin joskus helmikuussa ja se on ollut valmis jo pitkään. En nyt muista milloin tuo saatiin valmiiksi. Ja kun se on ollut niin pitkään jo valmiina, niin on ehtinyt tulla jo paljon uusia biisejä. Saattue tuntuu jo vanhalta levyltä”, kertoo Jorma.

Bändi joutui vaihtamaan studiota uuden levyn nauhoituksiin. Syykin on hyvin yksinkertainen.

Old Bang -studiota ei enää ole, mikä hankaloittaa tilannetta hieman. Oli helvetin mukava lähteä muualle studioon, mutta toisaalta vanhaan oli jo tottunut. Varsinkin Kromin aikaan tuolla oli jo niin kotona olemista tuo levyn teko. Oltiin studiolla yötä ja vietettiin siellä koko studioaika. Tuota uutta tehtiin yhteensä neljä viiikkoa, mikä on ihan vitun liian vähän. Tehtiin kaks erillistä viikkoa ja sitten kaksi viikkoa miksausta. Mieluummin olisi viettänyt siellä todella paljon pidemmän ajan. Levylläkin on paljon asioita, jotka olis voinut tehdä toisin.”

Vaikka aikaa olikin vähän, niin jotain hyvääkin siitä kuitenkin löytyy. Jos ei muuta, niin ainakin pitää levy saada valmiiksi tietyssä ajassa.

”On hyvä olla olemassa studioaikataulu, jotta levy saadaan yleensä edes valmiiksi. Muuten se menee pallien hinkkaamiseksi ja munien kaiveluksi. Aina on kuitenkin haluttu kansainvälistä soundia. Sen aikaansaaminen neljässä viikossa, kun muut ahertaa puolikin vuotta vielä paremmissa studioissa, on vaikeaa. Sekin tuntuu tyhmältä sanoa, että ihan hyvä se on näin vähässä ajassa tehdyksi.”

Koneiden vallankumous

Saattueella marssivat esiin koneet. Vaikka niitä onkin käytetty paljon, niin se ei kuitenkaan vielä riitä. Koneiden lisäyksen syykin selviää nopeasti.

”Sain kotiin kunnon koneet ja ohjelmat, joilla pystyy tekemään. Ei niitä koneita kuitenkaan vieläkään tarpeeksi ole. Joka päivä istun koneen ääressä. Kun on kerran mahdollisuus tehdä musiikkia, niin sitä ei jätä käyttämättä. Siihen vain jämähtää. Tyttöystävä on varmaan usein mustasukkainen tietokoneelle. Vittu, musta on tullut nörtti. On kuitenkin hienoa, että voi saada jo kotona aikaan hyvin valmiin kuuloista tavaraa. Nytkin on mukana levy, jolle on poltettu 17 uutta biisiä.”

”Se paskan määrä kasvaa vain tolkuttomasti. Tyttöystävälle on hyvä soittaa noita parhaita-biisejä-koskaan testimielessä ja katsoa sen ilmettä ja tietää heti pistää sen pois. Se on kuitenkin hyvä, kun tekee paljon, niin huomaa heti sen, mitä toistaa koko ajan.”

”Tuo on Saraa tällä hetkellä, eikä sinne ole mitään erityisesti haettu. Seuraava levy voi sitten taas olla jotain ihan muuta. En edes tiedä vielä mitä siitä tulee. Saattaa olla, että on biisejä, joissa ei ole kitaroita ollenkaan, vaan on vain koneet, basso ja rummut. Pitää varmaan alkaa hankkimaan syntetisaattoreita. Ei vaan. Jos vain rumpali ja basisti soittaisi, niin silloin mennään jo liian pitkälle.”

NIN-vaikutteiden mainitseminen nostaa esiin tietenkin Trent Reznorin nimen.

Trent Reznorhan on siis nero. Ei siis voi ikinä päästä NIN:iin. Tosi pienenä kun oon kuunnellut Metallicaa ja Guns'n'Rosesia, niin isoveli kuunteli NIN:ä. Silloin vielä ajatteli, että jumalauta, mitä paskaa. Silloin vielä Knocking On Heavens Door oli kova juttu. Ei sitä pystynyt kuuntelee musiikkia mitenkään muuten. Kyllä NIN on varmasti tuonut vaikutteita, mutta ne eivät tule varsinaisesti mun puolelta, vaan Antti Tuomivirran, toisen kitaristin, kautta enemmän.”

Raskauden esiinmarssi

Levylle on eksynyt myös yksi todellinen mättöraita nimeltä Ymmärrys, jolla vierailee Diablon Rainer Nygård.

”Olen tavannut Rainerin meidän promoottorin Janne Airon kautta. Tapasin hänet ekan kerran jokus, kun mies oli Tampereella katsomassa meitä ja kommentoi keikan jälkeen, että ”melkein toimi”. Ollaan sitten keikan soiteltu ja pidetty yhteyttä. Oltiin heti samalla aaltopituudella. Kun ruvettiin noita biisejä kasaamaan, niin Ymmärryksessäkin oli kertosäkeessä mun laulu, eikä se kuulostanut oikein oikealta, kun se kertosäe on kuitenkin aika rankka. Joten haalittiin mukaan huutaja ja kuka sen paremmin osaa, varsinkin kun mukana on vielä melodia, kuin Rainer. Diablon levyt on kuunneltu ja ne on kyllä törkeen hyviä. Oli helvetin hienoa, että Rainer suostui tulemaan mukaan.”

Ymmärryksen lisäksi levyltä nousevat esiin myös hieman korostuneemmin raskaat riffit, jotka ovat nykyään tuttuja hyvin monelta kotimaisen raskaamman rockin levyltä.

”Ensimmäisestä singlestä Ylimäärästä moni on sanonut, että kertosäe kuulostaa Niskalaukaukselta, sekin johtuu siitä, että Antti Pitkäjärvi oli tekemässä tuota biisiä ja laulumelodioita koko ajan. Antilla on suomalaisempi tapa tehdä melodioita kuin mulla. Tällä kertaa mentiin Antin mukaan siksi, että haluttiin saada niistä kokonaisempia melodioita. Mun melodiat vaeltelee enemmän ja haluttiin tuohon niistä enemmän kokonaisuuksia. Kyllä mä myönnän, että se vähän varmaan kuulostaa Rautiaiselta ja jotkut ovat sanoneet myös, että se kuulostaa HIMiltä. Ei se mitään. Rautiainen on kuulemani mukaan tykännyt Saattueesta saatanan kovaa ja polttanut vielä levyjä toimittajille.”

Antti Pitkäjärvi on vaikuttanut muutenkin levyllä useammassakin biisissä. Keikoilla miestä ei kuitenkaan tulla näkemään.

”On halvempi pitää kovalevyraituria mukana kuin yhtä miestä. Antilla on lisäksi oma bändi, jolla on ihan saatanasti keikkaa, niin olis hankala sovittaa niitä yhteen. Se ei vain olisi mitenkään mahdollista. Taustalaulut tulee myös nauhalta. Ennen meillä on ollut minidisc, mutta nyt se ei enää riitä, kun tuleekahdeksan raitaa livenä. Konebassot ovat lisänä joka biisissä. Siten saadaan kunnon äänivalli ja se saadaan kuulostamaan hyvältä myös keikalla.”

Myydään enemmän kuin Kotiteollisuus

Edellinen Kromi-levy nousi heti ilmestyessään listalla top 10:een. Mitään erityisiä tavoitteita ei ole uudelle levylle asetettu, mutta löytyi sieltä sentään yksi haave.

”Kyllä sen enemmän pitäs myydä kuin Kotiteollisuuden. Vaikkakin ne menikin sinkkulista ykköseksi ja me 16:nneksi, niin olishan se hienoa, jos myytäis enemmän kuin ne. Enpä kuitenkaan usko. Jos enemmän menee kuin viimeksi, niin se on hyvä. Toivottavasti saadaan enemmän ihmisiä keikoille ja saadaan laajennettua sitä piiriä, joka kuuntelee Saraa. Toivottavasti saadaan paljon keikkoja, jotta päästään näyttämään, että ollaan toimiva bändi livenä. Ja tietenkin jatkumoa seuraavaa levyä ajatellen, että saadaan vielä jatkettua.”

Uuden levyn tiimoilta ollaan lähdössä myös kiertämään Suomea.

”13. päivä aloitetaan ekalla keikalla uusien biisien kanssa Kauhajoen Kasinolta. Otetaan vähän varoen tuo. Katsotaan miltä se tuntuu, kun ei ole vielä oikein käsitystä siitä, miten biisit toimii livenä. 26. päivä lähtee sitten kiertue Vaasasta ja 27. ollaan Nosturissa ja siitä eteenpäin ympäri Suomea.”

Jorman levylautasen sisällön tiedustelu paljastaa muutaman yllättävän nimen.

”Tänään soi junassa Kromi ja Saattue putkeen, mutta muuten on soimassa ollut erittäin loistava Kashmir ja Tori Amosin Under The Pink ja Scarlet’s Walk. Manson ja Deftones olivat kuuntelussa, mutta joku saatanan kusipää pölli mun laukun Kurikassa ja vei mun kaikki CD:t, DVD:t ja vielä auton avaimet. Sellasta. Ja tietenkin Mew. Christina Aguilera ja Justin Timberlake on kanssa ihan saatanan kovia. Timberlakella on vitusti autoja, vaikka heppu on vasta 21. Noitten autojen takia heppua pitää kunnioittaa.”


Kotisivu: www.saranhuone.com
Julkaistu: 2003-09-12
Toimittaja: Tero Kallio