Bubbling UG
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis.
Depth Beyond's One Oulusta. Mik meininki?
Jarru: Hyv on meininki, kiitos vain. Treenej hieman satunnaisemmin ollut viime aikoina, mutta posin ollaan keskitytty uusien piisien tekoon ja syksyn melko varmaan keikkaan Oulun Kuusisaaressa.
Yhtyeen demot ovat kernneet tysi pisteit ja kuukauden demoa Metalliliitossa. Milt vastaanotto tuntuu?
Jarru: Tuntuuhan se uskomattomalta lukea tllaista teksti omasta tuotannosta. Bndi on ollut koossa vasta vaivaiset puolitoista vuotta, ja molemmat demot ovat menestyneet arvosteluissa. Kuukauden demon paikka Ylex:n Metalliliitossa oli melkoinen ylltys Janille ja minulle, kun sit satuimme kuuntelemaan. Kyll kelpaa jatkaa piisien tekoa hyvill mielin tllaisen palautteen jlkeen.
Mikko: Kyll kaikki yllttyivt, kun oma musiikki soi radiossa. Omalta osaltani paineita kertyy enemmn siit, pitk seuraavan levyn tai jatkotuotannon olla vielkin astetta tykimp.
Demojen materiaalin perusteella sopii jo odotella pitksoittoa. Onko asiasta ollut puhetta ja kiinnostusta, muidenkin kun bndin ja kriitikkojen osalta?
Jarru: Kelpaisi kyll astua studioon jonkun toisen kustantamanakin, mutta ei olla viel oltu yhteyksiss EBB:n kanssa levy-yhtiiden suuntaan. Kriitikot ovat arvosteluissaan asiaa kyselleet, mutta ainakaan ensimmisen demon osalta yhteydenottoja ei ole tullut. Ihmettely ja kiinnostusta pitksoittoon kyll on ollut niin meidn suunnaltamme kuin muidenkin!
Jani: Parhaillaan valmistellaan promopaketteja lafkoihin lheteltviksi. Toivon mukaan hertt tunteita mys siell puolen. Mieluiten positiivisia.
Materiaali molemmilla demoilla on harvinaisen mutkaista, mutta samalla melodista. Onko yhtyeell tietoinen linjaus, vai miten kappaleet ovat syntyneet?
Jarru: Hmm. Linjausta on joo, monenlaista. Linjauksia yht monta kuin on bndiss jtkikin. Mutkikkuus ja kierous olivat lhtkohtina jo minun ja Janin perustaessa orkesteria ja ovat pysyneet mukana vahvasti. Melodisuus on tullut mukaan muiden jsenten tullessa bndiin. Vahvojen basso- ja rumpuraitojen plle ovat tulleet kitara, syntikka ja laulu muodostamaan soundin, jolla pient menestyst on nyt niitattu. Tietoistako? Posin svellykset ovat minun ja Mikon ksialaa. Sanottaisiinko, ett Mikon jutut lhtevt enemmn suunnitelmallisuudesta ja minun hetken inspiraatiosta. Kaiken kaikkiaan biisinrungot ovat posin valmiina, josta kokonaisuudet sitten kasautuvat sellaisiksi kuin kasautuvat. Vaikka kitarabassorumpu-akseli olisi kohdillaan, muuttavat laulut ja syntikat biisin viel aivan uudenlaiseksi.
Mikko: Ainoa tietoinen linjaus on, ett ei saa olla ennalta arvattava. DBO kannustaa ihmisi sekoittamaan monta musiikkityyli sen sijaan, ett jumittuisi kuuntelemaan vain yht musiikkityyli, joten jos tykk DBO:sta, niin tykk kaikenlaisesta musiikista.
Elisa Niemel ja Mikko Logrn ovat vastanneet demojenne kansitaiteesta. Ovatko ne kytkksiss levyn teksteihin?
Jarru: Elisan tekem ensimmisen demon kansi ei ollut kytkksiss teksteihin milln lailla. Enemmnkin bndin ja bndin jsenten esittelyn toimivat nm kannet. Toiset Mikon tekemt kierot kansitaiteet ovat kytkksiss tarinaan. Kannessa on Mikon nkemys tarinan isst ja tyttrest, joiden ymprill lyriikatkin pyrivt. EBB:st tuli kyll varsin mainio paketti kansitaidetta myten!
Mikko: Ptin pist omat heikohkot photoshoppaustaidot testinalaiseksi, ja koska tarina oli osin mys minun kehittmni, oli minulla tarkka visio siit, mit kuvituksilta halusin, joten tss on lopputulos.
Kuten jo vhn sivuttiinkin, niin uudella EBB-levyll on synke tarina hyvksikytst, mutta mist tuo tarina kumpuaa, ja onko mys Soledad in the Gale ernlainen teemalevy?
Jarru: Soledadi oli ensimminen kokeilu, ja se sislsi enemmnkin yksittisi vahvoja kipaleita. Ekan demon pirstaleisuuden jlkeen tuumailimme Mikon kanssa, ett seuraavalla nitteell voisi olla jotain suurempaa kokonaisuutta, ja Mikko toi esiin idean perheen sisll tapahtuvasta hyvksikytst. Tt ideaa rupesimme tystmn. Aluksi idea oli suurempi; se olisi kattanut koko levyllisen biisej sislllln. Kuitenkin pdyimme pohdinnan jlkeen pienempn julkaisuun ja vain muutamaan biisiin. Tarkkasilminen ja -korvainen voi huomata kahden ensimmisen piisin ja kolmannen piisin sanoitusten vlill selvn eron. Itse ksittelen asioita ikn kuin laajemmalta kannalta, ihmisyyden ihmeellisyytt ja abstrakteja asioita, ja Mikko lhestyy (kai) teemaa ksin kosketeltavammin. Teema ja tarina ovat siis syntyneet miltei kokonaan Mikon ja minun yhteistyn, mutta mys Antti on vaikuttanut sanoihin ja varsinkin niiden tulkintaan hyvin vahvasti.
Molemmilla demoilla on nettiversiossa mukana yksi bonusraita. Mik niiden funktio oikein on?
Jarru: Ensimmisen demon bonusraita, The Storm Has Outspread, on hyvin erilainen ralli verrattuna muihin tekeleisiimme, ja nin ollen pdyimme lismn sen ylimrisen. Ja toinen syy on se, ettei kitaristimme Mikko kerinnyt (ja jaksanut!) treenata neljn muun piisin lisksi tt kimuranttia tppirallia, joten min olen soittanut siihen suurimman osan kitaroista. Ja nm haparoivat srtppilyt voi kuulla, jos tarkkaan rallia kuuntelee. Vhn samoilla syill on mys EBB:n bonusraita netiss; kitarat sooloa lukuun ottamatta ovat basistin sveltmt ja soittamat. Kappale nauhoitettiin kiireiss studiolla ylimrisen omien rahojen palaessa taskussa. Kai olemme haukanneet liian ison palan, joten ei-niin-valmiiksi tehdyt kipaleet ovat sitten bonuksena netiss.
Jani: Nehn ovat lhinn minun ja Jarrun perversioiden toteutumia kuunneltavaan muotoon, vhn sellaista kokeilevampaa menoa. Ekan demon bonus The Storm Has Outspread aka Tpstorm taitaa muuten olla ihka ensimminen kokonainen DBO-svellys, ellei oteta lukuun bndin lyhytaikaisen esiasteen erst keikkahitti. Hieman htisestihn nuo bonusraidat on toteutettu, mutta hyv palautetta on niistkin saatu.
Olitte kesll mukana Oulun Ammattikorkean jrjestmss Fusion-tapahtumassa. Kerro hieman lis siit.
Jarru: Tuossa kulttuuritapahtumassa esitelln valmistuneiden ja viel opiskelevien henkiliden taidetta. Nyttelyss on mm. sarjakuvia, maalauksia ja valokuvia sek muutamien lyhytelokuvien ja bndien postereita esill. Nyttelyn lisksi Fusioniin liittyi mys pienimuotoinen esitys, jossa Pakkalan salissa Oulun pkirjastossa nytettiin lyhytelokuvia, musiikkivideoita ja soitettiin yksi EBB:n biiseist, Wept Thoughts. Sli ettei kukaan jsenistmme pssyt paikalle; ehk olisi voinut irrota jopa haastattelua johonkin paikallislehteen.
Toisen demon Grand Lapse -biisist on sivuillanne mys drum 'n' bass -versio; jk tuo kokeiluksi vai onko lis luvassa?
Mikko: Pojat ovat toimineet aiemmin ihan kaksikkona, joka toimii helvetin hyvn pohjana bndille. Totta kai pojat kaipaavat ja haluavat tllaista kaksinkeskeist jamia, ja ehkp tulevaisuudessa DBO-levylle saattaa ilmestykin kipale, jossa ei ole kitaralla, pianolla ja laululla niin suurta painoa. Tllainen musisointi ker varmaan jazz-puolelta paljon arvostusta. Itse koen jazzin kirosanana, johon 90% muusikoista, joista ei koskaan tule mitn, sortuu, heh.
Jani: Aloittelimme aikoinaan Jarrun kanssa tt bndi kahdestaan pelkn basson ja rumpujen voimin, jolloin oli ideana instrumentaalimusiikin teko. Nyt oli hauska kokeilla, milt uudempi materiaali kuulostaa sellaisena. Ja eikhn sit liskin tule, joten vartokaa!
Mitk ovat yhtyeen jsenistn henkilkohtaisesti kiihkeimmt festarimuistot menneilt vuosilta?
Jarru: Kiihkein muisto taitaa olla vuodelta 2003 Tuskasta. Silloin kolmen pivn lippuni varastettiin, ja kuin ihmeen kaupalla sain joiltakin etelsuomalaisilta tyttsilt vip-lipun ilmaiseksi. Tuli tutustuttua ranskalaisen progemttbndin jseniin backstagella olutta juodessa.
Mikko: DBO:n poikien kanssa oltiin 2006 Provinssissa, ja Stam1na soi ja poisti kaikki ennakkoluuloni suomenkielist metallia kohtaan.
Jani: Kenties kiihkein tunnelma oli juurikin edelliskesn Provinssirockissa, eritoten Strapping Young Lad -nime tottelevan joukkion esiintyess.
Milloin Depth Beyond One's nhdn sitten vaikkapa yll mainitussa Tuskassa?
Jarru: Ens kesn ois kyll passeli. Bookkaatko meit?
Jani: Tietkseni sinnekin suuntaan on mennyt demoa, mutta eip ole kuulunut mitn. Ehk musiikkimme viel joskus saavuttaa niin tuskalliset sfrit, jotta niillekin kinkereille pstn.
Nin siis vikkelt oululaiset, joille varmasti lytyy ystvi niin verkkomaailmasta, keikoilta kuin vaikkapa Tuskan kaljateltasta. Yhtyeen materiaalin eteen joutuu kuuntelijakin hieman tekemn duunia, mutta palkinto on sit luokkaa, ettei sit kannata feidata mistn hinnasta. Kiitos ja lykky pyttyyn.
Pieni klikki auttaa, pidä Noise hengissä!
ISO KIITOS!