Brewokratian ohjelmanjulistus & Maistotuokio #1 – Maku Brewing Savu Porter

 

Huomenta/Päivää/Iltaa, Noisen lukijat. Tässä Brewokratian virallinen kirjuri.

Olut.

Mahtava nautintoaine tai ainakin pätevä reaktionherättäjä. Viimeisimmän auringonkiertomme aikana Suomessa on keskusteltu laajalti ja äänekkäästi sen (tietenkin myös yleisesti alkoholin) roolista yksilön arjessa sekä laajemmin yhteiskunnassa. Missä kaikkialla olutta sopii myydä ja minkä vahvuisena? Paljonko sitä pitää verottaa? Miten näkyvästi sitä saa mainostaa esim. kaduilla, rakennuksissa tai sosiaalisessa mediassa? Kuka sitä saa mainostaa esim. kaduilla, rakennuksissa tai sosiaalisessa mediassa? Kuinka moni lastentarhalainen muuntautuu verovaroja viemäriin suodattavaksi rappiojuopoksi nähtyään kuorma-auton kyljessä värikkään tölkin bischoshoffenia? Ja niin edelleen…

Tätä keskustelua seuraa hyvin tarkasti maailmanlaajuista mallasaaltoa jo useamman vuoden mallikkaasti peesannut suomalainen pienpanimokulttuuri tuottajista kuluttajiin. Käsityöläistarjonta on tasaisesti noussut sekä määrässä että laadussa. Silti lukuisat pykälät ja tulkinnat valvontakoneiston rattaista läiskyvät asianomaisten naamoille kuin kusisella bulkki-lagerilla kyllästetyt rätit. Alkon tukahduttava monopoli jyrää yhä tasaisesti, myynti- sekä tuotantoväyliä on lähdetty pystyttämään Viroon asti ja viimeisimpänä menneisyyden pölyistä on noussut verenkierron kiehumaan laittava huhuilu jopa vaatimattoman III-vahvuuden raahaamisesta takaisin edellämainitun monopolin yksityisiin holveihin.

Onko maamme pienpanimoteollisuuden raskas ja kiitettävä työ valumassa jalkakäytäville? Talousnäkymien ollessa kautta linjan sormenkynsiä kuluttavat, halutaanko tasaisesti kehittyvä työllistäjä tuhota? Mitä voimme tehdä yhteisen virkistysasian eteen?

Noisen uusi juomakulttuuri-majakka, Brewokratia, ottaa osaa taisteluun yleistä ankeutta vastaan valaisemalla niin kotimaamme kuin varmasti ajallaan myös rajojemme takana sijaitsevien pienpanimoiden tarjontaa. Mikä on rahanne ja vaivanne arvoista, mikä ei?

Huhupuhuri huutaa myös, että mm. somen valtakunnassa kotimaiset ja ulkomaiset toimijat eivät ole “mainonnan” suhteen lainkaan tasavertaisessa asemassa. Näin ollen olemme pelanneet varman päälle ja pyytäneet ulkomaisen kommentaattorin ottamaan tilanteeseen videolla kantaa ja tuottamaan kaikki olutarviomme, jotta niiden mahdollisesti virheellinen tulkinta ”mainonnaksi” ei tuntuisi niin kovin pakottavalta. Tämä ei ole mainontaa. Meille ei makseta tästä latin latia eikä ole edes luovutettu maksutonta materiaalia arviointia varten. Tämä on cervisia pro bono, itse rahoitettua ja pienyrittäjiä kannustavaa tiedonvälitystä aiheesta, joka liian usein katoaa saunan takaseinää kaipaavien tabujen ja härskin säädösviidakon uumeniin.

Luovutan siis nyt ensimmäistä mutten todellakaan viimeistä kertaa puheenvuoron Japanista kotoisin olevalle kritiikinvaihtajallemme, Brewin’ Bomber Lygerille: