19 vuotta sitten Herra meille kaaoksen soi – Sepultura : Chaos A.D.

(julkaistu: Roadrunner Records 2.9.1993)

Kansainvälisesti erinomaisesti menestyneen, neljännen pitkäsoittonsa, Arisen (1991) jälkeen Brasilian thrash /death metalliylpeys Sepultura suuntasi viidennen albuminsa  nauhoituksiin Etelä-Walesin Rockfield Studiosiin äänittäjä-tuottaja Andy Wallacen vinkistä. Vaikka tuottajaksi yhtye kaavailikin alunperin tuottajan pallille avant-garde-jazz-muusikkoa John Zornia sekä Ministryn ja Lardin Al Jourgensenia, Wallacen miksaustyö oli vakuuttanut yhtyeen miehistön sen verran hyvin Arisella, että hänen pestaaminen namiskoihin seuraavan levyn nauhoituksissakin oli yhtyeelle luonteva ratkaisu.

Albumin uhmakas avausraita, Refuse/Resist alkaa yhtyeen kitaristilaulajan Max Cavaleran tuolloin vielä syntymättömän esikoispojan, Zyonin sydänäänten sykkeellä. Heti perään sodankäynnin ja kusireviirin vuoksi tappamisen turhuudesta ja järjettömyydestä kertova Territory oli vuonna 1993 kansainvälinen UG-hitti.

Slave New World!, Amen, Propaganda ja Nomad ovat edelleen äärimmäisen rankkoja biisejä modernin HC-metallin edelläkävijäyhtyeeltä.  Brasilialaisen intiaaniheimon mukaan nimetty, vahvasti etelä-amerikkalaisen etnahtavaan perkussiorytmittelyyn väkivahvasti nojaava, alun perin Neurosis-yhtyeen konserteissaan harjoittaman yhteisrumpaloinnin innoittama Kaiowas nauhoitettiin walesilaisessa Chepstown linnassa. Sepultura ei siis ollut unohtanut näkökulmaansa laajentavalla levyllään juuriaan. Oikeastaan ne juuret alkoivat puskea Chaos A.D.lla kunnolla pintaan.

Dead Kennedysin Jello Biafran sanoittama, Maxin ja Biohazardin Evan Seinfeldin kimpassa säveltämä, George Bush seniorin Brasiliassa harjoittamista ghettoihmiskokeista kertova Biotech Is Godzilla on hard corea ytimekkäimmillään. Yksi kovimmista biiseistä Chaos A.D.:lla on Sepulturan jykevä versio brittiläisen post-punk-yhtyeen, New Model Armyn kasarikappaleesta The Hunt.

Yhtye nauhoitti Chaos A.D. sessioissa myös useita muita cover-kappaleita, kuten Polícia brasilialaiselta punk-yhtyeeltä, Titãs, Inhuman Nature jenkkiläiseltä Final Conflictilta sekä niin ikään brassi-hc-yhtyeen, Sepujen livesettiinkin monesti kuuluneen Ratos de Porãon Crucificados Pelo Sistema.

Sepultura vieraili vuonna 1993 Tavastialla juuri Icon-levyn julkaisseen Paradise Lostin ja bändin omaa nimeä kantaneen, kansainvälisen debyyttilevynsä julkaisseen Crowbarin kanssa.

Chaos A.D.:n myötä Sepulturan perinteisempi, vanhan liiton death-thrash-poljento antoi tilaa nykivämmälle ja keinuvammalle, raa`alle jyräämiselle. Sepultura avasi Chaos A.D.:n myötä paitsi ilmaisulleen, myös koko äärimetallin tulevaisuudelle uusia, kokeellisia polkuja, minkä myötä kaltaistaan modernin metallin muutosliikkeen innoittamaa raskaslanausta alettiin kutsua katu- tai asennemetalliksi, joka tunnetaan nyt myöhemmin nimellä groove-metalli.

Sepulturan ja myöhemmin Max Cavaleran Soulflyn, voidaan lukea saaneen groovaavampien sekä brasilialaisen kansanmusiikkipiirteitä sisältävän ilmaisunsa alkusysäyksen juuri Chaos A.D.:sta. Vuonna 1993 Sepultura oli legendaariseksi muotoutuneen Roadrunner Recordsin ehdoton ykkösnimi levynmyynnillisestikin.